volvo 240tic -81

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Killroy_swe skrev:Ja du är inte ensam om att ha sidoprojekt :roll:
hehe, det blir lätt så.
Det enda som är kvar på kombin är att ta ner tanken sen ska den ut ur garaget och det planerat jag att göra imorgon sen får vi se hur snabbt vi får hjälp med att få ur den ur garaget (trång 90graders nedförsbacke till garaget, den är pirrig att backa ner på vintern då man endast har en chans och träffar man inte rätt är man antingen inne i husväggen eller ett par stockar som ligger och hindrar att en sluttning vid sidan av huset ska rasa ihop och blockera garaget :P ) så får helt enkelt vänta på personen i fråga som ska föra bort den åt oss.

Har även lämnat in nav + formuling sportratt till industri på skolan för att göra en spacer då ratten hamnar för nära blinkers/vindrutetorkar spakarna (det är nästan så knogarna strycker spakarna och jag hade likadant i cabben då vi köpte 2 st "uppsättningar" alltså 2 nav och 2 rattar av samma sort och så fort man petade ut arlset eller allmänt rattade fort slog man på allt vad spakarna gör på en och samma gång vilket jag tänkte undvika i tic:en :P )
//Marcus Saari
200sx s13 -92, "Röde Baronen"
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Allt som skulle bort är bortplockat och vi gjorde ett tapert försök att få ur karossen ur garaget, mörk bild men visar väl att vi kom ca 1 meter ur garaget vilket knappt innebar att vi kunde stänga porten :P
Bild
Som tur var känner far en med traktor som flyttade på den därifrån till längst bak på uppfarten/en bit in på baksidan där det får stå tills det blir lite trevligare väder för att kapas ner.
Har även lämnat in min sportratt och nav till en kompis som går industri på skolan i kramfors för att göra en spacer mellan dessa två för att ratten hamnar för nära blinkers och vindrutetorkar spaken, har likadan ratt + nav i cabben där det är samma fenomen och så fort man började peta ut arslet eller allmänt svänga fort på banan så slog man igång allt vad spakarna gör iprensip :P
så här ser ratten ut (bild från cabben, har somsagt 2 likadana):
Bild
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Varit nere och tvättat motorrummet och det behövdes! typ 1 cm tjockt lager med smuts på framvagnsbalken annars vare bara ett tunt lager men det satt fast rätt bra ändå, efter 2 omgånger med avfettning och stålborste/kniv där inte stålborsten kom åt så la dränkte jag allt i avfettning och det fick lösa upp några minuter medans jag tog fram högtryckstvätten och sedan rullade ut bilen och blåste ur det. Resultat:
Bild
Bild
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Har knackat bakaxeln från den värsta skiten, blev en del ändå...
Blir väl att köra av den med roterande stårborste men man skulle fått tag i en bläster...
Bild
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Nu är toppen på skolan och den har blivit tvättad sen vare städning av verkstan som gällde resten av fordonstiden så, bara att fortsätta sen och pilla på några dagar.
Ska köra bort en del grejjer som vi inte behöver ha hemma till förrådet och göra om ännu en gång ute i gången då det ej blev så bra förra gången men det vart väldigt hastigt då vi bara slängde ut allt dit för att få mer plats åt bilen i garaget den skulle in så... sen blir det till att lägga i högre växel så satskapet blir klar till sommarn :P
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Garaget har rensats på det som vi ej ska ha hemma och det är bortkört till förrådet eller kastat.
Har gjort om och hängt upp det vanligaste verktygen istället för att ha dem huller om buller i en verktygslåda så man inte hitta någonting alls :P
Bild
Även sorterat upp diverse maskiner och annat andvänderbart så man vet vart man har dem, kanske ...
Fick även fortsätta med toppen idag vilket bestod av att plocka isär allt, slipade alla ventiler (dem natriumfyllda avgas-ventilerna, dem vanliga som satt i ligger och skräpar i skåpet nu) och hann även fräsa insugs-ventilsätena så det återstår att fräsa sätena för avgasventilerna och sedan göra täthetstest och se om man gjort riktigt eller ej ;)
Ska beställa sotningssats imorgon också så man har ventiltätningar tills det är dags att sätta ihop toppen igen.
Har även fått in en lambdasond, vet att en bredbandslambda är att föredra men som student har jag inte råd och då får man ta de man haver men om någon känns för att sponsra en bredbandslambda tackar jag inte nej ;)
Bild
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Nu är även insugs-sätena frästa och alla ventiler är täta och fina!
Var in till mekonomen och beställde sotningssats och sticker iväg och hämtar den på fredag morgon innan skolan så jag kan byta ventiltätningarna och sätta ihop allt igen sen.
Försökte även hänga upp blocket i stativet så tänkte jag tvätta det en gång till så ja kan slipa och måla blocket sen men det sket sig då hålen i fästena på stativet var större än bultskallarna jag har så måste köpa grövre brickor imorgon.
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Fick upp motorn i stativet:
Bild
Bild
Började med att plocka bort styrtrycksventilern som ej behövs längre då man skrotat k-jet :P och där bakom var det ju sådärja:
Bild
så jag gjorde en täckbricka i aluminium och satte dit, inget mästerverk men:
Bild
tog lös lite fästen etc och körde av det värsta med stålborste / kniv och sen dränkte det i avfettning och tänkte köra högtryckstvätten på det men då jag insåg att det var så mörkt att jag inte sett ett smack av vad jag gjort gör jag det imorgon istället.
Bild
Bild

