Sida 6 av 9
Postat: ons okt 22, 2008 9:55 pm
av kojima
är ventilen större "passar" den inte till sätet och rider därför där den gör nu, du kan absolut inte köra med det utan att modda toppen, Har du en slipad orginalventil till toppen? prova isåfall att snurra runt den på sätet så kommer du se skillnaden. Tänkte göra en ritning men hittar inget program att rita i på den här satans apple datan

Postat: ons okt 22, 2008 10:10 pm
av NikkO
orginalventil som har suttit där sedan innan, har bara slipat ventilerna 44.5 grader, inget mer. Är det en fräsning som måste göras för att det ska bli rätt?
Postat: ons okt 22, 2008 10:18 pm
av kojima
verkar så om du är säker på att du slipat rätt vinkel på ventilen? om du tänker såhär, om du har ett säte på 45° och du hade en ventil på 46° så är ventilen brantare och skulle därför rida långt ner på anläggningsyttan (på ventilen). om ventilen är 44,5 (flakare vinkel) så rider den högt upp om allt står rätt till.
Postat: ons okt 22, 2008 11:00 pm
av NikkO
Måste ha ställt vinkeln fel då, hade väldigt bråttom så jag la nog graderna vid fel ställe.
Tackar för hjälpen, uppskattas!
Postat: mån nov 10, 2008 4:18 pm
av NikkO
Verkar som om skolans ventilslip inte heller hade helt rak slipskiva

Så jag har köpt mig en egen, Van Dorn ventilslip, det är bara att ni hör av er om ni ska ha några ventiler slipade
Fick ett paket idag, extraktorgrenrör och ställbart kamdrev.
/Niklas
Postat: sön nov 23, 2008 10:16 pm
av NikkO
Postat: mån maj 18, 2009 8:38 pm
av G.Nauta
Hur går det med sugmotorn här då

Postat: tis maj 19, 2009 2:49 pm
av NikkO
Har inte gjort ett dugg faktiskt...

Köpte en ny cross så där har alla pengar hamnat nu istället, hoppas på att få ihop motorn nu i sommar.
Postat: tis maj 19, 2009 6:19 pm
av subw000fer
trevligt bygge

Postat: tis maj 26, 2009 8:49 pm
av NikkO
Tack tack
Väckte bilen ur sin vinterdvala i helgen, går ju ganska slött men motorn är också orginal förutom förgasarna... Den ryter i alla fall
http://www.youtube.com/watch?v=ja_iMP1IKvs
Just nu funderar jag på kamaxel, och köra med std-tryckare eller fullradie osv osv...

Postat: ons jun 10, 2009 8:17 pm
av NikkO
Idag har det hänt grejer, kamaxel och bbl är på ingång. Hoppas på provkörning med "nya" toppen om en månad.

Postat: sön jun 14, 2009 5:23 pm
av NikkO
Fick iaf något gjort idag, tar sin tid då man måste vänta på att epoxyt ska härda...
Funderar på om man ska lämna den på flödestest när den är klar, skulle vara kul o se om man har misslyckats helt och hållet

Postat: fre jun 19, 2009 4:35 pm
av NikkO
Har handlat bredbandslambda och kamaxel, snart är toppen färdig och då ska den bara planas och monteras ihop.
Plastat och portat lite idag, fyf*n va svårt att få epoxyt där man vill ha det, hur?

Postat: fre jun 19, 2009 4:41 pm
av Mattias J
ser bra ut
klart du ska flöda den.. det är alltid kul att se hur kanalen fungerar och beeter sig

Postat: fre jun 19, 2009 4:47 pm
av NikkO
Tackar
Blir antagligen att kosta på flödning av en kanal så jag vet om jag ska lägga ner allt som har med portning att göra.
Antar att man flödar med insug monterat? För det är ju så det är när man väl kör med motorn...?