Sida 47 av 57

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: ons feb 29, 2012 11:48 pm
av SWR
Og den holder seg spiss selv med 150+A med 3.2mm..? Hvordan elektrode kjører du..? :)

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: fre mar 02, 2012 10:59 am
av Tommy Luhr
FAktiskt så var blocket 1tiondel koniskt så det var inget annat att göra än att byta ut det.

Har startat racebilen idag och kört ut och luftat den.
Kommer nog en film lite senare!

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: fre mar 02, 2012 3:05 pm
av Deztallica
På tal om det, Vad säger du om och ovaliteten och koniciteten på rödblocken?
Vad är godtagbart?

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: sön mar 11, 2012 7:43 pm
av cheva_nova
vad använder du för epoxy när du gör om kanalerna?? :)

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: sön mar 11, 2012 10:05 pm
av Robert Markström
Tycker det vart lite lite action här ett tag nu. tagit semester eller brytit ihop? :hihi:

Hoppas på en uppdate snart :)

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: sön mar 11, 2012 10:32 pm
av Gasholtn
volvobrage skrev:
SWR skrev:Jeg har en CEA Matrix AC/DC 200A Squarewave fra 2005... :) Holder ren wolfram spissen, altså? Baller seg ikke? Har prøvd Grå (Rare Earth), Rød (Thorium) og nå Gull (Lanthan) og sistnevnte holder spissen best.. men det er kanskje lettere å beholde spissen over 150A med 3.2mm elektrode...?
Trur det er lurt og ha 3,2 elektrode på 140 - 150a og oppover:)Hadde samme problem som deg før eg bytta til det..

skal man sveise ALU er det grønn wolfram som gjelder, 2,4 holder godt mål opp til 200A... man trenger ikke tenke på å spisse wolframen da.. men om man har problemer med at wolframen ikke holder seg spiss og sprekker (på stål) så kan det være at man banker wolframtuppen av og ikke kapper, man skal bruke kappeskive for å ikke ødelegge wolframen i og med at den er satt sammen av flere lag, den skal også spisses ut mot tuppen, ikke omvendt. Det er for å slippe sprekker og "porer" i wolframen.. dette er bare min anbefaling :) er ikke sikkert det er sånn for alle.

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: mån mar 12, 2012 12:31 am
av Tommy Luhr
Jag har missat att uppdatera här, har däremot flitigt uppdaterat facebooksidan "overboostracing" där kommer det nästan upp bilder dagligen på motorer och toppar.

Skall skärpa mig och slänga in en gigantisk uppdatering :)

Volvo 530 vetilstyrning

Postat: tor mar 22, 2012 11:46 pm
av Mekanikeren
hey tommy! har läst lite här! Jag har hört mycket om dig för din fantastiska byggnad!

Jag har en fråga! göra några konstruktion av Volvo B230E. Med 530 topp.
underlättar översyn och viss modifiering av topplocket!

Jag undrar om

1. räcker det att slipa backcut 30 grader, eller finns det någon punkt i slipning och 25 till 20 grader förutom inom 30 gradern? om det finns utrymme förstås!

2. är det inga problem om jag tar styrningen med taket?
vet att jag kan slipa avgaserna i taket. men d stora frågan är, kan jag slipa intag styrningen till taket också ? eller ska jag låta det bli?

:)

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: tis apr 03, 2012 1:35 pm
av Toffe
Tommy Luhr skrev:jag skulle tro att det blir tight i en 240. Är inte säker på hur utrymmet ser ut riktigt med 16v topp på.
Det är inga billiga insug men det är heller inget lämnat åt slumpen.

Är du intresserad får du slänga iväg ett pm.
/Tommy

Tjena tommy, vad är det som är så igenotänkt med dessa? passar att utan att modda i en orig bil ? tänkte på oljesicka,bromsservo alla modeller och gasvajer?

Eller vad är de du menar med slumpen? tycket själva desingnen är anings beprövad innan :hihi:

Ha de

Toffe

Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: tis apr 03, 2012 4:26 pm
av Ante Karlsson
Toffe: de är byggda för snedställd 16v i 740/940. Med orginal bromsservo. Är tightare i 240 mot bromsservon. Därav Tommys kommentar. Det är
Inga insug som är
Massproducerade för att passa i allt. Utan är gjorda för att ge
Mycke plats runt trattar osv som karossen tillåter.
Men såklart det går att bygga insug som är tightare bak vid bromsservon och som passar i allt. Men så gör vi inte vid customjobb.

/Ante

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: tis apr 03, 2012 5:46 pm
av Toffe
Ante: Ja funder mest. Med tanke på utsendet så är det inget nytt direkt.

Vilken bromsservo har ni haft? den tunna eller den tjocka? vad kommer dem å kosta, har en motor står som ska få ett insug, men de är nog enklare å köpa ett då ja inte har ork att få ett byggt.

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: ons apr 04, 2012 8:53 am
av Tommy Luhr
Vi har haft den tunna den har lite större diameter än den tjocka. ändock är det bra med utrymme kvar så den skall inte bli några problem.
Är mycket jobb med insug så förstår att det tar lite ork.
Insugen kostar mellan 9-10 000:-
Tillverkade i 6060 5mm aluminium.
Delarna är bearbetade med tiondelspassning (därav är det inget lämnat åt slumpen vad gäller tryck/kvadrat cm) och stagade samt även svetsade på vissa utsatta ställen innuti.
Utseendet är absolut inget nytt men det är beprovat samt att dessa insug är beställda med detta utseende.
Lägger upp bilder på dom när dom är klara idag.

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: ons apr 11, 2012 12:14 pm
av Tommy Luhr
Overboostracings flödestävling är med i nya nummret av Street and strip! Riktigt trevligt!

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: ons apr 11, 2012 3:31 pm
av Jens Gustavsson
jag såg det :thumbright: en fråga hur stor va din kanal? hur nära vatten i inner radeins golv, eller skulle den gå att köra? bilder vore kul?

Re: Luhr´s garage Overboostracing/

Postat: ons apr 11, 2012 4:07 pm
av Tommy Luhr
Min var stor. Den ligger inte nära vatten alls i innerradien. Men det är där det sitter allt.
Provade säkert 20 olika innerradier innan jag fick upp flödet.
Bilder kan jag ta, men det ser ut som vilken 530 som hellst faktiskt!