Sida 6 av 29

Postat: tis jan 29, 2008 12:37 am
av Perkele70
Porr! :thumbright:

Postat: tis jan 29, 2008 12:43 am
av ximon
Jo, man får tacka "Holmgrens Boostfarm" :wink: !
Kanske får 88mm paket från staterna i morgon, så då blir det torr-montering de-luxe :)

Postat: tor jan 31, 2008 12:02 am
av ximon
Även om det går segt nu har det hänt lite.

Bild
Bilen nere på alla 4 hjulen, och det verkar stämma med den ride-height vi tänkt under konstruktionen.

Bild
Stolen på plats med fästena klara. Även nya fästen till bälten och fönsternät. Nu behövs bara ratt och växelspak för avancerad torr-körning :)

Bild
Nya turbon: Borg Warner s488.

Jämförelse:
Bild
s480 och s488 uppe. pt67 och gt40 nere.

Det var allt för nu.

Postat: tor jan 31, 2008 8:16 am
av 2.3-16
Bilden på sniglarna får mig fan å le brett som en dåre :hihi:

Tänk,det e inte länge sen man tyckte en GT40 var gigantisk.

Postat: tor jan 31, 2008 10:09 am
av ximon
2.3-16 skrev:Bilden på sniglarna får mig fan å le brett som en dåre :hihi:

Tänk,det e inte länge sen man tyckte en GT40 var gigantisk.
Hehe.. Det är percis vad vi sa när jag knäppte bilden :)

Psyket nästa :lol:

Postat: tor jan 31, 2008 10:23 am
av 2.3-16
Av ren nyfikenhet.
Periferi borrhålen runt kompressorn e ngn form av power slit?
Dvs hålen föder en omgång nedre blad på impellern?

Postat: tor jan 31, 2008 10:59 am
av ximon
Jag antar att det är tänkt att fungera så. Luften styrs in i kompressorhjulet i höjd med de undre vingarna.
Det liknar Turbonetics nya GTK-serie ganska mkt.

Så här skriver Turbonetics om det som de kallar "Swirl Port Design":

This brand new compresor porting design effectivley shapes the incoming air to maximize wheel efficiency.
This means a wider compressor map and more usable power.

Bild

Sen om det ligger något bakom det i praktiken låter jag vara osagt, men det låter ju klokt. :)

Postat: tor jan 31, 2008 12:04 pm
av Pitebo
jag och jon på mcxpress har länge funderat på att göra nåt liknande, men jag tänkte borra hål/fräsa slits på utsidan där filtret normalt sitter i gatbilar och ha en vanlig fet tratt på turbon, har även försökt få jon till att svarva fina flödesriktiga aluminium-muttar i cnc:n till kompressorn, men han vägrar :snyft:

Postat: fre feb 01, 2008 8:47 am
av PiLlEvAN
Det är den nya modellen av antisurge

Postat: fre feb 01, 2008 10:11 am
av mattias
PiLlEvAN skrev:Det är den nya modellen av antisurge
Det vete tusan om det är så "nytt", eller bättre än den konventionella som finns på vanliga kompressorhus. Den här lär ju inte vara bättre ur ljud eller flödes-synpunkt jämfört med med det som funnits på t.ex Holset HX och Garrett GT-aggregat sedan början på 90-talet.
Men det ser fränt ut och det säljer fler snurror.. :hihi:

Postat: fre feb 01, 2008 2:57 pm
av Jens Gustavsson
mattias skrev:
PiLlEvAN skrev:Det är den nya modellen av antisurge
Det vete tusan om det är så "nytt", eller bättre än den konventionella som finns på vanliga kompressorhus. Den här lär ju inte vara bättre ur ljud eller flödes-synpunkt jämfört med med det som funnits på t.ex Holset HX och Garrett GT-aggregat sedan början på 90-talet.
Men det ser fränt ut och det säljer fler snurror.. :hihi:


jo jag är lite skeptisk också till funktionen men jag skulle gissa att de försöker öka flödet med en tratt samtidigt som antisurge luft intagen ska va kvar sen är det nog en stor det bling bling faktor där också.

jag har ett annat patent på den modellen men har tyvär ingen bild :twisted: .

ser mycket fin ut bilen simon :thumbright:

Postat: fre feb 01, 2008 5:06 pm
av Christian L
Ser ändå ut att vara ett smidigt aggregat i ytterstorlek! Vad är det för a/r på den? Vad väger den?

Postat: fre feb 01, 2008 8:12 pm
av ximon
Tack Jens!

Christian: Har inga sådana data på den. Vikten låg på strax över 20 kg tror jag.

Postat: fre feb 01, 2008 8:40 pm
av Kadett4wd
det här är den finaste ported shroud som jag sett:
Bild

såhär ser det innan man skruvar i 'tratten'
Bild

Postat: sön feb 03, 2008 10:44 am
av ximon
Lånade Eriks spakställ och gjorde infästningarna till det.

Bild

Bild