*NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Re: *NXJ* >PV Taksänkt,HX40 mm< >BusJapanHoj<

Inlägg av * * * NXJ * * * »

silversurfaren skrev:Tror att det varit för mkt skinkkoma o julstök för de flesta :whistle: så tjå dig tills helgerna gått över så ökar nog forumsengemanget
Har tyvärr själv inget tipps att komma med men skulle oxå få lite förslag på duglig dämpning :hey:
Ha en god fortsättning o ett gott slut
Så kanske det är... (hoppas det) :!:

Önskar dig oxå ett gott slut Silversurfaren :D

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Inlägg av Robert Markström »

Biltema säljer tjocka blymattor i 4-pack. Mekomen har sålt denna matta å nu även tema. såvida de inte bytt leverantör.

riktigt bra matta som inte behöver värmas till smältpunkt för att gå böjja.

sätt gjärna 4st i taket av dessa tjocka mattor. taket ger en massa oljud från sig.
sen 2 st 500x1000mm skumgummi mattor med folie på. 10mm tjock.
går precis få in detta på en 240.

sen lägger du redigt med blymatta på torped samt kardantunnel.

på insidan av dörrar är det även bra lägga om man har tex. tunna masonit dörrsidor.

Golven i sig brukar man inte behöva lägga så mycket på om dom har lite veck å balkar som styvar plåten.
Lägg dock inte skum mattor med klister på golven. blött blir det ju & det är tråkigt lägga nya varje gång!

Ta ist mattor från tex 240/740/940 med skum/vaxgummi (?) som ligger på golven i dessa å klipp
till i rätt sorlek. dessa mattor är riktigt bra enligt mig men lite jobbiga lägga på taket då det inte
är klister på dessa :wink:

Lätt å kolla vart det behövs, ta en mejsel å knacka lite med handtaget så märker man fort vart det behövs! :thumbright:

min 240 åker jag jag till vallåkra med varje år och det går till o med sova i bilen :lol:

Dock la jag 26st tjocka 400x500 mattor i den samt 14kg underreds massa under bilen.
sen 6st 500x1000 skum mattor. blev några kilo :shock:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
PVPower
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av PVPower »

* * * NXJ * * * skrev:Skalar potatis och förbereder för middagsbjudning med blöta, skinka å lutfisk och kommer osökt att tänka på PV:n :D

Funderar på det här med ljuddämpning i cupén. Vad har ni för erfarenheter :?:

Jag funderar på 3mm Bitumen på golv, kardantunnel och i dörrarna. 30mm ljuddämpningsmatta (skumgummi med folie) på torpedes insida och kanske i taket?

Tips av er som hållit på med detta mottages gärna :!:

Det är tänkt att PV:n ska (kunna) användas till affär´n å jobbet å så vidare 8)

Hej!
Ett tips kan vara ljuddämpning baserat på butylgummi istället för bitumen.
Dämpar bättre och fäster otroligt bra. Behöver ej värmas för att forma och få fast.
Tex: Dynamat, Stp mm.
Länk till stp gold som jag själv tycker om att arbeta med. Lite billigare än Dynamat också.
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... -bulk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
På golvet lägger man lämpligtvis cellpolyeten(liggunderlag) ovanpå. Dämpar bra och suger ej åt sig vatten
M.v.h:Henrik Eliasson
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

:eclipsee_steering: GOTT NYTT ÅR ALLA BESÖKARE ! :eclipsee_steering:

Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Robert Markström skrev:Biltema säljer tjocka blymattor i 4-pack. riktigt bra matta som inte behöver värmas till smältpunkt för att gå böjja.

sätt gjärna 4st i taket av dessa tjocka mattor. taket ger en massa oljud från sig.
sen 2 st 500x1000mm skumgummi mattor med folie på. 10mm tjock.

sen lägger du redigt med blymatta på torped samt kardantunnel.

Golven i sig brukar man inte behöva lägga så mycket på om dom har lite veck å balkar som styvar plåten.

Ta ist mattor från tex 240/740/940 med skum/vaxgummi (?) som ligger på golven i dessa å klipp
till i rätt sorlek. dessa mattor är riktigt bra enligt mig men lite jobbiga lägga på taket då det inte
är klister på dessa :wink:

HejSvejs Robert och supertack för ditt svar :thumbright:

Menar du Bitumen när du skriver Blymatta?

Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

PVPower skrev: Ett tips kan vara ljuddämpning baserat på butylgummi istället för bitumen.
Dämpar bättre och fäster otroligt bra. Behöver ej värmas för att forma och få fast.
Tex: Dynamat, Stp mm.
Länk till stp gold som jag själv tycker om att arbeta med. Lite billigare än Dynamat också.
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... -bulk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
På golvet lägger man lämpligtvis cellpolyeten(liggunderlag) ovanpå. Dämpar bra och suger ej åt sig vatten

Halloj PvPower och jättetack för ditt svar :thumbright:

Verkar vara en bra matta och bra pris på Stp:n. Är den övermålningsbar eller den kanske är snygg som den är? Tänkte alltså sätt den "öppet" i tak och på golv, sidor i bakdelen av cupén och på kardantunneln. Funkar det eller har den ömtålig yta?

Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Idag var jag till lokala skroten. Cupéfläkten i 940:in hade lagt av. Passade på att köpa lite prylar till PV:n.

Det blev ett värmepaket från 240 med slangar, reglage och ventiler till framrutan.
Köpte oxå infästningsanordning till rattstången. Den som gör att stången kan tryckas ihop om man frontalkrockar och glömt bältet och får smaka ratt :|

Bild

Hade först tänkt ta värmepaket från 940 men det är ju så stort så halva cupén hade gått åt :shock: Sen verkar det var lite väl mycket finesser med el, vaacum å annat junk. 240 är alldeles lagom avancerat....

Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck

Inlägg av silversurfaren »

Inte för att va gnälli :whistle: (bara ett tipps)nog går du över ån efter värmepaket :roll:

PVns är ju världens bästa :hey: ,lätt att bygga om,kruxet är ju sen att få in luft o slang i motorrummet liknar inte mycket.
jag tar in luft via "rambenet"(ok med SFRO)på bilden inte klart,uttag till defroster/golv ska tas upp,fläkten fästs med slang på in/ut

Bild
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

silversurfaren skrev:Inte för att va gnälli :whistle: (bara ett tipps)nog går du över ån efter värmepaket :roll:

PVns är ju världens bästa :hey: ,lätt att bygga om,kruxet är ju sen att få in luft o slang i motorrummet liknar inte mycket.
jag tar in luft via "rambenet"(ok med SFRO)på bilden inte klart,uttag till defroster/golv ska tas upp,fläkten fästs med slang på in/ut

Bild
Tjena Silversurfarn :)

Du ä int gnälli alls :!: Alla tips mottages glatt. Sen kanske jag inte följer alla, men det är en annan sak :wink:

PV orginal värme må vara värdens bästa..... :roll: men jag har ingen att utgå ifrån till att börja med....

Min tanke är att jag ska få lite extra blås eftersom jag inte kan ha kd :hihi: (korsdrag) pga skruvade rutor. Vill oxå ha möjlighet till varmt vintertid om jag skulle bli hemlös :lol:

Ta in luft vi rambenet :thumbright: koolt :!:
Själv ska jag ta luften från ett gallerförsett hål i karossidan framför passagerardörren (där uppe där listen annars sitter). Min bil är ju redan "förstörd" och kommer att ha skruvade skärmar/rutor å diverse lufthål, avgashål osv.

Fortsätt kommentera :!:

Vart finns tråden om din PV? Blev ju supernyfiken nu när du visade en teaserbild. Info om bil´n önskas i tråd eller via PM.

Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck

Inlägg av silversurfaren »

Paketet från 240 är betydligt bättre,bara knepigare att modda när det inte passar,tänk"vatten" bara när du bygger luftintag,kan va lite besvärligt,du ska nästa kunna spola med trädgårdsslangen utan det blir blött lr imma i bilen,tänk oxå på att luften ska ut någonstanns spelar ingen roll vad fläkt man använder om inte luften kan komma ut.

He he ang teesern så va det lite med mening :hey: ,tyvärr varit dålig på fota(inte som du)ingen tanke från början att starta tråd men det finns en på gång här.
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229" onclick="window.open(this.href);return false;
Senast redigerad av silversurfaren den tor jan 05, 2012 8:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Tack Silversurfarmannen :thumbright:

Ska spana in den när dottern är nannad :shock:

Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

silversurfaren skrev: http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229" onclick="window.open(this.href);return false;
Såg bra ut :thumbright: Fler bilder och uppdateringar bara + att den hamnar på Sävarturbo :hihi:

Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

Det blev ett litet pass i garaget idag :)

Har börjat passa in värmepaketet. Det är lite trångt i en PV. Inte mindre trångt när man flyttat motorn 3dm bakåt. Men det verkar funka med 240värmepaketet. Det ska dock moddas vid luft in och även luft ut.

Kan berätta, apropå trångt, att stolarna är monterade så att de snuddar dörrarna och då får man precis in en ölburk mellan förar och passagerarstol :shock:

Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende

Inlägg av anglia-61 »

Glöm inte det som nämndes tidigare, att ha något luftutsläpp bak i kupen.
Det är där inte på Pv, Amazon mfl. det är därför det gärna blir imma i dessa gamla bilar.
Mvh. Krister
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Kontakt:

silversurfaren skrev:tänk oxå på att luften ska ut någonstanns spelar ingen roll vad fläkt man använder om inte luften kan komma ut.
anglia-61 skrev:Glöm inte det som nämndes tidigare, att ha något luftutsläpp bak i kupen.
Mvh. Krister
HejHej :)

Har tänkt på det och jag kommer släppa ut luften ur skuffen och luften kommer dit bak via "kanalerna" ovanför hjulhusen. Har dock ingen aning om hur stora avluftningshålen bör vara :( Någon som har några tips :?: Annars blir det lagom stora.... :roll:

Men Tack för tipsen Silversurfaren och Anglia-61 :thumbright:

Senast redigerad av * * * NXJ * * * den tis jan 10, 2012 11:41 am, redigerad totalt 1 gånger.
Niklas Jonsson Mikaloff
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
Skriv svar