Sida 47 av 124

Postat: ons aug 18, 2010 11:24 am
av Daniel-635
Niclas "BMW02Touring" jag tror att detta var första repan som kördes på 5-an. men kul med lite film :thumbright:

Torpis.

Tackar, och precis som du säger "misstänkte" vi att det närmade sig 400Hp när vi körde G-tech, då körde jag på strax över 0,8 Bar i laddtryck, och nu 1,0 Bar.
Men effektökningen på dessa 0,2bar är ju lär ju vara mindre nu än i intervallet 0,6-0,8.

Postat: ons aug 18, 2010 2:46 pm
av Bert-Ola
Daniel-635 skrev:För flera år sedan bromsade jag bilen på rullar med 3,2 liters original motorn, det bromspappret visar på liknande dipp strax efter 3500 Rpm. liknande det som jag fick här nu. (Bromsades från 3000Rpm. så båda finns inta)
Eftersom loggen ser riktig ut, så är det fortfarande lite av ett :?:

Så här i efterhand skulle man ryckt ut sladdarna till magnetventilen och kört en repa till på 0,5 bar.
Bert-Ola kanske har lite tankar kring dipparna ? (om han läser)

Dipparna i vrid känns inte vad jag tänkt på i bilen, men Bert-Ola kände det vid bromsningen tyckte han.
Först måste jag säga att din motor har väldigt fin och körbar karaktär Daniel. :thumbright:

Dipparna tror jag härrör sig ifrån resonanseffekter i insuget, har sett det på andra motorer av samma motorfamilj tidigare.
Ganska exakt vid 3000 varv och 3500 varv dock syns det inte lika markant för sugmotorer, men de finns där.

Att jag sa att jag märkte dipparna är mer att man lärt sig "känna" hur mycket dynon "tar i" för att hålla emot.
På väg kan det kännas tvärtom, man känner ingen dipp utan bara ökningen efter då det känns som att bilen går bättre.
Detta används ibland av biltilverkarna vid mappning för att skapa en sportigare känsla.

Postat: tor aug 19, 2010 8:43 pm
av Daniel-635
Efter att ha tittat på dessa kurvor hela veckan (nästan) så bestämde jag mig för att mappa lite tändning igen.

Jag har nu höjt tändningen 2 grader vid vridmax
Och 4 grader mellan Vridmax och max rpm.

Idag spikade det inte, men jag ska montera i min "spikparabol" innan jag testar mera, och jag får nog ut i min "Mappbacke" också :wink:

Spontant kändes det som att den hängde i bättre över vridmax, men idag vart det svalt och fint ute, och det spelar ju in också.

Postat: sön aug 22, 2010 6:50 pm
av Daniel-635
Efter lite analyserande kan man säga att mina GT17 definitivt är i botten med 390 Hk, värme är nog det enda man kan åstadkomma med mer laddtryck.

Jag har höjt laddtrycks kurvan på lägre varv lite då fästet blev lite bättre med 255 bakdäck, och sänkt laddtrycket efter maxeffekt så nu laddar jag.

0,8@2500Rpm.
1,0@3500-5000Rpm.
0,8@6000Rpm.

Känns som att motorn mår bättre av detta, och med den höjda tändningen ligger även avgastempen något lägre på de högsta varvtalen.



Sen till något helt annat.

Sedan någon vecka har grannens dotter tagit hit sina katter, strax därefter så försvann en av dem men den andra har irriterat mig så det räcker, med att springa på min bil. :evil:

Trots att bilen sällan har stått ute och att jag har blivit allt mer noga med att stänga garage dörrarna, har det vart spår på bilen.

I fredags tvättade jag bort kattspår på bilen för 4de gången på någon vecka och idag TRO fan att det var kattspår på bilen igen, och nu hade inte bilen vart ur garaget.

Sakta började det gå upp för mig, katten som är försvunnen är inte det minsta försvunnen utan snarare instängd :doh:

Under en gallerdurk i golvet lyste det lite i ögonen på en förskrämd liten ganska dammig och oljig katt som bott i garaget i minst 1 vecka.
Tur för katten att jag tvättat bilen hela tiden så det funnits lite vatten på golvet.

