Sida 47 av 97

Postat: lör okt 02, 2010 7:20 pm
av Arnesson Rallycross
Det här är bara så fränt :thumbright:

Vilket jobb du lägger ned, det jag pysslar med själv tar inte lite tid men det här är i en klass för sig.

//Tomas

Postat: lör okt 02, 2010 8:03 pm
av AFFE
Klart fränt bygge :thumbright: Men en lite off topic fråga vad är det för nått kul som står under taket å vad e det för nån pickup i bakgrunden :)

Postat: lör okt 02, 2010 8:30 pm
av Ajden
Det som står under taket är en 2 dörrars Morris minor och ett skåp till en Morris och pickupen är en Austin. Det är farsans nästa projekt att renovera pickup hytten och sätta dit skåpet på den. Ramen till den har vi redan gjort klart.

Här har du länken till hanns renoveringar
http://ajden.se/morrisminor/startmorris.htm

Postat: sön okt 03, 2010 9:16 am
av j björk
Måste varit en rätt skön känsla att kunna hänga på formen på chassit efter allt jobb kan jag tänka mig :wink:

Postat: sön okt 03, 2010 12:18 pm
av mh
Hårt arbete lönar sig !!! :thumbright: :thumbright:

Postat: tor okt 28, 2010 10:54 pm
av tompan
hur går det med bilen? :)

Postat: fre okt 29, 2010 7:53 am
av pimpmyfarad
tompan skrev:hur går det med bilen? :)
Det är fler som vill veta :D

Postat: lör okt 30, 2010 8:54 pm
av Ajden
Jag har gjort en massa grejer som jag borde ha gjort i somras men inte hunnit med, men snart är alla grejer gjorda så då kan jag börja med Bentleyn igen.

Listan jag hade som behövde göras var den här:

Fixa klart plasmabordet som bara har varit halvfärdigt.
Gå igenom skotern.
Göra klart utrustningen för att slitsa bromsskivor.
Göra klart några bocksegment till rörbocken.
Svetsa ett lager av grenrör så jag har sånna klara för snabbare leverans och slipper hålla på att panik göra dom sen när jag ska göra karossen.
Städa och sanera runt tältet.


Nu är jag är nästan klar med listan.
Det tog lite längre tid att sanera tältet än vad jag hade räknat med, det var bra med gallerdurk medans jag byggde, men sen var det inte lika roligt när jag blev tvungen att riva bort den och skotta ut allt som var under.
Sen råkade jag sälja halva lagret av grenrör innan jag ens han göra klart lagret så det är bara att börja på ett nytt, de jag är klar med är till volvo s40 och 850, 8v t3 singel entry, 1 av två t3 twinentry, resten håller jag på med fortfarande.
Även passat på att gjort lite ny design på volvo 8v och 16v rören. Så det har tagit lite extra tid det med, men när jag väl helsvetsat dom och byggt wg utgångar på dom då kan jag börja med formarna.
Plasma bordet är nästan klart, har byggt ny Z-axel och satt dit dubbla motorer och bättre glidlagringar på X-axeln. Ska köpa en ny plasma strömenhet till den för jag får inte den att vilja skära riktigt rakt med den jag har trotts att jag provat med olika brännare.



Det som är helt klart på listan jag hade är bromskivslitsingen och skotern.

Nu när det blev ett sånt långt inlägg får det blir lite bilder.


Från utprovningen av nya 8v grenröret, en hx50 i en 240, placeringen blev egentligen samma som de gammla rören, bara att 3ans rör är dragen annorlunda och wg utgången går ut från motorn och inte in mot den som tidigare.
Bild


så här blev den nya designen, lite gämnare längder på rören och en bättre wg utgång. Nackdelen är att det kan bli tight i 240, om motorn ska röra sig mycket, men för dom går det alltid att köra med gammla designen på wg utgågnen.
Bild


Har även blivit en hel hög med kollektorer.
Bild


Plasma bordet under ombyggnation, även bytt underläggsplpåterna till plåtar med klippta tänder, hade problem förut att plåtarna skars sönder eller svetsades fast i den plåten man skar i.
Bild


Ett styrt rundmatningsbord för bromskivs slitsning.
Bild

Så här blir det, även intresant med rosten när jag lät lite kylvätska vara kvar på en begagnat skiva. Kan inte tro att slitsarna var gjorda ca 2 år efter skivan var bytt när man ser hur fort rosten kom tillbaka.
Bild


Och terapi jobbet på luncherna, för det är ju farligt att ta det lugnt på rasterna. En vacuumburk, var egentligen meningen att det bara skulle bli en catch tank för plasten vid gjutningen, men jag hittade en varmvattenberedare i skrotlådan, då tog jag och gjorde en riktig tank för att även kunna ha om jag ska gjuta med material som behöver ha bubblorna ursugna ur.
Bild

Postat: sön nov 07, 2010 9:22 pm
av Ajden
Nu har jag kommit ikapp med allt jag egentligen borde ha gjort i somras och därför kan jag börja lite med bentleyn igen.

Börjat förberett en form till dörren. Gjort flänsar att gjuta imot i aluminium. Är ett riktigt pyssel att få till, men förhoppningsvis är det dörrarna som är jobbigast och det blir enklare sen.

Bild


Sen har jag även börjat med att slitza bromskivor.

Bild

Postat: tis nov 09, 2010 10:34 am
av torpis
Är det klart vad slitsningen kommer kosta? finns det möjlighet till lite bra att ha saker när man micklar olika bromsskivor och bromsok fram och tillbaka mellan bilmodellerna.

tex

*olika mönster/djup/antal?
*hålborrning
*ändring av skivans tjocklek?
*ändring av bultmönster?
*upptagning av navcenter?

Postat: tis nov 09, 2010 10:40 am
av sabaton91
Suttit o läst igenom hela tråden, o e grymt imponerad av bilen :) hoppas få se den live då den e klar ;)

Postat: tis nov 09, 2010 11:43 am
av Ajden
torpis skrev:Är det klart vad slitsningen kommer kosta? finns det möjlighet till lite bra att ha saker när man micklar olika bromsskivor och bromsok fram och tillbaka mellan bilmodellerna.

tex

*olika mönster/djup/antal?
*hålborrning
*ändring av skivans tjocklek?
*ändring av bultmönster?
*upptagning av navcenter?
Priset 300kr/par oavsätt storlek max 380mm

olika mönster kan fixas.

hålborrning bör man inte göra för det brukar bli sprickor efter ett tag då.

ingen ändring av tjocklek för då måste jag sanera hela verkstan efter varje gång, för det finns inte mycket som skitar ned lika som att svarva bromsskivor

får jag bara skaffa en bättre indikerings utrustning till fräsen så kan jag fixa bullt mönstret.

Navhålen är det inte så mycket svarvning på så det kan jag göra.

Postat: ons nov 10, 2010 3:21 pm
av tompan
fränt :D

300 spänn var inte farligt heller :D

Postat: fre nov 12, 2010 11:04 pm
av elajl
Suttit och läst igenom hela tråden nu och kan inte annat än säga att jag är grymt imponerad!!! Grymt!!!

Postat: ons nov 17, 2010 9:26 am
av Elvis
har också läst hela tråden nu. Herregud vilka konstruktioner på både maskiner och bil, TOPP betyg från mig :thumbright: