Sida 6 av 39

Postat: tis dec 12, 2006 12:17 am
av Johan Lindberg
Vad var problemet med tändnings signalen?

Postat: tis dec 12, 2006 12:23 am
av Tommy Luhr
det hade blivit ett litet fel på en pin i db37an

Vanligtvis så går tändningen in på pin 24 och nu med msns extrakod så skall det in på x11 (pin25)

Skit enkelt bara man visste problemet :)

Postat: tis dec 12, 2006 9:41 am
av Henke
Det var mitt fel, glömde att säga det :oops:

Postat: tis dec 12, 2006 10:37 am
av Johan Lindberg
Ok var inte så allvarligt då :-) du kör alltså på led11 istället för fidle eller nå ?

Postat: tis dec 12, 2006 10:55 am
av 78an
ser bra ut, kör hårt ! :D

Postat: tis dec 12, 2006 9:42 pm
av Da_Snake
volvo140turbo skrev: Autotune funktionen var ju inte så bra..
Men datorn som jag mappar med är skitseg så jag tror att det kan vara det som är problemet:)
Autotunen funkar mycket bättre om man ger den lite friare tyglar, väldigt restriktiva parametrar som default, ändra i ini-filen till lite större intervaller och lite kortare tider innan justering sker så funkar det ok till och med med smalbandare.

Postat: tis dec 12, 2006 11:00 pm
av Tommy Luhr
Da_Snake skrev:
volvo140turbo skrev: Autotune funktionen var ju inte så bra..
Men datorn som jag mappar med är skitseg så jag tror att det kan vara det som är problemet:)
Autotunen funkar mycket bättre om man ger den lite friare tyglar, väldigt restriktiva parametrar som default, ändra i ini-filen till lite större intervaller och lite kortare tider innan justering sker så funkar det ok till och med med smalbandare.

Skall pröva det!

Var inne där och kikade lite för att se vilket tryck@varv den tänkte tuna på och såg då att den skulle ha någon sek att fundera..

skall ändra på det där när jag får tempgivaren att fungera..

angående vilken utgång på processorn som vi kör till att driva tändningen har jag ingen aning om..

Har kört en lång sväng med den idag och det verkar fungera fin fint med sprutet..

skulle vilja ha en bredbandslambda nu så man slipper gissa..

Postat: lör dec 16, 2006 11:04 am
av Tommy Luhr
kan väll skriva lite om hur det står till med 16motorn..

håller på att göra iordning en förstärkt tryckplatta från cosworth och en std m90lamell och plana svänghjulet..

skall banne mig ta lite bilder idag och lägga ut:)


körde skapligt slut på 16v kopplingen nu..
den drar sig knappt framåt. Lätt hänt.

har lite krångel med vattentempgivaren än.
kör med en 032 och enligt många så är det samma spec på den givaren som på en 026.

026inc filer finns att få tag på men skulle vilja göra en s19 fil med..

Någon som har koll på vilken "code version" ett v2,2 ms har?

v3
dual table
hi-res
custom

vore fin fint det då jag inte får yahoo att funka..

vi höres:)

Postat: lör dec 16, 2006 12:13 pm
av Henke
I din box är det 029t-koden. Alltså den nyaste msextrakoden.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

Vi har kommit på en ny idé vad som kan tänkas jävlas me dina tempvärden. Återkommer ikv. el imorrn med mer info.

Postat: lör dec 16, 2006 12:53 pm
av backeliten
Henke skrev:I din box är det 029t-koden. Alltså den nyaste msextrakoden.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/

Vi har kommit på en ny idé vad som kan tänkas jävlas me dina tempvärden. Återkommer ikv. el imorrn med mer info.
Har gjort en uppdatering av s19 filen nu, samt nya .inc filer.

http://www.backeliten.net/ms/ms_up_061216.zip

Prova och ladda i denna s19 fil och se om det löser problemet.
Funkar de ändå inte, så prova och byt ut mot de nyare inc filer också.

Dessa filer är beräknande med de givare du skickade till henke.
Vattentempgivaren du skickade var mer eller mindre en standard givare, väldigt snarlik den GM som ms har stöd för original. Lufttempgivaren hade lite andra värden än standard, men den verkar ju iallafall fungera som den ska.

/Jonas Back (Henkes medhjälpare)

Postat: lör dec 16, 2006 3:44 pm
av Tommy Luhr
tjena!

Det låter skit bra det:)

nu skall jag iväg och ta en pilsner och gå på julbord med firman men imorgon skall jag försöka byta lite filer:)


tack skall ni ha för hjälpen:)


Bilder kommer tyvärr inte idag....
Måste göra det som en vana att ta med kameran till garaget...

hehe...

ha det bäst alla läsare:)

Postat: lör dec 16, 2006 8:11 pm
av Linus Persson
Ser mycket fint ut... när du fått allt att spela ihop skulle du kunna göra en uppskattning på hur mycket pengar som är lagt ner i bygget. det är nämligen så att jag har en liknade bil med samma motor och är sugen på en snikkonvertering men vet inte hur mycket pengar man ska undvara för detta.
mvh linus

Postat: lör dec 16, 2006 8:30 pm
av larsat
jag ska oxå trimma 234 nu, det blev lite hastigt som lustigt väldigt intressanta planer.. det blir MS så tänkte höra hur triggar du sprut & tändning?
jag tänkte köra tändningen från orginalgivare på svänghjulet, (jo jag kör det tunga, det får bli så)..
och sen triggar sprutet från minus på tändspolen
men har du nått bättre tips så vore det fint!

Postat: sön dec 17, 2006 8:06 pm
av Tommy Luhr
ja priset hittils är runt 5k

Men jag har haft mycket delar med..
Nästan allt.



Jag triggar sprutet med hallgivare i fördelaren bak på motorn..

En fördelare från en 740 -87 med 631 topp!


Just nu är jag uppe för en fika paus:)
Har kameran med mig idag så nu blir det bilder:)


höres sen

Postat: sön dec 17, 2006 11:23 pm
av Tommy Luhr
nu kommer bilder på kopplingen:)
Bild
Bild
Bild
Bild


verkade bli riktigt bra..

skall få tag på lite riktiga bultar och så så är den snart monterad:)