B20 Mean Machine... 2.5L

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Inlägg av pvmannen karlsson »

vad är det för kam, sågs dåligt på bilden,, pris?
gött jobb annars :D
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Eftersom dessa rör var ca 25mm för långa börja ja med att kapa i rätt
mått och sen slå ur "kulan" med ett don bakifrån...
Sen borra och brotcha änden till samma mått som org...
Har man inte brotch duger det nog borra med 5.7 först och sen 5.9 borr... 201mm lång blev den första och när ja testa var den på tok för kort, tur att man köpte 9 st... 8)

Gjorde en inställbar stötstång av den felkapade och kom fram till
203.5mm skulle bli idialiskt....

Klart å betalt:
Bild

Kammen är en V860 fs från Folkrace shoppen...
Slipad från eget tjockt A ämne...
Den är ävven omhärdad... Mins inte exakt pris... Kolla F-shoppen...
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Efter lite påtryckningar lägger jag upp lite gamla bilder på mitt fodrade b20 block...

B230 slakt! :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Så plockar iaf jag ut ett foder... :)

Lite fräsning kvar dock...
Om jag börjat fräsa blocket underifrån och kapat först hadde jag
kunnat kört detta direkt innan jag fräst bort det som håller ihop allt...
Det hade varit enklare och gått fortare...
Skulle jag försöka mej på detta igen skulle jag göra lite annorlunda...
Ja skulle sparat en stor del av packnings ytan för att den behövs för att
hålla ihop blocket...
Kommer troligtvis spricka om man gör som jag gjort nu...
När ja känner att ja har för mkt fritid kanske jag gör detta igen... :)



Bild

Bild

B20 block urfräses...

Bild

Bild

Bild

Ihoppassat!

Bild

Bild

Bild

O-ringspår, packning och kopparringar av 100mm koppar rör...

Bild

Bild

Stansad org packning..

Bild

Kolvar och vev från b230... Lite gott och blandat...
Mest för att testa om det gick att modda så det passar
och det gör det som synes... :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Sen bidde det inte så mkt mer...

Over and out...
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Inlägg av dennis-volvo »

ser ut att bli jävligt bra! overkill b20 detta :twisted:
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Tackar... :) Jo lite overkill är det ju...
____________________

Vart och skärt ut denna stjärna idag...
Programerat i maskin med hjälp av kontur programering...
Till AMG skrotet... Bes på måndag! :)
Siktar på spansk flagga så blir man inte besviken......
Måste ställa på bilen i morgon...

Bild
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Inlägg av johanF »

va hände med de blocket sedan??
wrooommm
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Inlägg av Roger Persson »

Fick lite tråkigt i veckan så gorde en trevlig steg 2 topp...

Special ventiler.
Frästa f-rum.
Portat till 41mm i ingången av insugen.
Är omgjort från 90-52 f-rum till 92-54 och allt är nc fräst.
42-35 ventiler satt det i från början.
Nu sitter det 44-38.5 med fin tulpan på avgas och platta insugsventiler.
Planad 2.9mm till 42cc blir ca 11 i komp med packning och 2 liter motor volym.
41mm i insugen vid ingången.

Lite bilder på godiset. :)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Funderar på stoppa på den på turbon där ute... :twisted:
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: B20 T Rest insug. Mean Machine. Portningsfeber...

Inlägg av Roger Persson »

Tänkte det var dax för en uppdatering...
Inte blivit så mkt sen i sommras men lite har det hänt ändå bakom kulisserna...
Började med att ja såg en anons på blocket...
Ett par dubbla su av gamla modellen som hade en liten skada så dom var billiga...
Det som var trasigt kunde ett par andra förgasare donera så ja slog till på dom... :)
När ja börja ta isär och kika på dom märkte jag att det satt tom satt KD nålar i dom... :)

Bytt munstycken på dom och oringar som tätar mot soppa koppen och polerat vakumkoppen
så det blänker... :) Rostfria trattar har jag även pressat svetsat och polerat upp dom...
Fan va bra det är med autosol! :) Husen ligger i disel och glötar så att all skit ska släppa...

Bild

Håller även på med en trevlig topp till dom med... Grovt sett färdig portad...
Grov planad, rummen är frästa blir ca 11.5 komp... Blir planat runt 4 mm när det är klart...
37-43mm ventiler om ja inte mins fel är den fräst för...
Ventilerna är klara och ska para slipas in så fort finliret är klart...
Lite "lowtech" bygge men det är ju kul det med... :)

Tanken är bygga nått enkelt med rullvippor och ta kammen som sitter i turbo motorn nu till detta...
Dubbla fjädrar hade ja tänkt klämma dit med...
Har en bra orörd 8 bultad botten ja tänkte bygga på...
Plockar nog cinter o lättade svänghjulet från turbo bottendelen sen när den är ur...
Byter lite lager och plockar i lite smått lättade viktade b21 stakar...
Ev försöka få tag på en billig M47 låda så man slipper overdrive som bara hoppar ur...

