Sida 6 av 25
Postat: ons feb 21, 2007 9:32 am
av Allu D.
Varför inte använda en plåt topp packning, som finns på OM606 motorn? Ja ´såg på bilderna du har satt in här, att du standard packningen till OM603..
Postat: ons feb 21, 2007 10:16 pm
av MB 4 ME
ja då har jag fått in lite ritningar å cad-filer av insug å fläns. Du ska ha tack så jättemycke Erik för din hjälp! Du e även ett jättebra bollplank för övrigt att bolla lite ide´er med. Jag ska ta å lämna in filerna till laserskärning i veckan. Det blir ett nytt insug i plåt med troligen kolfiber-fullradietrattar. Motorn hoppas jag även på att kuna med i veckan.
lite bilder på div
Fläns
insugsexempel. det blir lösa flänsar pga det sitter spridare å div mellan flänsarna.
....
eventuellt de dtrattar som ska användas

[/img]
Postat: tis mar 06, 2007 2:03 am
av Marino Carlsson
Man blir fan stolt över å halvkänna dig Anton..
Postat: tis mar 06, 2007 6:33 am
av MB 4 ME
Marino Carlsson skrev:Man blir fan stolt över å halvkänna dig Anton..
Tack tack. Klart du får vara det!
Liks när ja e här så kan jag meddela att underdelen e alldelens strax klar. nya lager, viktat in kolv/stake mm åsså lite magiska ord å trix. Förhoppningsvis så skulle nog motorn kunna få inta sin plats i karossen innan helgen.
Postat: tis mar 06, 2007 10:47 am
av Markus
ser ju fint ut de där!
hoppas ni får ditt insug att hålla bättre än mitt iaf

Postat: fre mar 09, 2007 5:59 pm
av MB 4 ME
Jo, jag ska bygga ett stadigt insug. I plåt föa de e betydligt lättare att bygga hemma i garaget då jag inte har någon tig för alu. dessutom så kommer det att vara rätt så bra med laddtryck, å då vill jag inte att det ska "bogna" sönder.
jag försöker uppdatera så gott jag bara kan, men det blir lite strul å så kanske ja e lite slö också på den fronten. Men nu lite bilder på ihopsättning av motordelarna.
Blocket
Här väljer jag ut kolvar å stakar efter dess skick. Givetvis har dom viktats in på grammet.
Närbild på kolv. 28mm kolvtapp
legat i en diskmaskin i en halv dag.
....................
Nu ska jag bara lägga den sista magiska justeringen på delarna innan jag sätter ihop dem. Som inte syns

.Även nya lager, ringar medmera medmera. Mer uppdat på motorn när den monteras ner i karossen i helgen.
Postat: lör mar 10, 2007 9:36 am
av j björk
Kan ju bli klart fränt, håller org. stakar när man laddar på lite?
Blir väl gärna en del cylindertryck i en diesel..
Kolfibertrattarna, gör du dem själv?
Postat: lör mar 10, 2007 10:03 am
av MB 4 ME
Trattarna gör en kompis till en kompis... Och jo, stakarna ska väl hålla för effekten denna sommar, men sen blire byte.
Postat: sön mar 11, 2007 6:31 pm
av MB 4 ME
äntligen är motorn på plats! Ja provade också att lägga på topp å grenrör för att kunna få se en lite "pre- view"
Det e ju som gott om plats just nu, men så smoningom kommer utrymmet att minska. Men man får ju också tänka på att 190:ian inte byggdes med 6cylindriga 300:an. Största dieseln va ju en 5cyl 2,5liter.
GAAAH! Något sticker i mina ögon på denna bild.....

Postat: sön mar 11, 2007 7:50 pm
av Markus
åhh

volvo

vi kanske ska byta kompressorhus?

Postat: sön mar 11, 2007 8:54 pm
av MB 4 ME
hehe, har du ett där det står "mercedes"?
Postat: sön mar 11, 2007 9:14 pm
av Erik.H.A
Ser bra ut. Bara att börja fylla ut i dom tomma delarna i motorutymmet nu då

Postat: mån mar 12, 2007 9:41 am
av Markus
MB 4 ME skrev:hehe, har du ett där det står "mercedes"?
hehe, näe står bara holset på mitt

Postat: mån mar 12, 2007 2:49 pm
av Jens Gustavsson
den här bilen blir rolig att se i sommar!

Postat: mån mar 12, 2007 10:20 pm
av MB 4 ME
Då har jag fotat lite i toppen...
Insugsventil 38,2mm
Avgas 35mm
Detsamma mått på portarnas början.
Ge akt på att de 4 först bilderna e insug. Resten avgas.
Insug 1
insug2
insug3
insug4
Åsså några på avgas:
Avgas1
Avgas2
Avgas3
Så nu alla flödesgurus, något förslag?