Toyota Mkiv 1993 Singel Turbo / flex fuel / Ombyggt fordon

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

så då har man besiktigat! hm jag fick en månad! allt var bra inklusive avgas värden men han tyckte jag hade lite stor turbo :doh: men det är ju så spelreglerna är 8) så jag får köra en månad nu och sen i vår så ska jag besiktiga med orginal turbosarna! sen ska jag kålla på wastegaten och ev prov trycka systemet senare i veckan då tid finns för det!
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Trist de där... Hade ju vart bättre om han fattat att den ändå inte lämnar mer effekt än org turbosarna... :roll: Eller så har han lite koll på LB-agg... 8) Jaja, de blir bra de där... :D
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

"men jag har ju tagit bort en turbo, den kan väll inte lämna mer effekt då?"

spela dum till dom nästa gång ;)
mycke snyggt bygge, synd att man bor så långt bort, annars hade man gärna kollat närmare på den.
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

lite jobb gjort gjorde om downpipe och röret från wastegaten så nu går wastegaten rakt ut i det fria efter som jag inte ska besiktiga med det ändå! kolla funktionen på wastegaten pga det uteblivna laddtrycket men den funkade! och den verkar inte ha öppnat nå heller för det var inte svart på baksidan av ventilen!

men sen till det tråkiga när jag var klar med allt med downpipe osv i går och tänkte jag skulle provtrycka systemet från turbo till insug så jag skruvade dit min lilla anording före turbon och kopplade på luften men dum som jag var så kollade jag inte trycket för jag hade ju ställt in det tidigare men då hade nån varit där och kört mitt blästerskåp och matat på typ 6 bar! så jag koplade in den utan vetskap om detta! det lätt lite konstig och när jag förstod vad som var fel kopplade jag lös den direkt men nu så får jag tryck genom ventil kåporna som jag inte fick vid tidigare prov tryckningar. nån som vet vad det kan vara och framför allt kan jag ha skadat nåt annat! jag provade vrida på motorn flera gånger sen så det inte var pga hur den kammarna stog! :doh: blä blä jag blir så arg tror det blir typ avrätning när jag får vet vem som varit och mixtrat med mina grejor!!!

sen en fråga till ni som mappat lite bilar osv! om den går väldigt fet på högre varv blir spoluppen mycke senare då? som det är nu så går den på ca afr 14.7 (lamda 1) upp till 3500varv sen dycker den neråt till en bit under afr 11.0 för jag har inte hunnit greja nå mer med mappningen pga massa annat jobbande!
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

så ja! nu hittade jag fellet varför den inte fick laddtryck! :hihi: :doh: det var en dämpare som get upp och täpt igen avgassystemet med stopningen från dämparen! så nu låter min bil lite mer efter operation rensa :thumbright: så lite test körning 0.5 bar lägsta som går nu! afr värden på ca 10.8 stabilat ändå upp till rödlinjen från 5000 varv jo jag vet det är lite för fet men jag tar den sakta men säkert! under det så kommer det i en fin kruva från ca 3500 där lamda korigeringen slutar!

plus laddtryck vid ca 4000rpm och fult vid ca 5000rpm men som sakt så är det bara 0.5 bar nu och jag vill kålla igenom allt före jag drar upp det nå mer! varv stop vid ca7000rpm så det skulle inte skadda om den kom lite tidigare plus man fick lite mer rpm att jobba med men det blir en senare fråga!

problemet med att det läcker nån stans när man provtrycker systemet har jag inte löst men jag hoppas den klarar sig annars får jag väll renovera mycke i vinter 8) funderar om det är nån ventiltätning som blev dålig!? men efter som jag ska utt med motor i vinter så känns det som att det får va dom få veckorna det är kvar på bil sommaren!

fick reda på vem som varit och lånat min kompressor också men det var inte illa menat ! :slap: men man blir frustrerad i stundens hetta när det händer grejor man inte vill ska hända :evil:

nu har jag fåt skriva av mig och det känns helt sjukt bra att få saker att börja lira före vintern så man vet vad man ska göra i vinter!
Användarvisningsbild
flp
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: mån aug 14, 2006 5:15 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flp »

hehehe. de var ju bra att de löste sig. stod å snacka lite utanför bion förra helgen :)

