Sida 6 av 33
Postat: ons sep 12, 2007 8:33 pm
av auspuff
boosted_142 skrev:Trängre ställen att svetsa grenrör på har jag sett
Men... hur kan den ha slagit sig såpass? de grenrör jag sett som dom svetsa har inte slagit sig så mycke. Snart klart eller?

Finns alltid värre men det är absolut inte gott om plats hehe =P
Det kan ha att göra med att jag inte drog det där så det kroknade lite av kraften, drog det ute i kanterna och en nere i mitten (trångt som fan och man orkar ju inte på en provmontering).. Sen svetsade han flänsen sist så kan ha med det att göra.. Finns fräs, inget att gråta över.
Postat: ons sep 19, 2007 6:06 pm
av auspuff
Idag tog jag ett pyttelitet ryck och monterade kolvarna på stakarna, bara för inspirationsens skull. På Lördag åker jag ner till Malmö och hämtar det nya blocket och på Söndag SKA motorn ihop.

Postat: tor sep 20, 2007 5:39 pm
av auspuff
Var och inhandlade högtryckstvätt och en 2.5hk kompressor idag, modell Harald Nyborg men jag tycker de fungerade utmärkt idag, sen hur länge det håller, ja det är väl en annan sak det är ju Kinaskräp men det finns ju Garanti i 1år så vi hoppas på det bästa.
Tvättade av blocket idag så det blev lite finare iallafall.
Fortsatte även med honing idag, är inte alls nöjd med resultatet, det är verkligen en riktig bonnmetod ala Biltema men vad gör man när man inte har riktiga verktyg?! Vad tror ni? (Se bilden längre ner) Fick inte bort hela kanten, har kört i 30minuter med 120stenar, troligen tog stenen slut efter en stund för det verkade inte hända mer men man kan ju inte lägga 500kr på skithoning så jag funderar på att låta vändkanterna vara kvar, hur påverkar det egentligen? Går det ens utan att knäcka de nya kolvringarna? Skjutet ifrån höften så tror jag det är en halv tiondel vändkant.

Postat: lör sep 22, 2007 11:13 am
av auspuff
Postat: lör sep 22, 2007 12:10 pm
av Martin H
ser att du åker org-kolvar med olika dim men ser ingen stämpel på blocket. bara en upplysning, men det har du säkert koll på.
Postat: lör sep 22, 2007 7:40 pm
av Rasmus Annander
hade du tänkt starta upp den på biltema olja??
har man lagt mycke pengar på motorn så är de ingen höjdare att använda skit olja o starta på....
Postat: lör sep 22, 2007 7:51 pm
av auspuff
volvo skrev:hade du tänkt starta upp den på biltema olja??
har man lagt mycke pengar på motorn så är de ingen höjdare att använda skit olja o starta på....
Det är många som tävlar som förespråkar att starta med mineralolja just för att allting ska slita in sig. Jag tänker prova på denhär fungerar det mindre tillfredställande så jag har min riktiga motor som är nyborrad och med smidda kolvar att köra på riktig olja. Den som provar får veta.
Postat: lör sep 22, 2007 9:03 pm
av larsat
jag har kört motorer på biltema olja senaste åren & det funkar felfritt
vissa grejjer därifrån är inget att ha men mycket är bra grejjer till väldigt bra priser, täta olje & filterbyte är viktigare än vad det står för märke på dunken
Postat: sön sep 23, 2007 12:06 am
av Tommy Luhr
ser bra ut.
angående märkningen på kolvarna.
har blocket gått några mil tror jag inte det spelar större roll faktiskt. har plockat kolvar fram och tillbaka i alla motorer jag haft och det har aldrig nupit någon kolv eller fått nått slammer.
men det är säkert mer noga än vad jag gjort det som
är det std vev i den där?
Postat: sön sep 23, 2007 7:52 am
av pzn
phonic skrev:

Angående märkningen om kolvar på blocket så syns det på den där bilden. Ska alltså vara från vänster kolvar märkt D D E D E.
Postat: sön sep 23, 2007 8:59 am
av auspuff
volvo140turbo skrev:ser bra ut.
angående märkningen på kolvarna.
har blocket gått några mil tror jag inte det spelar större roll faktiskt. har plockat kolvar fram och tillbaka i alla motorer jag haft och det har aldrig nupit någon kolv eller fått nått slammer.
men det är säkert mer noga än vad jag gjort det som
är det std vev i den där?
Det är standard vev japp. Den hänger med långt.
Precis som du säger så är blocket slitet så det spelar mindre roll. Har ju även honat och fixat så ytterligare bör det spela mindre roll.
Postat: sön sep 23, 2007 4:15 pm
av auspuff
Postat: tis sep 25, 2007 5:46 pm
av auspuff
Postat: tor sep 27, 2007 7:18 pm
av auspuff
Idag åkte jag till skroten och hämtade mig en remskiva till vevaxeln så jag äntligen kunde prova att dra runt motorn. Och det gick! Första varven så stannade det av lite i ett visst läge, men med lite våld vilja och vaselin så löste det sig utan några elaka metalliska ljud och nu går det runt fin-fint. Skönt!
Imorgon ska jag montera ihop det sista av motorn, eller ja, allt utom servopumpremmen vars spännhjul's lager hade skurit (trofan det skrek om remmarna när jag ställde in bilen=P) och det hjulet kommer på Måndag sen är motorn klar.
Näst är grenröret som fortfarande inte är färdigsvetsat, är max en timma kvar på svetsningen, det är wastegateuttaget till downpipen + downpipen kvar att svetsa sen ska det blästras och planas hos SGR.
Därefter är det dags att bygga avgassystemet och tryckrören, bygga det nya soppasystemet om koppla in lite givare, mätare, provpassa buren samt inhandla nya stolar och svetsa fästen till dem.. Sen bör det vara nära uppstart!
Postat: fre sep 28, 2007 8:39 am
av Johansson
Hoppas det går bra med uppstarten, det ska bli intressant att se hela motorn ihopmonterad och lackad.
