Simon Jonssons 144 B21 TIC

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

hur mkt höjde ni laddet till,innan maskinen gav upp??vad låg insugstempen på,tänkte mest att du åker utan ic,och då passerar man ju ganska snabbt 80-90grader redan på låga ladd,sen går det fort åt pipsvängen..

sitter i samma sits som du,mängder med inspiration,men dåligt med tid :(
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Insugstempen har jag aldrig mätt på den där motorn.
Förut justerade jag bara genom Avgastemp och läsa av stiften
På slutet hade jag bredbandslambda.
Jag laddade 1,4 när motorn gick sönder, men då såg allt bra ut.
Jag har kört så lite med motorn, sen den fick ny kam och uppdaterad topp. Så troligtvis så hade nog kolven blivit skadad förut när jag körde med den gamla setupen och vatteninsprutning,och när laddtrycket höjdes så sa den upp sig.
Märkte även att wastgaten blev för liten på samma laddtryck som jag kört med F-kammen, Motorn gick riktigt fint.
Webrarna är ju grym, 800 varv i tomgång och den lätt som det satt en standardmotor i bilen fast kammen var rätt grym.
Insugnings-nock BOA 5 ca 308 grader/0.4 mm ventilspel, 8.55 mm kam-lyft. Avgas-nock BOA 6 ca 318 grader/0.4 mm ventilspel, 8.7 mm kam-lyft. Nockvinkeln är 112 grader och installerad med 2 grader advans.

//Simon
Bild
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Gjorde ett litet ryck idag och plockade ur B20in och stoppade i ett B21 block, topp och satte ihop det med växelådan, så att man kan börja mäta insug och grenrör.

Bild

Bild

Bild
Bild
Kjelle.G
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: sön mar 05, 2006 4:13 pm

Inlägg av Kjelle.G »

Nått specielt skäl till att du använder 398 toppen??
Mvh Kjelle.G :thumbright:
aliwin
Forumsberoende
Inlägg: 1504
Blev medlem: tor dec 27, 2007 2:27 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av aliwin »

de kommer bli fint med den nya motorn :thumbright: du säljer inte förgasarna? :)
Volvo turbo projekt!
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Jag hadde en 398 topp liggandes, Känner att den kommer att passsa bra till min motorsetup. När den är färdigportad så kommer den ändå att flöda som en riktig fullrace b20 topp, fast det inte är lagt ner en 1/4 av jobbet.
Ju värre grejer man har ju mer förväntas...

Förgasarna kommer jag att lägga på hyllan, kan va gött å ha...
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kjelle.G skrev:Nått specielt skäl till att du använder 398 toppen??
Mvh Kjelle.G :thumbright:
nyaste rörnen enligt mig :) är att den är väldigt lik 530 men med bättre (mer matreal) under insugnings ventilen.

jag kommer att porta den sen, det kommer kanse mer info då.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Har skruvat isär B20in , detta är konstaterat

* 3 av 4 kolvar var spruckna mer eller mindre

* Ytan på kolvringarna var typ borta eller skadad på alla kolvar
Bild
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

B20in verkar ha haft ett tufft liv :hihi:
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
zeke varg
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 263
Blev medlem: tis dec 16, 2003 10:32 pm
Ort: Sävar

Inlägg av zeke varg »

Hårt liv för B20. Kommer det mera bilder snart på nya motorn? Jag är sugen på att se gästspelet av grenröret :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Simon Jonsson skrev:Har skruvat isär B20in , detta är konstaterat

* 3 av 4 kolvar var spruckna mer eller mindre

* Ytan på kolvringarna var typ borta eller skadad på alla kolvar
mins du vad du hadde för kolvrings gap vid hopsätningen ? jag gissar det var för lite (minst 0.6mm)

bilder?
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Det är alldes för länge sedan så jag kommer inte ihåg.
Mycket möjligt att det aldrig mätades nå gap.
( Kan till 90% säga att det inte blev mätt nå sånt)

mer bilder kommer
Bild
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Bild 1, kolv utan sprickor, men inte så snygga ringar.
Bild

Bild 2, kolv med långspricka, den går nedanför kolvbulten
Bild

Bild 3 , småsprickor
Bild

Alla kolvar såg kolvringarna lika ut
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en ny topp är på gång nu insugarna är halv klara.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Bild
Skriv svar