Och ännu mer tur för katten att man är djurvän :roll:
Och ja hon blev glad av att kattstackarn kom fram, efter nästan 2 veckor :shock:


Men man får se det som ett tecken, det ÄR dags att polera bilen helt enkelt, för nästa vecka är det utställning igen.

http://www.sportvagnstraffen.se/

En bit sydost om Borås, fri entré :thumbright:

Postat: lör aug 28, 2010 7:06 pm
av Daniel-635
Sportvagnsträffen avklarad, jädra tur med vädret.

Trevlig träff som vanligt, med generös sponsring från Hagmans och Verktygsboden.


Bild


Jag skapade också en liten gissnings tävling med bilder jag tagit på plats.
Gissa på ! hoppas att det kan roa någon mer än mig :roll:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=49082

Postat: mån sep 06, 2010 7:09 pm
av Daniel-635
Nu har jag haft lite Fotosession med bilen.
(inne på jobbet i materiallagret.)

Kamera ?
Sony Alpha300 10Mpix.
Tamron AF 17-50 f2,8 Objektiv
Extern blixt handhållen lite på chans på bilderna.



Om man vill vara vitsig kan man väl säga att jag har lagt fokus på att exponera fälgarna :wink:

Bild


Bild


Bild


Jag ångar att jag inte la mer krut på de sista 3 bilderna jag tog ute på balkgården, kunde blivit riktigt bra, men det var svinkallt i T-Shirt kl 9 på kvällen.

Bild

Denna bilden har 13 sekunder slutartid så man kan säga att det var nästan becksvart ute, svårt att se om bilen var i focus.
(Vilket den inte var)

Postat: mån sep 06, 2010 8:04 pm
av coupe76
läckra foton på en vacker bil i passande miljö, tysk ingenjörskonst i industrimiljö. :thumbright:

Postat: mån sep 06, 2010 8:05 pm
av bmw02touring
Nu tycker jag du får sluta uppdatera den här tråden, lägg i alla fall inte in några mer bilder förrän i vår.
Satan vad nice din kärra är.
:thumbright:

Postat: mån sep 06, 2010 8:49 pm
av Kadett4wd
riktigt fin måste jag säga..
och mycket användbar antar jag?

Postat: tis sep 07, 2010 11:11 am
av Daniel-635
bmw02touring skrev:Nu tycker jag du får sluta uppdatera den här tråden, lägg i alla fall inte in några mer bilder förrän i vår.
Satan vad nice din kärra är.
:thumbright:
Det kunde vart värre, jag kunde ju posta dem i din tråd :twisted:


Kadett4wd, ja den är väldans användbar.

En arbetskamrat vill dra husvagn med den, när han såg motorkaraktären.
Men där drar jag gränsen :wink:

"coupe76" Tackar, precis vad jag tänkte när jag tog bilderna.

Postat: tis sep 07, 2010 8:24 pm
av j björk
Jag kan ställa ner mina bilar till dig, så kan du få putsa på dem också :hihi:

Postat: mån okt 11, 2010 8:17 pm
av Daniel-635
Jaha vad händer :?:

Det har blivit Höst. och eftersom jag gillar att fota så kommer det lite fler bilder.

Bild

Bild

Bild


Annars inte mycket, kollade motoroljan häromdagen, och så har jag tankat ett par gånger sen senaste uppdateringen.

Gissar på att det kommer bli ca. 450-500 mil i år med.
Vilket innebär att motorn nu gått närmare 1500 mil som Bi-Turbo (Förutom ventiljustering helt oöppnad) :thumbright:


Efter att ha sett "Freddan Sleeper PVs" grenrörs film på båten vart jag inspirerad.

Bild

Klippet sammanfattar väl 2010 typ.

http://www.youtube.com/watch?v=VZ46Xk88U9U

Äh slänger i vanlig ordning med en extra bild, men titta inte för länge på den, man kan nog bli knäpp.

Bild

Bilden är exponerad samtidigt som jag zoomar med kameran.

Postat: ons okt 13, 2010 9:56 pm
av sleeper pv
Skojig film på grenröret :thumbright: Undrar hur mkt mitt hade lyst om det varit mörkt, hehe 8) .

Riktigt snygg bil Daniel :thumbright:

Har du någon plan för den i framtiden? Händer det ngt i vinter?

//Freddan

Postat: tor okt 14, 2010 10:15 am
av Jonas Ohlsson
ja jäklar vad snygg bil du har!

Postat: tor okt 14, 2010 10:31 am
av abris
Rackarns vilken fin bil ! :villha:
Har alltid varit svag för Bmw 6-serie.

//abris