Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Toffe »

300-400 pull :shock: blir å renovera nångång i bänken då :thumbright:

Köp ett fat e85 om du ska bromsa klart den, de är väldigt varierande kvalite på macken. tror Aspen säljer annars.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag funderar på att köpa ett fat från aspen eller från sekab direkt kontrollerad 85% blandning med 15% högoktanig bensin men just nu på lägre tryck så klarar man sig med lite sämre etanol. tror vi körde 150 fullgas pull i våras hoppas få mycket mer tid nu i vinter och testa kamaxlar, turbos och toppar mm.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Toffe »

blir det inte svår utvärderat på lägre tyck om du sedan skall byte bränsle?
Användarvisningsbild
Motornovisa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 15
Blev medlem: ons jun 22, 2011 4:23 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Motornovisa »

Jens Gustavsson skrev:nu när man är singel så kan man med gott samvete meka B20 på julafton. är man B20 störd så är det riktigt kul och avkopplande :)
Är man två som gillar att spendera julen i garaget, så är det ingen grund för relationsproblem ;)

Och Jens, då jag självvalt mekar moppemotor på julafton, så kan det knappast ha varit det som gav dig dåligt samvete tidigare.
Snyggt jobbat Jens.. God Jul....
Respekt, Många Vill Ha - Få Vet Att Ge.
"Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure that you are not, in fact, simply surrounded by assholes."

-William Gibson-
_____________________________________________
Volvo 245 GL 1988
Ski Doo Elan 250 De Luxe 1977 (2-cylindrig.)
Husqvarna Novolette Modell 3622, 1956, (tvåväxlad)
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av josun »

God Jul Jens!
ladda nu på i bänken :)
Ska själv en sväng ut i garaget och pilla lite 164a.

//Johan
Johan Sundmar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Jens Gustavsson »

Toffe skrev:blir det inte svår utvärderat på lägre tyck om du sedan skall byte bränsle?

på lägre tryck är inte bränslet kritiskt för knack/tändning eller så och då man bara korrigerat för rätt lamdavärde så skiljer nog inget. körde nog vinter E75 förra året också. jag ska bli bättre på att kolla Etanol halten framöver också.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Jens Gustavsson »

Motornovisa skrev:
Jens Gustavsson skrev:nu när man är singel så kan man med gott samvete meka B20 på julafton. är man B20 störd så är det riktigt kul och avkopplande :)
Är man två som gillar att spendera julen i garaget, så är det ingen grund för relationsproblem ;)

Och Jens, då jag självvalt mekar moppemotor på julafton, så kan det knappast ha varit det som gav dig dåligt samvete tidigare.
Snyggt jobbat Jens.. God Jul....
missförstå mig inte jag syftade inte på dig a-k du är ju motor nörd själv och gillar garage :thumbright: men det jag menade till patrick va att det normalt set kanske inte är uppskattat av frun att mannen smiter iväg och tillbringar julen där själv.
kul att du kommit igång med moppen hör bara av dig om du behöver hjälp med nått så har du många vänner här i sävar som hjälper dig. vi satsar på en moppe crusing mot vårkanten det vore kul om du hade moppen klar till dess så du kan åka med oss.
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Toffe »

Jens Gustavsson skrev:
Toffe skrev:blir det inte svår utvärderat på lägre tyck om du sedan skall byte bränsle?

på lägre tryck är inte bränslet kritiskt för knack/tändning eller så och då man bara korrigerat för rätt lamdavärde så skiljer nog inget. körde nog vinter E75 förra året också. jag ska bli bättre på att kolla Etanol halten framöver också.

De ja mest regerade på är att det ena är på doktorerings nivå när det gäller flöden,kammar och turbos men de va inte så noga med bränslet?

Ja mest som tyckte de kändes märkligt. Lycka till med b20'n
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21745
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag håller med dig till en del att det ofta fins andra saker än toppar som ibland kan ge enklare hk men tror du en lågkompad E85 motor är så känslig på E75 VS E85 då bara lamdan är samma och den inte behöver ligga på gränsen ?
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Toffe »

Vet inte, men de känndes inte rätt! Du åker väl å andra sidan aldrig
Där nere? Tyckte det inte harmonera att "slarva" med bränslet när de kan spåra i andra mindre viktiga saker.

E85 verkar vara ett oerhört slarv bränsle, om ja skall åka
Med sprit blir de då ett fat elle två att beställa hem.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Kadett4wd »

Roliga är.. att jag med min högkompade turbomaskin med hög sugeffekt inte märker nå skillnad alls i soppakvalitet.
Den stånkar lika bra på E75 som E85 från macken.

Jag har iofs ingen knackbevakning på maskin, så jag är nog lyckligt ovetande, men den mår bra fastän jag provade leana av den rejält vid 1bar.
Körde 0.88 i lambda där(med E85), resulterade i ett sjuhelsikkes vrid bara :)
Stiften såg ut som på en ny motor med strikta avgasreningskrav bara.
Kritvitt porslin helt fläckfritt, inte en antydan till spikningar.
Gick ned med fiberoptik å kolla kolvarna för skojs skull.. som nya fortfarande med lite svart sot i mitten.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Toffe »

Kvaliten mellan e85 och E85 som är dåligt, förmodligen höga toleranser så att tanka på Statoil för å mappa å tanka på Preem när de tävlas är lite knivigt, står en hel del om detta på etanol forumen.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Kadett4wd »

jo jag vet.. jag har jämnfört olika tankningar mot varandra.
Och jag märker ingen som helst skillnad, känns nästan som ett problem som dyker upp på riktigt höga effekter.
typ 200hk per 0.5liter och över.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av Ante Karlsson »

Ligger man nära gränsen optimerat mot effekt/vrid så märker man av sämre soppa. Men såklart om det ligger lågt med cylindertrycket så har man ju endel att spela med.

Men på en gatbil så anser jag att det är vettigt att ha marginal. Då man inte riktigt vet vad man får ur slangen på macken. Men går ju enkelt att göra en mapp som är optimal med bättre soppa.

/Ante
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn"

Inlägg av T-27 »

Jag vet ett RaceTeam som kör på Mack E85 men dom kontrollmäter Kvaliten varje gång och får oftast späda ut den (På sommaren)
Ett annat Team kör bara med Aspens E85 och den är tydligen väldigt jämn i Kvaliten http://www.aspen.se/Produkter/Produktgr ... oup=664377" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Skriv svar