Sida 6 av 8

Postat: mån aug 04, 2008 7:36 pm
av Thunderbolt
Händer väl inte jätte-mycket men jag försöker hitta ramlager till motorn och det är inte det lättaste...
Men vi får se hur det går.

Det är ingen som vet hur bredda csb-stakar är i storändan, för jag har en känsla att det skulle passa väldigt bra på denna motorn, kanske lite overkill... :wink:
Sedan får det bli några custom kolvar för det går inte att använda B18/B20 kolvar p.g.a de har högre komphöjd än b36 kolvar, vet inte om man kanske skulle kunna använda mahle vw kolvar, men vilken är en minsta diametern på dem?

Postat: tis aug 05, 2008 6:50 pm
av Vincent
Thunderbolt skrev:Händer väl inte jätte-mycket men jag försöker hitta ramlager till motorn och det är inte det lättaste...
Men vi får se hur det går.

Det är ingen som vet hur bredda csb-stakar är i storändan, för jag har en känsla att det skulle passa väldigt bra på denna motorn, kanske lite overkill... :wink:
Sedan får det bli några custom kolvar för det går inte att använda B18/B20 kolvar p.g.a de har högre komphöjd än b36 kolvar, vet inte om man kanske skulle kunna använda mahle vw kolvar, men vilken är en minsta diametern på dem?
Går det inte svarva ner B18-B20 kolvarna då??

MVH Micke

Postat: fre aug 08, 2008 5:16 pm
av Thunderbolt
Jag är inte säker att det skulle gå för kjolen på kolven, den kan ta i veven och sen kan man ju inte ta för mycket från kolv-toppen, jag vet inte riktigt vilken komphöjd b36-kolven har, bara att den är lägre, för hårddisken jag hade manualen på har kraschat och den hemsidan jag plocka hem den ifrån finns ej mer. :doh:

Ingen som har en b36 manual som de skulle vilja dela med sig av?

Postat: lör aug 09, 2008 1:26 am
av bluelight
Thunderbolt skrev:Jag är inte säker att det skulle gå för kjolen på kolven, den kan ta i veven och sen kan man ju inte ta för mycket från kolv-toppen, jag vet inte riktigt vilken komphöjd b36-kolven har, bara att den är lägre, för hårddisken jag hade manualen på har kraschat och den hemsidan jag plocka hem den ifrån finns ej mer. :doh:

Ingen som har en b36 manual som de skulle vilja dela med sig av?
Kan du inte sätta en kanten av kolvbulten (om de är samma kolvbult på b20 och b36) på b20kolven och andra sidan på b36 kolven så kan du ju mäta hur mycket det skiljer! Kjolarna borde man ju kunna modifiera faktiskt

Postat: lör aug 09, 2008 2:01 pm
av Melkutt
Jag har manualen på min data hemma tror jag, mailar över den när jag kommer hem :thumbright:

Postat: lör aug 09, 2008 3:39 pm
av Thunderbolt
Melkutt skrev:Jag har manualen på min data hemma tror jag, mailar över den när jag kommer hem :thumbright:
Det vore guld!
bluelight skrev:Kan du inte sätta en kanten av kolvbulten (om de är samma kolvbult på b20 och b36) på b20kolven och andra sidan på b36 kolven så kan du ju mäta hur mycket det skiljer! Kjolarna borde man ju kunna modifiera faktiskt
Jo, det skulle man kunna men problemet är att jag inte har någon lös b20 kolv... Om jag får tag i manualen igen så löser det sig.

Postat: sön aug 10, 2008 3:56 pm
av Melkutt
u got mail :thumbright:

Postat: sön aug 10, 2008 5:16 pm
av Thunderbolt
Melkutt skrev:u got mail :thumbright:
Jag tackar så mycket!

Postat: tis aug 12, 2008 10:42 pm
av Thunderbolt
Komphöjden på en b36 kolv är 41,5mm, så svarva b20 kolvar känns inte riktigt aktuellt tycker jag, men mahle vw kolvar finns med 39,6mm komphöjd, det låter riktigt bra.
Jag bara undrar vilken är den minsta dimensionen på dessa, är det 90,5mm eller finns mindre?

Sedan har jag det problemet med ramlager än! Hur det än är så kan jag inte komma vidare om jag inte har några lager! Så irriterande ! :thumbdown:

Postat: ons aug 13, 2008 4:08 pm
av Vincent
Thunderbolt skrev:Komphöjden på en b36 kolv är 41,5mm, så svarva b20 kolvar känns inte riktigt aktuellt tycker jag, men mahle vw kolvar finns med 39,6mm komphöjd, det låter riktigt bra.
Jag bara undrar vilken är den minsta dimensionen på dessa, är det 90,5mm eller finns mindre?

Sedan har jag det problemet med ramlager än! Hur det än är så kan jag inte komma vidare om jag inte har några lager! Så irriterande ! :thumbdown:
Passar det inte ens med några lager från nån jänk V8??

MVH Micke

Postat: mån sep 29, 2008 8:07 pm
av NikkO
Bump, är projektet nedlagt?

Postat: tis sep 30, 2008 4:02 pm
av Thunderbolt
NikkO skrev:Bump, är projektet nedlagt?
Nerlagt kan jag inte säga, bara det jag har inte riktigt tid med det, angående lager så har jag fått höra att Umeå motorslip har renoverat en b36:a för nått år sedan, så jag har tänkt att ringa till dem, men det har inte blivit av...

Annars händer det då och då att jag funderar på vad exakt jag ska hitta på med motorn, så som turbo eller inte eller kanske kompressor, vilket effektmål osv...

Postat: ons nov 19, 2008 9:02 pm
av Thunderbolt
Jag tror jag har kommit på en lösning på mina lager problem och den heter Chevrolet Small-block av alla motorer!
Jag ska dock inte ta ut någon seger i förväg, dock ser det ut att kunna lösa sig med små enkla modifikationer.
Jag återkommer snart med mer info och uppdateringar.

Postat: tor nov 20, 2008 7:34 pm
av accobra
Angående växellådan: Har du hittat nåt som passar på b36:an?
Misstänker att det enklaste, givetvis dyraste också är att cnc-fräsa en sprängkåpa. Men då kan du å andra sidan välja nästan vilken växellåda du vill.

Postat: tor nov 20, 2008 8:11 pm
av johnny_bode
Skit fränt projekt! säljer du suggan i bakgrunden?