Flödes test av toppar hos MC express

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Jens Gustavsson skrev:Bjale_Racing: jag tänkte beställa några special-kammar efter jul om du är intresserad. Berätta lite mer om motorn så ska jag fundera lite och se vad det finns för kammar till dig och jonas t. Stallningen över 12mm har jag inte sett på de liknande toppar vi portat/flödat. Beskriv kanalens utformning så kanske jag har någon lösning. Är hängmagen kvar i taket, dim mm. Avgassidan verkar bra: 168cfm/28tum!
Ja det lät väldigt intressant!
Motorn i övrigt e som följer
B23et block årsmodell 83
Det e oringat med pianotråd o orginla topppackning
SPM h profilstakar o orginal smidda kolvara nertagna 2mm i gropen
Allt e viktat o nollbalanserat
Orginal vev
Kör med H kam just nu,sprutet e Haltech F10 med MSD 6 håls 895cc spridare Tändningen kör jag en Haltech IG5 tändbox med Wastefire
Grenröret e ett hempulat dito men ett nytt ska byggas för det e inte byggt för min bil eller för den turbon som sitter på nu,Turbon e en Holset HX40 som e ihop knåpad av STS,grenröret blir ett pulsplitt o en ny wastegate med för den jag hade va skit(AP e-tuna wastregate 50mm)ladtrycket skenan på fullvarv antagligen för dåligt flöde i WG i kombination med lågt motryck innan turbin!
Blir en HKS lr nått motsvarande tror jag
Insuget ett ett avkapat orginalinsug med påsvetsat plenum,även det ska byggas om med nya runners för det gamla sprack o vinkeln på spridarna e fel oxå
Tänkte lugna mig lite med det tills jag vet vad jag ska ha för kam o om man ska försöka räkna lite på längderna

Angående toppen så e det som Sagt pacman som portat den o han flödade den i Erland Cox flödesbänk,så här skriover han om flödet:

.............IN........UT
2mm.....32,9.....28,3
4mm.....62,0.....54,2
6mm.....91,0.....69,0
8mm....113,8....85,5
10mm..137,3....97,9
12mm..149,7...101,0
14mm..141,4...103,4

Värden i CFM @ 10"vp

Tilläggas bör att jag kört andra toppar innan som fått ett visst värde, och sen har samma topp körts i en Superflow-bänk och där uppvisat högre flöden än i vår bänk....så dessa värdena är rätt "elaka", dvs de kan vara något bättre i verkligheten än vad vår flödesbänk vill visa.

Som du ser så stallar insugskanalen över 12mm. Jag portade ju toppen åt dig för en T5-kam med maxlyft på 11mm vilket innebär att jag försökt lägga max flöde vid strax över 11mm. Hamnade på 12,1-12,2mm ungefär. Över det så får man nåt som kallas gränsskiktsseparation vilket innebär att det bildas virvlar inne i förbränningsrummet och detta hämmar flödet. Man hör tydligt när man kör toppen i flödesbänk att ljudet ändras när separation inträder....från att väsa på ett sätt så ändras karaktären på väsandet till att brusa.
Kan höra med han om vad som begränsar flödet o om det går o ändra på!
Utformningen på kanalen e jag oxå lite osäker på,e inte så hemma i portningsteknink!

Mvh Bjäle
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Skakar liv i en gammal tråd med nåra bilder på en gat 16v volvo topp här som jag gjort i ordning åt en TurboClubbNorr åkare.

Det är inte en extrem fullrace-topp men jag skulle bli besviken om den skulle flöda sämre än ca 250/12mm/28tum in och 235cfm ut. (får kolla när bänken är klar om jag hinner)

Den är optimerad för HX40 och ganska snäll kam som inte lyfter så mycket.

Den skulle dock räcka till ca 650++hk under 2.0bar med vassare kammar och större turbo :wink:

Bild

Bild

Avgaskanal med borttagen bula vid styrning.
TCN-JONNO
För mycket laddtryck
Kontakt:

!

Inlägg av TCN-JONNO »

Mysigt!! :D
Jens Gustavsson skrev:Skakar liv i en gammal tråd med nåra bilder på en gat 16v volvo topp här som jag gjort i ordning åt en TurboClubbNorr åkare.

Det är inte en extrem fullrace-topp men jag skulle bli besviken om den skulle flöda sämre än ca 250/12mm/28tum in och 235cfm ut. (får kolla när bänken är klar om jag hinner)

Den är optimerad för HX40 och ganska snäll kam som inte lyfter så mycket.

Den skulle dock räcka till ca 650++hk under 2.0bar med vassare kammar och större turbo :wink:

Bild

Bild

Avgaskanal med borttagen bula vid styrning.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag hoppas få se vad bilen kan på strippen till sommaren :)
Skriv svar