Sida 6 av 56

Postat: fre aug 31, 2007 3:41 pm
av Roger Persson
mhr144 skrev:kanalens flödes riktning vill man ha mot centrum av cylindern inte mot väggen. det är ju dumt att göra det sämre än vad det är på en redan kass konstruktion.


Iofs.. Mesta flödet kommer ju från cantrum så det är iofs bra om
kanalen svänger lite utåt från centrum av förbrennengsrummet..


Lutar åt göra om till 45.5 39.5 ventiler iaf.. Då blir det 0.5 mm
spel mellan dom o de borde räcka tycker jag sen blir de putsa lite till på avgas.. Håller på med vipporna nu, ibrahim ska hena dom till 23.52..

Sen ska Vänster modellen lättas medprecis som höger..

Sen är det tänkt dom ska planslipas till 22,00mm..
Sen ska dom fräsas färdigt.. Tre tempon kvar..

8mm slätrivare fräsa spåret för rullen och frogången för
stötstågen och borra 7mm för gängan..

Sen vända på dom och köra med 12mm slätrivare, köra
lättningen runt justerskruven.. Det blir nästa vecka..
Då ska dom bli klara..

Postat: tis sep 04, 2007 10:36 pm
av Roger Persson
Detta är inge bra, man får helt enkelt för
mkt inspiration av glutta i detta forum.. :lol:

Fått lite nya galna ideer.. :lol:

:doh:

Postat: tor sep 06, 2007 2:54 am
av T Fahlgren
B20TicPower skrev:Ett litet frågeteckan är vilken höjd bryggan ska ha..

Ja tror att vipporna ska stå vinkelrätt mot talricken stängd
ventil.. Alltså ca 6.6mm från skaftet till centrum på axeln..

Någon som har nåttannat förslag..?
vid halva ventillyftet ska centrum på vipparmaxeln och toppen på ventilskaftet vara på samma höjd. :)

Postat: tor okt 18, 2007 8:01 pm
av Roger Persson
Nu har det hänt lite på Vipp fronten..

Hålet för lageret är henat till 23.5 H7 (23.51)

Har även planslipat dom till 22.00mm..

Lättningen är fräst på dom 4 spegelvända med nu..

Ska börja med urtaget för rullen snarast..
Grejat 3 timmar idag med dom.. Rena guld bitarna.. :roll:

Lite bilder:

Bild
Bild

Postat: tor okt 18, 2007 8:26 pm
av Karlberg
Ser mycket bra ut! (som vanligt!) :thumbright:

Postat: tor okt 18, 2007 8:40 pm
av Roger Persson
Karlberg skrev:Ser mycket bra ut! (som vanligt!) :thumbright


Tackar.. :) Börjar känna suget av att få testa dom och höra
ljudet av när dom tickar under ventilkåpan.. :hihi:

Postat: fre okt 19, 2007 8:53 pm
av Roger Persson
Fräst några tempon till på vipporna i kväll.. :)

Nu är det bara ett oljehål kvar och en stoppskruv
typ M3 för att låsa axeln.. Blir dock nån hundradel
presspassning för stiftet men lika bra för extra säkehet..

Ska slipas ett plan på stiftet så att det inte kan rotera..
Det görs i en stickelslip..

Oljehålet ska borras i fleropp.. Ska köras i vinkel,
först centrerborr/långt dubbborr och sen ett 1.5-2mm borr..
Först ska dock lageret pressas i..

Bild
Bild

Postat: tis okt 23, 2007 9:07 pm
av Roger Persson
Lägger väl upp bilden på dom färdiga 2541 vipporna här med..
Dom vart riktigt bra.. Greja några timmar till med dom i kväll..

Nu vill man värkligen testa dom.. :roll:

Bild

Fårr hitta på nå nya tokiga grejer te b20in framöver..

Ska nog börja snida på ett fräst alu insug för rest insug.. :)
Ska börja med fräsa prototyp i oriol.. Storlek Fuggar/Spjällhus
48mm.. Ingångshål i toppen runt 42mm.. Har en idé..

Postat: tis okt 23, 2007 9:38 pm
av karl sundstedt
FAN!!! Du är ju helt otrolig :thumbright:

Vad skulle man göra utan sona här trevliga trådar på nätet :thumbright:

Postat: tis okt 23, 2007 9:42 pm
av Roger Persson
Tack som fan, det värmer i oljepumpen som man brukar säga av sånna komentarer.. ;)

Postat: ons okt 24, 2007 5:02 pm
av Martin H
lite ot, men vart har du köpt ross-kolvar till b20?

Postat: ons okt 24, 2007 5:18 pm
av Roger Persson
mhr144 skrev:lite ot, men vart har du köpt ross-kolvar till b20?


Det är kg trimnings värsta/(dyraste) b20 kolvar.. Styckpris 2000kr..

Dom är gjorda för 22mm kolvbult och det är 350 "ämne"..
Centrerad kolvbult.. Dom har smörj hål från olje ringen
som smörjer kolvbulten..

Man fick med mät protokoll på alla kolvarna..

Postat: ons okt 24, 2007 5:46 pm
av Martin H
B20TicPower skrev:
mhr144 skrev:lite ot, men vart har du köpt ross-kolvar till b20?


Det är kg trimnings värsta/(dyraste) b20 kolvar.. Styckpris 2000kr..

Dom är gjorda för 22mm kolvbult och det är 350 "ämne"..
Centrerad kolvbult.. Dom har smörj hål från olje ringen
som smörjer kolvbulten..

Man fick med mät protokoll på alla kolvarna..
huga då :)

Postat: ons okt 24, 2007 5:48 pm
av Roger Persson
Jo.. Små svinigt.. :lol: En få snåla o spara.. :)

Postat: tor okt 25, 2007 7:28 pm
av Roger Persson
Börjat lite smått på spjällhus.. :shock:

Detta är min tanke:

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... sB20.2.JPG[/img]

Fräst lite med.. 65mm material.. Nc fräst 48 50mm djupt
som sen övegår till 42mm i två mjuka radier 45+45mm..
(Syns knappt) Avslut 20mm runt 42..
Total längd 160mm..

[img]http://www.roggan.goffe.info/upload/upl ... sB20.1.JPG[/img]

Vad tros om det här..?