Försöka få med kameran och ta nån bild på toppen med när den är klar...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: B20 T Rest insug. Mean Machine. Portningsfeber...

Inlägg av larsat »

Tjena Roger! Fan va frän motor du bygger men är det bra stansa orginalpackning o köra med kopparringar, blir det tätt o bra?
Många kör ju en pianotråd i blocket (eller toppen) och orginalpackning bara, så det skär in i metallen i packningen, jag har inte sett att det inte skulle fungera, men visst finns det andra som kör på andra sätt oxå men med din lösning blir det väll koppar direkt emot gjutjärnet, har du testat det förut?

Synd man har så lite tid men i sommar ska jag nog hinna hälsa på dig är ju inte så långt mellan oss numera o jag har varit förbi sjöarna uppe vid dig genom jobbet, det såg vackert ut, hade gött!
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: B20 T Rest insug. Mean Machine. Portningsfeber...

Inlägg av Roger Persson »

Det är bara så att 96mm borr inte funkar med b20 packning alls... Där av klämmer ja hål i packningen så jag får 100mm hål och sätter i 100mm koppar rör ringar med 1.8mm gods, finns rör med 2mm gods som jag svarvat ned någon tiondel in och utvändigt... Körde 2mm spår i toppen... Skulle även fräsa kanaler ut från ring spåret i toppen för att släppa ut gaserna om det skulle bli lite läck... Då kommer ringen hamna mot b230 foderet vilket ja kom på sen inte blev bra... För då vilar hela skiten på botten av blocket och då knäcker man det nog när drar toppen... Det måste vila där uppe med för att kunna bulta allt där jag vill... Behöver ha ett block med mindre borr än 96mm så man kan borra efter monteringen av foderet till 96.06... Blocket som ja tänkte andvända går att göra om men foderet är skrot...

En liten bild på B20 Su toppen... Ska finplanas med... Behöver jobba mer på den som synes... :) Insug är mer klart än avgas iaf... Tänkte match porta avgas mot org grenröret... och putsa till insug lite just i övergången mellan topp och insug... Ska även svarva nya ringar som är någon halv mm större än org invändigt så det blir en så bra övergång som möjligt...

Bild

Får åka och hälsa på dej när det passar... :) Har ingen bil just nu... Amg skrotet är avställt till våren... :hihi:
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: B20 T Rest insug. Mean Machine. Portningsfeber...

Inlägg av effe »

hur går det här då
nicke b
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: fre dec 09, 2011 10:01 pm
Ort: tierp nästan

Re: B20 T Rest insug. Mean Machine. Portningsfeber...

Inlägg av nicke b »

skapligt jobb med b20 blocket! coolt!
Användarvisningsbild
Roger Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1644
Blev medlem: mån mar 13, 2006 9:35 pm
Ort: Laxå
Kontakt:

Re: B20 T Rest insug. Mean Machine. Portningsfeber...

Inlägg av Roger Persson »

Finplanat toppen i dag...
Som även blivit hyfsat färdig portad...
Tror det duger till vad det ska vara till så släpper det nu...
Ventilerna ska köras in...

Byggd på B18/B20 ämne med tätare mellan ventilerna och mindre rum...
Ventiler Volvo orginal special 37 och 43... :hey:

Körde på 39cc vilket ger totalt 46cc med packning...
Minns ja rätt så är det nu taget 3.3mm totalt...
Med slag volym 507cc ger det 12.02 i kompa...

Måste för bereda den för dubbla fjädrad nu då det blir lite mer lyft än std, FS860 + rullvippor med 1.6 utväxling...
Tanken är att den ska på ross bottendelen med 89.86 borr...
Så lite mer små fix då det är M12 i bottendelen och vipp bryggan är borrad för M10...

Lägger ett par bilder... :)

Bild

Bild

Häst spruta är grejer det när det är tänkt det ska bli iaf lite häst... :)

Bild

Kvalitets kontroll av junior... :)

Bild

Bild

Mer kommer framöver om tid finnes...
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: B20 T Rest insug. Mean Machine. Portningsfeber...

Inlägg av larsat »

Vafan Roger!! Lever du? :D hoppas allt är bra? Skaffa mer tid i verkstan, saknar inlägg :) Ser ut att vara för mkt kontrollanter i verkstan, ju fler kockar desto mindre meka? ;)
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: B20 T Rest insug. Mean Machine. Portningsfeber...

Inlägg av coupe76 »

som jag väntat på att se vad som händer med detta bygge! :thumbright:
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Skriv svar