Sida 47 av 51
Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: tor feb 26, 2015 9:58 pm
av MattiasH
Sången i maskin blev väldigt fin

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: fre feb 27, 2015 3:13 am
av Lillen
Hörde en fågel från sävar kvittra att bara sugmotoreffekten var ganska imponerande

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: sön mar 01, 2015 10:37 pm
av MattiasH
Ja det är ju en opel
Blev en dag isbanan även idag
Svarvade om spåret i remskivan för generatorremmen så remmen ligger lite djupare och ca 1.5mm närmare motorn så blev linjeringen bättre, nu verkar det funka
Däremot så upptäckte jag en annan lite oroande grej, när maskin är riktigt genomvarm med en oljetemp på runt 120-130 grader så blir oljetrycket väldigt lågt, ca 2.5bar på full mutter och under 1 bar på tomgång.
Får den svalna av lite så blir det mer normalt runt 4bar.
åker Castrol FST titanium 10w60 idag.
https://www.youtube.com/watch?v=3JlOgbc0oYE
Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: sön mar 01, 2015 10:47 pm
av Steve
Videoklippet är privat
Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: sön mar 01, 2015 10:50 pm
av MattiasH
hoppsan

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: sön mar 01, 2015 10:53 pm
av Sjoblom
Dra åt helvete va arg maskin låter, grymt!
Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: mån mar 02, 2015 1:06 am
av Thed_J
Ser sjukt kul ut! Jävligt grym maskin du har fått ihop. Var är ni o kör?
Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: mån mar 02, 2015 9:21 am
av Kadett4wd
MattiasH skrev:Ja det är ju en opel
Blev en dag isbanan även idag
Svarvade om spåret i remskivan för generatorremmen så remmen ligger lite djupare och ca 1.5mm närmare motorn så blev linjeringen bättre, nu verkar det funka
Däremot så upptäckte jag en annan lite oroande grej, när maskin är riktigt genomvarm med en oljetemp på runt 120-130 grader så blir oljetrycket väldigt lågt, ca 2.5bar på full mutter och under 1 bar på tomgång.
Får den svalna av lite så blir det mer normalt runt 4bar.
åker Castrol FST titanium 10w60 idag.
https://www.youtube.com/watch?v=3JlOgbc0oYE
Olja som jag testade som funkade kalas i min maskin var Q8 F1 15/50
Men det brukar bli så i oplarna,, försök håll ned oljetempen under 100grader
Med just den där Q8 oljan så sjönk tempen en hel del för mig, minns dock inte med hur mycket.
Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: mån mar 02, 2015 2:21 pm
av MattiasH
Isbanan ligger på en liten sjö/träsk typ 5km utanför Boliden, ett riktigt kallhål!
Skulle man få ligga med en oljetemp på runt 100 grader så vore det ju fint men jag tror det är nästan omöjligt att klara om man vill pressa lite längre stunder.
Det skulle vara intressant veta varför den tappar trycket så fort med temperaturen, oljan i sig ska ju klara betydligt mer än 130 grader utan att tappa sina egenskaper.
Är det tryckventilen som börjar läka internt när den blir varm? att huset expanderar mer än kolven?
Har ju förvisso ganska stora lagerspel i motorn men ingen kolvkylning eller så som "läker" invändigt.
Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: mån mar 02, 2015 3:48 pm
av Kadett4wd
Du får svetsa kylflänsar på tråget och montera större oljekyl.
Jag sänkte mitt tråg med ca 4cm om jag minns korrekt för att öka volymen också.
Jag hade kolvkylning som skvittade, men inga såna tempraturer som dig, piskade dock inte lika länge.
Men det var mitt i sommaren istället.
Jag hade en 'lång' oljekylare med relativt liten area så jag antar min termostat stod öppen hela tiden efter den kommit upp i arbetstemp.
Kanske hjälpte det, att ha konstant kylning.
Ett stort oljekyl blir ju mera kylning i nåt som liknar sinuskurva pga termostaten öppnar och stänger hela tiden.
Jag hade även teflonslang som var stålomspunnen, så även den ventilerade bort värme litegrann.
Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: mån mar 02, 2015 9:04 pm
av MattiasH
Ja någon åtgärd mot oljetempen måste provas, det är ju ändå relativt kallt ute nu.
Har en 19 raders oljekyl idag som iofs sitter bakom laddluftkylarn men det är sjukt dåligt om plats.
Mitt tråg är faktiskt lite plattare än original pga motorns lutning men lite mer utsvängt så ca 5L i systemet med kylet
Under motorn är det nästan pottjätt
Ska prova plocka termostaten till kylet och stoppa i ny olja och prova en sväng till
Sen ska motorn ur för översyn och byte av startkrans bla som ni säkert hör på filmen här.
Då får man passa på isolera avgas, få in lite luft till tråget, kanske större oljekyl mm
https://www.youtube.com/watch?v=x8gpdSQ0YL8
Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: mån mar 02, 2015 9:08 pm
av Kadett4wd
just ja.. ditt avgas låg också nära tråget?
Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: mån mar 02, 2015 10:26 pm
av Husse1
Prova även med lite tunnare olja.
Ju tjockare olja man har ju varmare blir den, av flera anledningar, bl.a högre "friktion" i oljan i sig samt att ju tjockare den är ju svårare blir den att pumpa och även det ger mer värme.
Har alltid själv kört med så tjock olja som möjligt, men efter att fått tipset med lite tunnare olja så försvann mina värmeproblem och problem med lågt tryck vid varm motor.
Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: tis mar 03, 2015 5:57 pm
av MattiasH
Jo avgas är ganska tight mot tråget, kanske 1cm luft mellan. Ska försöka få in en blank tunn plåt för att få bort lite strålningsvärme.
Jag har tänkt tanken att prova ett snäpp tunnare olja, dock har jag ganska stora lagerspel i maskin.
Någon som har erfarenhet av att ha en separat typ elpump och kyla oljan direkt från tråget?
Helt enkelt ta bort befintlig oljekylning så oljepumpen bara behöver mata motorn med olja och sen montera en elpump som suger direkt ur tråget, via kylare och sen tillbaka till tråget?
När jag tänker på det ser jag egentligen bara fördelar med den lösningen?
Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo
Postat: tis mar 03, 2015 6:28 pm
av Kadett4wd
jag hade faktiskt de tankarna förut,, men jag fick bort problemen.
Jag tänkte dock ta en servopump som pumpade runt oljan i en kylare separerat från motorns egna system, precis om du beskriver.
Elpump kan bli lite tufft första minuterna det ligger trög(kall) olja i slangarna.
Men det är nog ett litet problem bara.