Sida 6 av 12
Postat: mån okt 06, 2008 10:43 pm
av Babs
hur mkt höjde ni laddet till,innan maskinen gav upp??vad låg insugstempen på,tänkte mest att du åker utan ic,och då passerar man ju ganska snabbt 80-90grader redan på låga ladd,sen går det fort åt pipsvängen..
sitter i samma sits som du,mängder med inspiration,men dåligt med tid

Postat: tis okt 07, 2008 7:23 am
av Simon Jonsson
Insugstempen har jag aldrig mätt på den där motorn.
Förut justerade jag bara genom Avgastemp och läsa av stiften
På slutet hade jag bredbandslambda.
Jag laddade 1,4 när motorn gick sönder, men då såg allt bra ut.
Jag har kört så lite med motorn, sen den fick ny kam och uppdaterad topp. Så troligtvis så hade nog kolven blivit skadad förut när jag körde med den gamla setupen och vatteninsprutning,och när laddtrycket höjdes så sa den upp sig.
Märkte även att wastgaten blev för liten på samma laddtryck som jag kört med F-kammen, Motorn gick riktigt fint.
Webrarna är ju grym, 800 varv i tomgång och den lätt som det satt en standardmotor i bilen fast kammen var rätt grym.
Insugnings-nock BOA 5 ca 308 grader/0.4 mm ventilspel, 8.55 mm kam-lyft. Avgas-nock BOA 6 ca 318 grader/0.4 mm ventilspel, 8.7 mm kam-lyft. Nockvinkeln är 112 grader och installerad med 2 grader advans.
//Simon
Postat: tis okt 07, 2008 5:16 pm
av Simon Jonsson
Postat: tis okt 07, 2008 8:57 pm
av Kjelle.G
Nått specielt skäl till att du använder 398 toppen??
Mvh Kjelle.G

Postat: tis okt 07, 2008 9:03 pm
av aliwin
de kommer bli fint med den nya motorn

du säljer inte förgasarna?

Postat: tis okt 07, 2008 9:23 pm
av Simon Jonsson
Jag hadde en 398 topp liggandes, Känner att den kommer att passsa bra till min motorsetup. När den är färdigportad så kommer den ändå att flöda som en riktig fullrace b20 topp, fast det inte är lagt ner en 1/4 av jobbet.
Ju värre grejer man har ju mer förväntas...
Förgasarna kommer jag att lägga på hyllan, kan va gött å ha...
Postat: ons okt 08, 2008 6:29 pm
av Jens Gustavsson
Kjelle.G skrev:Nått specielt skäl till att du använder 398 toppen??
Mvh Kjelle.G

nyaste rörnen enligt mig

är att den är väldigt lik 530 men med bättre (mer matreal) under insugnings ventilen.
jag kommer att porta den sen, det kommer kanse mer info då.
Postat: tor okt 09, 2008 9:12 pm
av Simon Jonsson
Har skruvat isär B20in , detta är konstaterat
* 3 av 4 kolvar var spruckna mer eller mindre
* Ytan på kolvringarna var typ borta eller skadad på alla kolvar
Postat: tor okt 09, 2008 10:52 pm
av Roger Berglund
B20in verkar ha haft ett tufft liv

Postat: fre okt 10, 2008 11:34 am
av zeke varg
Hårt liv för B20. Kommer det mera bilder snart på nya motorn? Jag är sugen på att se gästspelet av grenröret

Postat: fre okt 10, 2008 11:45 am
av Jens Gustavsson
Simon Jonsson skrev:Har skruvat isär B20in , detta är konstaterat
* 3 av 4 kolvar var spruckna mer eller mindre
* Ytan på kolvringarna var typ borta eller skadad på alla kolvar
mins du vad du hadde för kolvrings gap vid hopsätningen ? jag gissar det var för lite (minst 0.6mm)
bilder?
Postat: fre okt 10, 2008 11:53 am
av Simon Jonsson
Det är alldes för länge sedan så jag kommer inte ihåg.
Mycket möjligt att det aldrig mätades nå gap.
( Kan till 90% säga att det inte blev mätt nå sånt)
mer bilder kommer
Postat: fre okt 10, 2008 7:54 pm
av Simon Jonsson
Bild 1, kolv utan sprickor, men inte så snygga ringar.
Bild 2, kolv med långspricka, den går nedanför kolvbulten
Bild 3 , småsprickor
Alla kolvar såg kolvringarna lika ut
Postat: lör okt 11, 2008 12:34 pm
av Jens Gustavsson
en ny topp är på gång nu insugarna är halv klara.
Postat: tis nov 04, 2008 10:25 pm
av Simon Jonsson