Sida 6 av 10

Postat: tis jul 17, 2007 4:15 pm
av stubben
så jävla fin bil

Postat: fre jul 20, 2007 8:57 am
av Öhman
Nu har jag fått lite nytt godis..
Och stort blir det..
Ska testa lite kina grejer och se hur det funkar..
Allt ser bra ut hittills iallafall.
Turbo som är god för ca 900hk, Stor bred intercooler och 60mm wastegate..
Bild

Stort och manligt blir det:
Bild

Bild

Det fick inte plats allt under huven :roll:
Bild

Wastegate utgång igenom skärmen:
Bild

Hoppas på ev uppstart idag..
Mvh/Öhman

Postat: ons aug 01, 2007 12:43 am
av Öhman
660hk bromsade!!
Storsatsning på mantorp i helgen!!
mer info senare....
Mvh/Öhman

Postat: ons aug 01, 2007 8:15 am
av Jens Gustavsson
Öhman skrev:660hk bromsade!!
Storsatsning på mantorp i helgen!!
mer info senare....
Mvh/Öhman
kan du inte berätta mer om bromsningen, vilka grejor laddtryck, avgastryck lamda, soppa mm?

Postat: ons aug 01, 2007 8:24 am
av Öhman
Jens Gustavsson skrev:
Öhman skrev:660hk bromsade!!
Storsatsning på mantorp i helgen!!
mer info senare....
Mvh/Öhman
kan du inte berätta mer om bromsningen, vilka grejor laddtryck, avgastryck lamda, soppa mm?
Kommer med mer info senare..
Körde 2,2bars ladd vid 660hk..
Testade vrida upp till 2,4bar men då spann det bara på rullen så vi inte fick fram några siffror..

Postat: ons aug 01, 2007 9:49 am
av Roger Persson
Så gamla ic:n blev en stopppropp..?
Eller ville du få ner insugstempen lite mera..?

Postat: tor aug 02, 2007 9:55 am
av Öhman
B20TicPower skrev:Så gamla ic:n blev en stopppropp..?
Eller ville du få ner insugstempen lite mera..?
Ville få ner insugstempen mera..

Lite mer info om bromsningen:
Maskinen lämnade 499hk vid 1.5 bar
Vid 2 bar lämnar den ca 640-660 Lite sjunkande ladd på grund av sprycket grenrör
Efter svetsning var efekten uppe på 660 igen
Då höjdes laddet till 2.5bar viket resulterade i att det spann på rullen gorde flera försök untan att få något riktigt värde tyvär.
Turbon kan betraktas som helt död under 4000 men sedan börjar den komma till liv och ger bra med ladd redan vid 5000 men den börjar inte bli effektiv fören vid ca 6000 o då smäller det på bra

Postat: tor aug 02, 2007 11:00 pm
av Öhman
Byter just nu ventiler efter att ett balansaxeldrevet gav upp..
men ska nog vara ihop tills i morgon..
så första provtur med bilen blir på mantorp.. hinner nog inte testa något på väg innan avresa..

Postat: fre aug 03, 2007 6:55 am
av Öhman
Lastar till Mantorp nu..

Postat: fre aug 03, 2007 9:00 am
av Kadett4wd
Hoppas du får flyt,, och att du lyfter hjulen högre än en annan ascona a som blev känd för sina fisfjärtar *S*

Postat: fre aug 03, 2007 5:36 pm
av Fredriksson
Helfrän bil asså! Diggar den! :thumbright:

Vars har du fått itag på kina turbon :?: nått speciellet företag :?:

Postat: lör aug 04, 2007 2:33 am
av Roger Persson
Vart alla ventilerna skrot..?

Postat: sön aug 05, 2007 5:18 pm
av lserobban
såg ju ut att gå riktigt fint på mantorp ju :) den redan jag såg!

Postat: sön aug 05, 2007 5:45 pm
av Tommy Luhr
vad är tiden :)

Postat: sön aug 05, 2007 6:27 pm
av Öhman
Vilken vecka..
Började med bromsning och mappning i tisdags.
Efter lite små strul fick vi ordning på gången i motorn och efftkten började komma..
660hk vid ca 2bars ladd sen höjde vi till 2,5 och då bara spann det på rullarna så uppskattar att motorn borde lämna ca 700hk.
sista draget i bänken så ryker kamdrevet sönder på
"agregatoraxlen".. river bort ventilkåpan när jag kommer hem och kollar så att alla lyftare går upp imot kammen dom de ska så inte ventilerna krökt sig.. verkar ok och tänker att de inte är några problem då..
jobbar länge hela onsdagen och hinner inte skruva..

Torsdag plockar jag bort grenröret och svetsar det efter det hade spruckit vid mappningan och fixar grejer som behövdes till Mantorp.
Sätter ihop grenrör kamrem och allt vi 18tiden på kvällen och vrider på nycklen.. PANIK!! inget komp i motorn..
River bort toppen och konstaterar att alla ventiler var krökta..
Kommer på att det bytts veniler i toppen efter som de gått som sugmotor innan så efter mycket runt ringande får jag itag på han som jag köpt toppen av så jag fick de gamla ventilerna..
Skruvar som en idiot hela natten och är klar vid 7,30 med allt och hummern kom 8,00 för att lasta och avfärd till Mantorp..

Bild
Rätt häftigt ekipage blev det med kompressormatad hummer med 24" Fälgar..

Kommer upp till Mantorp lastar av och besiktigar utan problem..
Kör premiär repa med grejerna.. väldigt premiär då jag aldrig ens testat köra alls sen den mappades.. Spinner bra i starten trycker på bra men sen jätte rökmåln i slutet på rakan.. motorn dör och jag stannar i banslut..
startar ej misstänkt kolv eller toppackning..
drar ner bilen i depån och plockar bort stiften ser helt ok ut.. sätter i stiften och provstartar.. då går den riktigt och inga problem..
Var antagligen en misständning som gjorde att det tryckte ut massa olja ur vevhus venten.. sen upptäckte jag att det glappade rejält mellan sprängkåpan och växel lådan.. så fredags kvälls nöjet blev att riva ner lådan och dra fast skruvarna som vibrerat loss..

Bild

Lördagen inleddes med väntan på att få köra efter att Saabar rasade en efter en annan med sanering som följd..
Sen vad det dax.. Spann till lite på ettan i starten, kastade i 2an aen drog det iväg ordentligt!! vilken adrenalin kick!! Var de häftigaste 10sec i mitt liv.. kom ner i depån och får reda på att det gick på 10,54sec 209km/hVilken härlig känska efter allt slit och jävelskap..
Reporna efter det ville sig inte riktigt, Tappade ladd i starten och slet av växel spaken mm.. Borde vara lite högre slutfart men fick till bra tid iallafall..

Bild
Bild

Depå bilder ifrån "Ljungbyhörnan":
Bild

Bild

Bild

Bild

Även en liten film på 10an:
http://www.gatbilar.se/moviesView.php?i ... 605574ffa5

Mycket nöjd med denna helg och tiden på bilen efter allt slit så uppnidde jag mitt mål med bilen all köra en mitten 10a..
Mvh/Öhman