Sida 6 av 7

Postat: tor maj 01, 2008 11:15 pm
av Jckssn
Fredde Holmgren skrev:Ser bra ut! Du får fara ut o skjutsa Leif en sväng i sommar så kanske han blir sugen på att bygga en bil igen :hihi:
Jo, han ska komma förbi och hämta överfall till en topp han fick av mig.
Blir 16v i hans glidarbil, lätt det kan spåra ut ;)



Märktes lite fel vid uppstarten i tisdags så jag har fått;
Laga en vattenläcka
Fixa en oljeläcka
Bygga värmeplåt för grenröret
Bygga om oljereturen till turbon
Sätta in trycknippel på tryckröret till wastegaten.
Förlänga lite kablar och lite annat småmek.

Sen skruvades fronten och allt annat på och Emil kom förbi och vi åkte ut och mappade på E85, man måste ju värna om miljön...

Sköt en tryckslang vid 1,6 bar.
Vi provade sen med 1,7-1,8bar (varvstopp 8500) och då började motorn vakna till liv!
Vid 1,5 bar kände jag ingen riktig skillnad mot gamla motorn, men banan när laddtryckskruven fick lätta lite! :)

Tyvärr hände någon så den laddade bara grundtryck 1,1 bar.
Antar att det är en läcka på slangen som sköts tidigare.
Så en ny "Att göra"-lista är ihopknåpad till fällfors.


Gå igenom spjället,det hade lite skumma saker för sig.
Tillverka en stopp för tryckslangen som sköts, har en liten idé hur jag ska lösa det hela.
Provtrycka systemet.
Kolla ventilspelet
Bygga om svarta huven med huvlås, den röda är sliten värre.

Tänkte lägga mig runt 1,8-2bar till på lördag med varvstopp runt 8500 som nu. Blir nog lämpligt att prova ut grejjerna.
Det finns hopp om liv iaf, skönt att få provköra lite efter alla timmar i garaget :)

Postat: tor maj 01, 2008 11:19 pm
av Christian L
Kul att du fått känna på nymotorn lite! Blir ett spännande fällfors i helgen, videokamera med :thumbright: Lycka till!

Postat: lör maj 03, 2008 1:20 am
av Jckssn
Lagat luftläckan, justerat in ventilspelet och åkte ut en tur med Emil.
2bar och mot 8500varv ryter maskinen till riktigt fint :thumbright:

Varvstoppen är på 9000varv nu men jag växlar nog lite före, måste ju köra in maskinen ;)


Runt 75-80% dutycycle med 1600cc spridarna på lambda 0.75 med e85.
Avgastemp 680grader.
Nu är det bara lite finlir runtikring bilen imorgon innan man lastar den på släp och drar mot fällfors. Blir skojj :)

/Jocke

Postat: lör maj 03, 2008 2:44 am
av Karl Buchka
Skitballt bygge! Har alltid haft drommar om en gammal quattro...

Snabb fraga ang. wastegate urtaget. Svetsade du in en skiljevagg i 'kollektorn' till wastegaten?

Postat: lör maj 03, 2008 7:51 am
av Jckssn
Karl Buchka skrev:Skitballt bygge! Har alltid haft drommar om en gammal quattro...

Snabb fraga ang. wastegate urtaget. Svetsade du in en skiljevagg i 'kollektorn' till wastegaten?
Nepp, det är utan skiljevägg sista 35 millimetrara.

Postat: lör maj 03, 2008 11:04 pm
av Jckssn
Rapport från fällfors;

1a repan tog jag det lugnt, men fick inte i tvåan riktigt.
2a repan provade jag värma däck, gick galant.
Men tvåan ville inte in.
3e repan samma sak, tvåan ville inte.
4e repan så gick servoremmen av, inga problem tänkte jag, bara köra utan servo. Men då studsade även balansremmen av :thumbdown:
Fick backa bak så jag fixade till remmen som var hel och provade igen, men den lossnade igen.

Det har gått utmärkt att varva 8500varv, men nu med 9000varv så lossnar remmen.
Min teori är att generatorfästet flexar för mycket vid dom varvtalen och därmed sprätter över remmen.

Så en ny "att göra"-lista

Servofäste, måste ses över.
Generatorfäste måste göras om.
Växellådan måste tas ner och kolla oljenivå, det är inga missljud i lådan utan bara svårt att hitta vissa växlar, jag är lur om att oljenivån är åt skogen.
Ta isär allt jag tillverkat senaste veckorna och polera upp vissa delar och lacka andra.

Kanske låter negativt ovan, kan däremot säga att motorn fungerar perfekt. Den är förbaskat arg, får jag bara iordning bra växellåda kommer nog tiderna också!

Nästa hållplats är EDPS Piteå så det är rätt gott om tid. (Det här kommer jag nog ångra att jag sa dagarna innan....)
Nu ska jag sova ut!

Postat: lör maj 03, 2008 11:36 pm
av Richard
Du hittade inte varifrån den droppade vatten när jag vinkade bak dig ?
Eller var det kanske bara lite övertryck som pös ut ? ;)

Btw, jag kan ta å bjuda på ett par actionbilder från kvällen.

Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: sön maj 04, 2008 8:48 am
av Jckssn
Snygga bilder som vanligt Richard!

Vattenläckan var ett mysterium i sig, drog allting och det verkade hålla tätt.
Men vid högre varv började det sippra var 5e sekund ett gäng droppar.
Hittade vars det var sen, men det gick inte att bara dra åt, så det blir att ta ur motorn och se över läckan bland annat.

Det var ju lite småtråkigt att inte kunna sätta någon bra tid, men det var egentligen aldrig meningen heller utan det var för att sortera ut fel inför EDPS Piteå!

Kan tacka alla som kom fram och pratade, alltid roligt! :thumbright:

/Jocke

Postat: sön maj 04, 2008 9:53 am
av Wezzli
Bild

RUUIIIII RATATATATA DIIISH VROOM

Postat: mån maj 05, 2008 1:43 pm
av lserobban
gillade dagens tips då du tvärvar förbi på raceinorr träffen :thumbright:

Postat: mån maj 05, 2008 6:25 pm
av tho_89
vad äre för låda du kör med??? Har en hel drivlina till audi 80 quattro liggades om det skulle va intressant??

MVH// Thomas

Postat: tis maj 06, 2008 6:12 pm
av Jckssn
lserobban skrev:gillade dagens tips då du tvärvar förbi på raceinorr träffen :thumbright:
Det får man bjuda på, det lär iaf vara sista ggn jag glömmer huvlåsen :hihi:

Postat: tis maj 06, 2008 6:12 pm
av Jckssn
tho_89 skrev: vad äre för låda du kör med??? Har en hel drivlina till audi 80 quattro liggades om det skulle va intressant??

MVH// Thomas
Audi 80 4cyl 1985-1986

Postat: tis maj 06, 2008 6:13 pm
av Jckssn
Wezzli skrev:[ig]http://www.sidledes.se/upload/_MG_5353-1024.jpg[/img]

RUUIIIII RATATATATA DIIISH VROOM
Bra bild, den lånar jag! :)

Postat: fre maj 16, 2008 8:24 pm
av Wezzli
Jckssn skrev:
Wezzli skrev:[ig]http://www.sidledes.se/upload/_MG_5353-1024.jpg[/img]

RUUIIIII RATATATATA DIIISH VROOM
Bra bild, den lånar jag! :)
Jå, givetvis. Trevlig att du skrev att jag tog bilden med, haha