Sida 6 av 8
Postat: mån jun 09, 2008 12:28 am
av Erland Cox
Jens kanske kunde göra en avgjutning på den kanalen och lägga upp. Det ger inte mer flöde utan mer tumble som i de fall där jag provat gett mer effekt över hela registret. Flödesökningen på riktigt höga lyft ( över 14mm) fick jag genom att gå upp i storlek under ventilen men samtidigt tappade jag flöde från 12mm och ner. För bra effektuttag så är det viktigt med en storlek under ventilen som matchar lyftet. En stryparea som ger rätt medelgashastighet vid varvtalet för max effekt och är anpassad till VE. Sen tror jag uppkoningen från stryparean är väldigt viktig, frågan är hur lång stryparea man ska ha. Vad fungerar bäst? En stryparea som löper en viss längd eller räcker det att kona ner till stryparean och sen kona upp till ventilen?. Stryparean ska ju lagra portens energi efter BDC så måste den hålla en viss volym eller räcker det att gasen gradvis accelererar genom porten och att en större area med lägre hastighet uppströms driver den mindre arean med högre hastighet genom stryparean? Uppströms stryparean så är det i varje fall viktigt att minska pumpningsförlusten genom att gå upp i area. Formel 1 motorn i mitt räkne exempel har 105m/sek. i medelgashastighet vid 17000 varv och 117% VE vid insugningsflänsen som på den motorn är 90mm från ventilerna. BMW:s M5 E34:a motorer har nästan samma area genom hela insugs kanalen i toppen om man tolkar med en ventil men de är inte särskilt högvarviga. En Pro Stock topp ( 2-V ) tex. konar ner hela vägen mot minsta arean som ligger strax ovanför sätet. Erland.
Postat: mån jun 09, 2008 6:56 am
av Tommy Luhr
kör ju 0,90 av ventilen i sätet på denna toppen och minsta arean blir strax under vilket kanske motsvarar 0,83-0,85.
Vet inte vad hastigheten blir av det, men det verkar inte vara några akuta problem med kanalen såg jag när jag fick ur gjutningnen.
mest funderade jag på innerradien som jag tyckte såg skarpare ut i modellen än i toppen.
Vet inte om jag skall lägga ner innerradien några mm till för att få lite mer fall mot sätet.
Postat: tor jun 12, 2008 10:27 am
av Tommy Luhr
inga mer ideér nu?
För snart så är slutgilltiga formen satt.
Olika med material är det i portarna med

Postat: tor jun 12, 2008 3:40 pm
av norrback
fila bort i bottnen, går ju att plasta upp tillbaka om det skiter sej.
/Andre'
Postat: tor jun 12, 2008 6:20 pm
av Kadett4wd
inte rikitgt André
motorn ska juh gå på alkohol, då funkar inte plasten riktigt bra.
Postat: tor jun 12, 2008 6:21 pm
av norrback
Kadett4wd skrev:inte rikitgt André
motorn ska juh gå på alkohol, då funkar inte plasten riktigt bra.
använd belzona 1111 så håls det på stället!
/Andre'
Postat: tor jun 12, 2008 7:15 pm
av Tommy Luhr
testat med jb på mettis och det har funkat, men en längre tid vet jag inte.
Blir nog att lägga ner innerradien lite till sen är det färdigt.
Postat: tor jun 19, 2008 11:09 am
av Love
En liten fråga angående det här med att porta så nära gränsen att det kan/blir hål.
Måste man ligga så nära gränsen när man portar en turbotopp,kan man inte ligga lite mer "safe"och ändå få ut mycket pulver genom att öka laddet lite?
På vår rallycrossmotor(sugmotor),Volvo 16v 3,0lit,fick vi ur ca.340hk/375nm,och då är toppen portad med marginal eftersom att man inte får lägga till nå't material.
Postat: tor jun 19, 2008 11:50 am
av Tommy Luhr
love skrev:En liten fråga angående det här med att porta så nära gränsen att det kan/blir hål.
Måste man ligga så nära gränsen när man portar en turbotopp,kan man inte ligga lite mer "safe"och ändå få ut mycket pulver genom att öka laddet lite?
På vår rallycrossmotor(sugmotor),Volvo 16v 3,0lit,fick vi ur ca.340hk/375nm,och då är toppen portad med marginal eftersom att man inte får lägga till nå't material.
min kanal är ju lyft och breddad, det som hindrar en från att göra det riktigt ordentligt på en std topp så är det ju just att taket är för tunt i en 16v topp.
Men man kan få en fin fin topp utan att svetsa upp den med.
Men det är mest för att det är roligt att göra en "extrem" topp som jag gör detta med denna toppen.
Men det går en nivå till.
Det finns lite större ventiler till att sätta i tex, ev ändra lite på kanalutformningen och storlek på insug.
Postat: sön jun 22, 2008 1:07 am
av sniffer
Mysigt.. Får vi se lite flera arbetsbilder när du svetsat lite osv.. ?
Postat: sön jun 22, 2008 11:02 am
av Tommy Luhr
det kommer bilder vettu, var så säker:)
ligger några på min hemsida

Postat: sön jul 06, 2008 1:14 pm
av Forzaa
Hvor mye effekt sikter du på med denne topp jobben?
Min 2.5 liters b230 med 16v bremset 917hk/1105nm hos VS motor med E85 til drivstoff.
Den har en betraktelig mildere toppjobb.
Postat: sön jul 06, 2008 1:30 pm
av Tommy Luhr
Forzaa skrev:Hvor mye effekt sikter du på med denne topp jobben?
Min 2.5 liters b230 med 16v bremset 917hk/1105nm hos VS motor med E85 til drivstoff.
Den har en betraktelig mildere toppjobb.
Det låter lovande att du fick ut så mycket med en mildare topp.
Jag siktar på 1000hk, men blir inte ledsen om det blir mer.
Tror jag skall köra turbon tills den kroknar (s480) om inte avgashuset blir för litet 1,10 med 88mm ut eller om det var 81mm eller nått..
Hoppas inte det för då blir jag ledsen
Postat: sön jul 06, 2008 1:37 pm
av Forzaa
Burde bli GRYMT med power

.
Jeg brukte en turbo fra ITS som heter GT70 i X trim.
Turbon var heeeeelt tom på den effekten jeg bremset.
Med større turbo f eks en 76 med litt større ex så hadde vi nok klart 1000hk.
Se
www.shsperformance.no bilder av motoren.
Står under 242 på prosjektsidene.
Postat: sön jul 06, 2008 3:18 pm
av Tommy Luhr
Forzaa skrev:Burde bli GRYMT med power

.
Jeg brukte en turbo fra ITS som heter GT70 i X trim.
Turbon var heeeeelt tom på den effekten jeg bremset.
Med større turbo f eks en 76 med litt større ex så hadde vi nok klart 1000hk.
Se
www.shsperformance.no bilder av motoren.
Står under 242 på prosjektsidene.
Kollade på motorn, mycket snygg:)
Har du några bilder eller info på din topp?
Som jag förstått så har inte Mattias stenström svetsat sin topp och ändå bromsat 1127hk.
Stämmer det Sura?
Vore hemskt kul om jag fick ut 300sug hk på 2.3liter runt 9000- 9500rpm
det skulle innebära på 2,5bars ladd 1035hk
Teori....
Men aggregaten från bw pallar upp till 3bar utan att tappa stinget tydligen