Får sotningssatsen imorgon och ska köpa kemisk metall som jag ska plugga puls-air hålen med så på måndag kan jag göra det och även byta ventiltätningarna och sätta ihop toppen igen, ska ha hem den innan sportlovet om inget går galet.
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

När jag kom hem så hade far varit så snäll att han hämtat sotningssattsen åt mig:
Bild
Sen gick jag ner och la på ett nytt lager avfettning och sedan drog ja ut blocket och blåste av det med högtryckstvätten.
Bild
Bild
Får stå och torka tills imorgon.
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Var ner och körde av blocket med roterande stålborste och sedan blåste jag av det med blåsmunstycke och pensla på det med Fabi 8555 volvo-röd motorfärg :D
Bild
Bild
Får se hur täcker imorgon om jag ska lägga på ett lager till eller inte om jag inte gör det ändå även om det täcker bra, kan ju inte bli sämre.
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Har slipat fordelaren och oljestickan så dem blev lite blankare:
Bild
Dock så blev det inte så snyggt ändå, iaf inte fördelaren så dem + massa andra delar ska lackas svarta så fort svart färg är inhandlad.
Slipade och lackade vattenpumpen silver också:
Bild
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Jag satte dit nya ventiltätningar igår och satte tillbaka alla ventiler och ventiltryckare dock glömde jag packboxen på kamaxeln så den ska med te skolan idag så kan jag börja schimsa om kammen sen.
Har även inhandlat kamrem, spännare, motorkuddar och växellådskuddar tills det är dags för det samt lite värmebeständig svartfärg så ska väl fortsätta lacka motordelar idag tro ja.
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Ventilspelet är nu som det ska vara och toppen är rak så den behöver inte planas! så tar hem den imorgon, varit och beställt nya topplocksbultar som ska komma imorgon
( glömde när jag köpte sotningssatsen :P )
Har lagt på ett till lager på blocket.
Bild
Slipat och lackat diverse fästen, fördelaren, startmotorn, "oljesticksröret", remskivorna, generatorjusteringsarmen :P samt kardanbalken, skulle göra det på växellådsbalken med men den behöver svetsas och det orkade jag inte idag :P
Bild
Gnodde av generatorn lite snabbt med, ska väl läggas ner lite mer tid på den sen innan den ska på plats men:
Bild
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Fick slipa och lacka om några av delarna men nu är dem lackade iaf:
Bild
Toppen hemma:
Bild
Bild
Bild
Och slipat så gott jag kommer åt med roterande stålborste:
Bild
Bild
Nya topplocksbultar:
Bild
Tanken är väl att det ska skruvas ihop imorgon.
//Marcus Saari
zajja
Forumsberoende

Inlägg av zajja »

Börjat plocka ihop motorn:
Bild
Bild
Ventilkåpan och turbon är lämnade för polering av kompressorhuset och kåpan naturligtvis, hos mbst.se

Måst hjälpa mor&far med renovera köket ( nya skåp och allt vad det nu är står i garaget nu och är i vägen, syns lite av ena skåpet på översta bilden, så man må ju hjälpa till så det kommer bort därifrån :P )
//Marcus Saari
Låst