Sida 6 av 25

Postat: ons feb 21, 2007 9:32 am
av Allu D.
Varför inte använda en plåt topp packning, som finns på OM606 motorn? Ja ´såg på bilderna du har satt in här, att du standard packningen till OM603..

Postat: ons feb 21, 2007 10:16 pm
av MB 4 ME
ja då har jag fått in lite ritningar å cad-filer av insug å fläns. Du ska ha tack så jättemycke Erik för din hjälp! Du e även ett jättebra bollplank för övrigt att bolla lite ide´er med. Jag ska ta å lämna in filerna till laserskärning i veckan. Det blir ett nytt insug i plåt med troligen kolfiber-fullradietrattar. Motorn hoppas jag även på att kuna med i veckan.



lite bilder på div
Fläns



Bild






insugsexempel. det blir lösa flänsar pga det sitter spridare å div mellan flänsarna.
Bild




....
Bild





eventuellt de dtrattar som ska användas
Bild[/img]

Postat: tis mar 06, 2007 2:03 am
av Marino Carlsson
Man blir fan stolt över å halvkänna dig Anton..

Postat: tis mar 06, 2007 6:33 am
av MB 4 ME
Marino Carlsson skrev:Man blir fan stolt över å halvkänna dig Anton..
Tack tack. Klart du får vara det! :wink:


Liks när ja e här så kan jag meddela att underdelen e alldelens strax klar. nya lager, viktat in kolv/stake mm åsså lite magiska ord å trix. Förhoppningsvis så skulle nog motorn kunna få inta sin plats i karossen innan helgen.

Postat: tis mar 06, 2007 10:47 am
av Markus
ser ju fint ut de där!
hoppas ni får ditt insug att hålla bättre än mitt iaf :D

Postat: fre mar 09, 2007 5:59 pm
av MB 4 ME
Jo, jag ska bygga ett stadigt insug. I plåt föa de e betydligt lättare att bygga hemma i garaget då jag inte har någon tig för alu. dessutom så kommer det att vara rätt så bra med laddtryck, å då vill jag inte att det ska "bogna" sönder.



jag försöker uppdatera så gott jag bara kan, men det blir lite strul å så kanske ja e lite slö också på den fronten. Men nu lite bilder på ihopsättning av motordelarna.




Blocket
Bild




Här väljer jag ut kolvar å stakar efter dess skick. Givetvis har dom viktats in på grammet.
Bild




Närbild på kolv. 28mm kolvtapp
Bild





legat i en diskmaskin i en halv dag.
Bild





....................
Bild






Nu ska jag bara lägga den sista magiska justeringen på delarna innan jag sätter ihop dem. Som inte syns :-D .Även nya lager, ringar medmera medmera. Mer uppdat på motorn när den monteras ner i karossen i helgen.

Postat: lör mar 10, 2007 9:36 am
av j björk
Kan ju bli klart fränt, håller org. stakar när man laddar på lite?
Blir väl gärna en del cylindertryck i en diesel..

Kolfibertrattarna, gör du dem själv?

Postat: lör mar 10, 2007 10:03 am
av MB 4 ME
Trattarna gör en kompis till en kompis... Och jo, stakarna ska väl hålla för effekten denna sommar, men sen blire byte.

Postat: sön mar 11, 2007 6:31 pm
av MB 4 ME
äntligen är motorn på plats! Ja provade också att lägga på topp å grenrör för att kunna få se en lite "pre- view"
Det e ju som gott om plats just nu, men så smoningom kommer utrymmet att minska. Men man får ju också tänka på att 190:ian inte byggdes med 6cylindriga 300:an. Största dieseln va ju en 5cyl 2,5liter.


Bild






Bild







Bild












GAAAH! Något sticker i mina ögon på denna bild.....

Bild

Postat: sön mar 11, 2007 7:50 pm
av Markus
åhh :D volvo ;)
vi kanske ska byta kompressorhus? ;)

Postat: sön mar 11, 2007 8:54 pm
av MB 4 ME
hehe, har du ett där det står "mercedes"?

Postat: sön mar 11, 2007 9:14 pm
av Erik.H.A
Ser bra ut. Bara att börja fylla ut i dom tomma delarna i motorutymmet nu då :)

Postat: mån mar 12, 2007 9:41 am
av Markus
MB 4 ME skrev:hehe, har du ett där det står "mercedes"?
hehe, näe står bara holset på mitt :D

Postat: mån mar 12, 2007 2:49 pm
av Jens Gustavsson
den här bilen blir rolig att se i sommar! 8)

Postat: mån mar 12, 2007 10:20 pm
av MB 4 ME
Då har jag fotat lite i toppen...
Insugsventil 38,2mm
Avgas 35mm
Detsamma mått på portarnas början.
Ge akt på att de 4 först bilderna e insug. Resten avgas.



Insug 1
Bild





insug2
Bild






insug3
Bild





insug4
Bild




Åsså några på avgas:




Avgas1

Bild


Avgas2
Bild



Avgas3
Bild



Så nu alla flödesgurus, något förslag?