MVH Micke
Fat people are harder to kidnap!
BMW 318is E30 Ombyggt fordon M50 Turbo
402m: 10.44@217km/h
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

hehehe. de var ju bra att de löste sig. stod å snacka lite utanför bion förra helgen Smile
var det din bmw som vi stog vid? för om det är så så vill jag gärna veta mer för jag hjälper en kompis med att samla delar till ett m50 bygge!

jo du jag var som ett barn på julafton idag när allt funkade! tack supra ante för pepning och ider för fellsökningen :thumbright: !

nu har jag och ante och cerran varit ute lite och åkt så dom fick hålla koll på lamdan/afr värderna! och jag sitter och kållar på logarna nu och det ser utt som jag stannar vid 0.8 bar för nu för då ligger jag på 95% duty cycle på spridarna. ligger på 11.0 i afr! så spridare och soppa pump står högt upp på listan över bra saker att ha nu! testade lite mer också men då gick spridarna på 100% och det känns inte så bra men afr värdet var ok ändå upp till 1bar med afr värde på ca 11.6! men som sakt det känns som jag redan är för nära gränsen för spridarna så man får hålla nere ladtrycket lite.


synd bara att fäste var en brist vara idag pga det blöta asfalten! :lakrits:
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

"men jag har ju tagit bort en turbo, den kan väll inte lämna mer effekt då?"

spela dum till dom nästa gång Wink
mycke snyggt bygge, synd att man bor så långt bort, annars hade man gärna kollat närmare på den.

jo du han var ganska hemma i trim värden verkade som han pratade om billar han trimmat som ung osv när han besiktigade min! så det var lite svårt att säga emot när han börjar fråga vad turbon har suttit på före den hoppade ner i motor utrymme :hihi: men han var skön ändå man kan ju inte bli arg det är ju deras jobb!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

jonnystrand skrev:jag stannar vid 0.8 bar för nu för då ligger jag på 95% duty cycle på spridarna. ligger på 11.0 i afr! så spridare och soppa pump står högt upp på listan över bra saker att ha nu!
Du ligger fruktansvärt fett nu på ca lambda 0.75. Du har rätt mycket kvar av spridarna och märkbart mer effekt om du lägger dig närmare lambda 0.85 som inte borde vara något problem på din motor. Original tändkurva är säkert rätt snäll du har en stor fin intercoooler nu samt inget avgasmottryck att prata om nu med rätt grejer på avgassidan.

Lägg dig upp mot 12.0 AFR (lambda 0.82) så har du betydligt lägre dutycycle på spridarna.

Går det inte att datalogga i ditt piggyback?
Mina tips förutsätter att du litar till 100% på din Innovate LC-1. Den verkar ge konstiga resultat om den inte jordats rätt.. Kolla dina stift och avgastemp.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

Du ligger fruktansvärt fett nu på ca lambda 0.75. Du har rätt mycket kvar av spridarna och märkbart mer effekt om du lägger dig närmare lambda 0.85 som inte borde vara något problem på din motor. Original tändkurva är säkert rätt snäll du har en stor fin intercoooler nu samt inget avgasmottryck att prata om nu med rätt grejer på avgassidan.

Lägg dig upp mot 12.0 AFR (lambda 0.82) så har du betydligt lägre dutycycle på spridarna.

Går det inte att datalogga i ditt piggyback?
Mina tips förutsätter att du litar till 100% på din Innovate LC-1. Den verkar ge konstiga resultat om den inte jordats rätt.. Kolla dina stift och avgastemp.
jag var noga med jordningen som dom beskrev det i installations paprerna när jag installerade lc-1 men det skulle vara bra med avgastemp också :hihi: och jag vet ju var jag har en att hämta :wink:

jo jag vet att jag ligger ganska fet men det var ju också första dagen i går med laddtryck :hihi: själv klart går dett logga det gjorde jag störe delen av all körning i går! känner mig lite rädd för att leana utt det för mycket nu från början! jag har prattat och kållat på vad andra supra åkare bruckar lägga sig på för afr värden med liknande setup som jag och dom bruckar gå upp till ca afr 11.5 på gatbilar som ska hålla i längden så bara att komma upp ditt är ju en bra början! ska utt till garaget idag så jag ska kålla stiften tänkte jag och allt runt om kring så allt ser bra utt.

en till sakt jag borde göra är kolla med stroben att tändningen stämmer i verkligheten med loggningen!

som den vissar nu har jag ca 15 grader vid 0.8bar och afr ca 11 orkar inte skriva utt mer rutor nu då jag ska till garaget nu
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

ok nu har jag haft upp alla tändstift och det ser bra utt tycker jag plus att alla såg lika utt. på stiften såg det utt som att den går lite för fet som jag vet!

sen har jag loggat 3 fullgas repor nu på 3 och 4an så vi får se om jag orkar sitta ner och leana ut mappen lite ikväll där det behövs men först blir det film kväll efter en hård vecka! 8)
:lakrits:
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

ok sista helgen som jag kunde köra med bilen är över gick lite bakdäck :lakrits:


bilen har uppfört sig precis som jag vill och jag har inte haft några problem!
sen har jag skrivit en lista på att göra saker för vintern!

kopling: blir troligtviss en tillton kopling efter som jag har den liggande
soppa system: spridare och pump (pump bosch 044 1 till och börja med)med dubbla 6mm matar ledningar (orginal ledningara plus en annan retur!

sen ska jag nog bytta ventil tätningarna och kålla ventilspel också sen är det finish som gäller och om det blir tid/pengar över ska den kassa stereon som sitter där bytas och fixa lite väl ljud! men det är om det hinns



sen råckade jag hitta en film på 2 svarta bilar på youtube :whistle:
http://www.youtube.com/watch?v=UPc7kNlHslw
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

sista dagen jag kör :( har varit och kört på e4an bara för att det var roligt i 1 timme :eclipsee_steering: varför är det redan höst :snyft: är lite små problem för "vandliga" bilar att häng på :hihi:

så i morgon blir det stor städning/tvättning av bilen före jag börjar plocka ner den.

har börjat kålla på spridare och är lite sugen på Siemens / Mototron Deka 4 spridare! dom jag har kållat på ska flöda 668 cc/min vid 43.5PSi. är hög ohm pga motor styrningen trivs bäst med det! jag kommer att köra på 98okt vandlig soppa inge annat. det enda jag kan tänka mig är att dom kanse blir för små i framtiden men samtidigt är dom ju sjukt billiga så dom går ju alltid sälja vidare om man behöver större

är det nån här som har kört med simens spridare om så är fallet får ni gärna skriva vad ni tycker om dom!

länk till spridarena som jag funderar på
http://www.racetronix.com/L107FM.html

har börjat titta på kopplingen också och undrar om nån vet en bra företag att beställa tilton delar från(måste inte vara ett svenskt företag bara dom är bra att göra med ). behöver bla urtramtnningslager till en av deras slavcylindrar och 3st lameller med rätt splines för min låda (jag vet att tilton gör dom så det är bara en fråga om var jag ska köpa allt)

och om nån har ett mindre avgashus till en hx50 som ni vill bli av med så pm om pris jag har nu 25ans avgashus skulle vilja ha ett 19

i övrigt vet jag vad som ska gör/köpas tror jag :whistle: :banana:
Användarvisningsbild
jonnystrand
Forumsberoende
Inlägg: 549
Blev medlem: mån jun 26, 2006 3:08 pm
Ort: skellefteå

Inlägg av jonnystrand »

så då är bilen tvättad och färdig för att börja skruva. tänkte bara logga några kallstarter med/utan smallbandslamdan så man vet hur det såg ut när det funkade :thumbright: så kanse det blir lite lätare efter vintern att få till det med nya spridarna.


sen gick jag igenom allt som jag vill gör med bilen i vinter och renskrev ett fult a4 med saker att gör/köpa får se hur mycke man hinner av listan! :hihi: men prio 1 grejorna är så att bilen går till våren!


satt även 1 timme och sökte återförsäljare till tilton och hittade en firma som många supra ägare tyckte var bra att göra med
http://www.titanmotorsports.com/
Jimmy Nilsson
Forumsberoende
Inlägg: 1022
Blev medlem: fre jun 16, 2006 9:38 am
Ort: Borlänge (Dalarna)

Inlägg av Jimmy Nilsson »

titanmotorsport har väll en av världens snabbaste supror och riktigt seriösa.
http://www.youtube.com/watch?v=7zAp6FZJR_o Denna är ju ett exempel på bil dom byggt.

Nåra bilder på bilen innan vinterdvalan?
Suger livet? överladda!
mvh// Jimmy
Skriv svar