Sida 6 av 9
Postat: sön jan 04, 2009 11:29 am
av Roger Persson
Har hittat en som säljer helt nya b230
marin vevar 86 mm i slag för 9500 kr st..
Postat: sön jan 04, 2009 6:02 pm
av Nicke Blom
Jonas T skrev:Klangen......
Jämför en gjuten B230 med en smidd B23 genom att ge den ett lätt slag på en av motvikterna med hammarn samtidigt som man håller upp den från underlaget. B23 är ju värsta stämgaffeln medans B230 TAPPAR KLANGEN PÅTAGLIGT FORTARE.
Visserligen behöver man ha båda lösa för jämförelsens skull

bra att veta om man ska väcka nån

Postat: sön dec 13, 2009 7:47 am
av Lasse
EklundTPR skrev:
Efter fredagens knackande i motorn så rekomenderar jag inte att man kör över 700hk med en org vevaxel iaf.
Tog isär motorn och den var av vid 4ans vevtapp
Det sjuka är att vi körde två varv på Mantorp/SLC med denna utan att det tokrasade
/R
Ett år senare..
Va jag kan se på bilden så har veven gått av mitt i radien mellan veven och slipade tappen.
Skulle inte detta gå att avhjälpa bara genom att slipa en större radie där?
Tryckspänning är bra att ha.
Postat: sön dec 13, 2009 12:21 pm
av J.Lundin
Och veven var givetvis inte heller kulpenad där den är påkänd, eller....
Detta haveri hade förmodligen kunnat undvikas genom en tillsnyggning av radien och efterföljande kulpening. Vevaxlar skall man dessutom alltid magnetpulver prova av och till, speciellt på dessa ytor.

J-lundin
Postat: sön dec 13, 2009 1:48 pm
av calle Bengtsson
Kanske dum früga men Magnet pulver ?? Magna Flux leta sprickor??
är det samma sak?? svårt med Radier på vevaxlar då endel av Radierna är gjorde i Fabrik, Frampressade i gigatiska maskiner Men berätta hur man bär sig med Radierna Kulpening har jag koll på lite grann iaf
Nu har jag turen att ha smidda Vevar till mitt 855 Projekt
MVH Calle
Postat: sön dec 13, 2009 4:18 pm
av J.Lundin
Ja, det är samma sak, för mig är Magnaflux ett firmanamn även om metoden kallades för detta i början.
När det gäller radierna så är det inget märkvärdigt, dom brukar ju vara maskinbearbetade och kräver många gånger en tillslipning med efterföljande polering, hålkälen på standard vevar kan ju ibland se ut som själve fan med repor och dylikt och sådant vill man inte åka runt med. När man kulpenar ytor så blir dessutom den resulterande ytan bättre om den från början var slät och fin. Kulpeningen i sig brukar göra befintliga ojämnheter större och mer synliga. Många tror att man kan strunta i att slipa och polera bitarna om man kulpenar dom och det kan man till viss del göra. Min personliga erfarenhet är dock att slutresultatet brukar bli bra mycket bättre om ytorna är släta och fina från start.
Postat: sön dec 13, 2009 4:28 pm
av Lasse
Intressant...
Jag börjar fundera om det inte är nått med just volvos vevar att många just får problem vid 4ans vevlager. Kan det vara svikt som gör att ett vevlager går tex?
För är problemet att vevarna är klena eller är det torosionssvängingarna som tar död på dem?
Postat: sön dec 13, 2009 6:20 pm
av Peter L
Kan ju annars rekommendera bycotests penetrantprovning i stället för magnetpulver vid sprick och por-test. Mycket lättare att använda och tydligare indikeringar. Man lägger bara på en röd penetrantvätska och spräyar sen på activator, sen är det klart.
Postat: sön dec 13, 2009 7:27 pm
av Jerry Lundgren
Eller så får man se till att känna nån som tillverkar kätting för offshorebruk, där kollar dom svetsarna i alla länkar med ultraljud.
///Jerry Lundgren
Postat: sön dec 13, 2009 11:16 pm
av Br
Jag körde av en sådan vevaxel ca 15 år sen i bromsbänken. Och sen den sista för 5 år sedan! Spm har bra vevaxlar "stål" har köpt ca 10 st och de funkar bra !

Spricksökning
Postat: sön dec 13, 2009 11:50 pm
av J.Lundin
Fördelen med just magnetpulver provning är att den kan visa sprickor som ligger en bit under ytan på materialet, dessa kan man inte se med penetrant provning. Sedan så finns det flera nivåer på en penetrants känslighet, skall man se de allra minsta ytsprickorna så måste man använda en ultra känslig penetrant.
När Volvo gick över från B20 till B21 så fick man problem med hållbarheten på vevaxeln, den ville gärna dela på sig. För modligen handlade det om problem med torsionsvängningar, exakt vad för problem det handlade om och hur Volvo löste det hela var dock inget Volvo "delade" med sig av.
Sedan är det alltid vanskligt att använda bitar som gått i en standard motor, man har ingen som helst historia på bitarna. Trimmar man så är det i min värld helt nya bitar som gäller och helst då inga standardbitar som används vad gäller vevaxel,vevstakar, svänghjul osv.
Hej Janne
Postat: mån dec 14, 2009 11:01 am
av calle Bengtsson
tjena joo det är sant som du säger att man inte ska använda standard bitar. vid trimning.. Men vissa av bitar är väldigt ut provade , och om man får ett ras så går det fort att köpa nytt
Visst det finns nügra tillverkare som man har koll som gör riktigt bra grejjer, men risken att nån säljer skit till är stor,,,,
samtidigt håller man på med Motorsport får man tyvärr räkna med att det går sönder i bland. till och med dom stor a firmorna gör missar ibland med sina högprestanda motorer.
Men visst vore det kul att kunna beställa Allt till ett motor bygge Från Pankel eller Arrows.

Postat: mån dec 14, 2009 8:10 pm
av Erland Cox
Varför köra med gjutet skit när det finns billiga smidda vevar att köpa:
http://yhst-26451710505916.stores.yahoo ... b243f.html .
Erland.
Postat: tis dec 15, 2009 6:42 pm
av norrback
Jag får snart en sån vev med 94.5 slag.
/Andre'
Postat: tis dec 15, 2009 8:12 pm
av Erland Cox
Ska bli kul att höra hur den funkar. Är det till en 234:a? Erland.