Sida 6 av 7

Postat: fre apr 17, 2009 11:23 am
av JBHunter
Nu har man beställt en hel del prylar från KG.

F-kam, nya lager, packningar, kolvringar m.m så till veckan hoppas jag nog jag ska kunna börja sätta ihop motorn igen.

Tyvärr antar jag att jag måste skicka iväg blocket för att få kamlagrena bytta, om inte nån har nått tips hur man kan göra för att lätt byta dom.

Har försökt slå ut dom med hammare och skruvmejsel men dom blir bara kantstötta :doh:.

Postat: fre apr 17, 2009 11:30 am
av MV
JBHunter skrev:Nu har man beställt en hel del prylar från KG.

F-kam, nya lager, packningar, kolvringar m.m så till veckan hoppas jag nog jag ska kunna börja sätta ihop motorn igen.

Tyvärr antar jag att jag måste skicka iväg blocket för att få kamlagrena bytta, om inte nån har nått tips hur man kan göra för att lätt byta dom.

Har försökt slå ut dom med hammare och skruvmejsel men dom blir bara kantstötta :doh:.
Man brukar svarva ett don för diametern ,på så sätt knacka ur dem.Kan vara så du måste göra 2 olika så du får ur alla lager ,de får du kolla själv. :thumbright:

Postat: fre apr 17, 2009 11:34 am
av Ersviken
Det går att kapa isär en kass kamaxel i flera delar och göra en krage på dessa delar för att få ut de gamla lagrena.

Postat: fre apr 17, 2009 7:24 pm
av Roger Persson
Ja svarvade 3 st don i alu för att inte skada dom nya man knackar i sen.. Sen en gäng stång typ m12 för att få lite längd på det hela..

Vill du kan ja göra 3 st don år dej i alu.. :)

Postat: fre apr 17, 2009 8:02 pm
av JBHunter
Va ska du ha för dom dornen då???

Postat: fre apr 17, 2009 8:04 pm
av Roger Persson
JBHunter skrev:Va ska du ha för dom dornen då???
Vi kan ta det i pm kanske? :)

Postat: sön maj 10, 2009 5:29 pm
av JBHunter
Lite uppdatering.

Har byt lager och ringar nu å monterat dit vevaxeln, kolvara och stakarna så nu ska bara resten dit plus att jag må försöka få tag på nån turbo-preppad topp. Sen får vi se om härket rör på sig :D

Postat: sön maj 10, 2009 7:13 pm
av Roger Persson
JBHunter skrev:Lite uppdatering.

Har byt lager och ringar nu å monterat dit vevaxeln, kolvara och stakarna så nu ska bara resten dit plus att jag må försöka få tag på nån turbo-preppad topp. Sen får vi se om härket rör på sig :D


Ja som just fråga i pm hur det gått.. he he!

Postat: lör maj 15, 2010 9:37 pm
av JBHunter
I och med att man gör lumpen blir det inte mycket gjort åt bilen men man försöker ju så gott man kan.

Motorn nästan klar nu i alla fall, saknas bara en lamell nu sen så ska den hinkas ner i bilen.

Motorrecept Steg 1(Operation körduglig) blev som följer:

Originalborr
Portad topp 44/38 ventiler 1,2 mm packning
F-kamaxel
1 x SU HIF-6 förgasare
4-puck sinter lamell + original tryckplatta
M40 låda

Effekt: 120 - 130 hk eller?

Postat: sön maj 16, 2010 9:27 am
av johnny_bode
nått man kommer få se i stan i sommarr då :thumbright:

Postat: sön maj 16, 2010 11:34 am
av JBHunter
Förhoppningsvis, ser du en orange 145 med sönderrostade skärmkanter så kanske det är jag :hihi:

Postat: sön jun 20, 2010 5:20 pm
av JBHunter
Ja, bygget sätter fart igen. fått hem dessa prylar:
Bild

Så förhoppningsvis så rullar bilen snart, om allt går smidigt till :roll:

Postat: sön jun 27, 2010 5:27 pm
av JBHunter
Plockat bort fronten för att underlätta monteringen av motorn
Bild

Bild

Motorn redo för ilyft :D
Bild

Snart kanske man kan vrida på startnyckeln, vem vet :)

Postat: sön jul 04, 2010 9:26 pm
av JBHunter
Positiv update.

Lyft i och monterat fast motorn å provstartat den, DEN GÅR :D men lite halvtaskigt dock :?

Problemet ligger i att munstycket runt trottelnålen, nålventilen eller vad den kallas, sugs upp av undertrycket och täpper till bränsletillförseln så motorn går för tillfället bara på choke.

Ska skruva isär förgasaren imorn och kolla varför den sitter löst, för så ska den väl ändå inte göra :roll:

Postat: mån jul 05, 2010 9:24 pm
av JBHunter
Idag har man fixat förgasarproblemet så bilen äntligen fått röra lite på sig dock har jag problem med att förgasaren flödar över på tomgång, flottörventilen vill inte hålla tätt, blir nog till att beställa ny snarast.

Bilen är rätt så död under 2500rpm men sen drar det riktigt fint, det är väl f-kamen som gör det eller?