Sida 50 av 87

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: sön jul 22, 2012 6:33 pm
av freiman
Hur mycket justerar man på dom? Kan det inte bli endel brytningar i bussningen? Eller blir kanske så lite?

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: sön jul 22, 2012 8:30 pm
av blackadder
[quote="Tegheim"]Bild
quote]

Dom här detaljerna hade ju gått fint att göra "billet"

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: sön jul 22, 2012 9:06 pm
av Tegheim
Jag kan justera 30mm (det gör ca 4.5° Camber) på dessa.

Det hade blivit onödigt mycket att ta bort, när man enkelt gör ett rör och en ändbit :)

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: sön jul 22, 2012 9:18 pm
av Kadett4wd
ifall du inte sett.. frän!!

https://www.youtube.com/watch?v=Og2G4Fk ... r_embedded" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: ons aug 08, 2012 7:15 pm
av Tegheim
Jakten på framvagnen fortsätter!

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: ons aug 08, 2012 8:01 pm
av freiman
Smidig lösning, fick för mig att du skulle justera caster där oxå därav bryt i bussning frågan.. snyggt jobbat iaf

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: tis aug 14, 2012 4:43 pm
av Tegheim
Lite lugnt har det varit. Bråkade lite med min egna konstruktion.
Igår punktade jag ihop konsolen och vart ju självklart tvungen att prova den i bilen också.
Ser stöddigt ut, och kommer nog hålla bra! Det ska till ytterligare en plåt för att hjälpa fjäder-tornet lite.

Bild
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: tis aug 14, 2012 5:04 pm
av larsat
Fin motor du har i kärran nu :D

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: tis aug 14, 2012 8:38 pm
av Amders
larsat skrev:Fin motor du har i kärran nu :D
Och fast sättning på dämpara. :hihi:
Men de fyller säkert sin funktion.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: lör aug 18, 2012 9:05 am
av Tegheim
I brist på annat gjorde jag en ny bakgrundsbild till datorn. Det är ganska motivationshöjande faktiskt!

Bild

Har även shoppat loss med den större plånboken sista tiden.
På semestern köpte jag en 13B-Renesis komplett, dvs Mazda Rx8-motor.
Sen i veckan köpte jag ett gäng motordelar till 4-rotorn i England. Så förhoppningsvis blir det lite bearbetning snart :-)

Ähh, en till!


Bild

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: mån aug 20, 2012 8:17 am
av Tegheim
Idag fick jag ett samtal om att min vevaxel är färdigslipad steg1 och kan hämtas :)
Notera nu att det bara är steg1, alltså för att kunna montera ihop de två små på den stora. Men det är äntligen dags att gå vidare!

Nu behöver jag bara nån som kan göra splines på en låååång axel.
Nån som sysslar med drivaxlar borde ju kunna fixa det tycker jag?
Dock så är nästa problem att jag vill ha custom-splines för att nyttja så mycket material som möjligt...

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: mån aug 20, 2012 8:30 am
av Kadett4wd
om det är 90 graders splines fräser du dem juh själv,, som jag pratat om tidigare.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: mån aug 20, 2012 9:26 am
av GPD
Skapligt nervös man skulle vara om man fick förtroendet att fräsa splines i herr Tegheims vevaxel.

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: mån aug 20, 2012 9:30 am
av Tegheim
Jo, jag KAN göra dem själv, men det känns tryggare att lämna det till nån som jobbar med det.
Det är fruktansvärt mycket jobb att rikta upp en delningsapparat tex. Det kanske är lätt 2-3timmar riggning, och 15min körning :)


Inget at vara nervös över? :)

Re: Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - Meckar hjulupphängnin

Postat: mån aug 20, 2012 9:44 am
av Kadett4wd
Faktiskt inte... nervös alltså..
Du kan juh montera en 'dummy' i delningsapparaten som du testfräser på.
Enda som är riktigt noga borde väl vara att få bort eventuellt kast i backarna i delningsapparaten.
Rakheten kollar du juh av med indikatorklocka bara
Jag har juh fräst tusentals axlar med splines i.
Körde nån, vad den nu hette.. Nanofräs?.
Jag har tyvärr inte möjligheter att göra detta då den maskin är såld och nu jobbar jag i maskiner som tar liiite större grejer.
Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro.