Sida 6 av 9

Postat: ons okt 22, 2008 9:55 pm
av kojima
är ventilen större "passar" den inte till sätet och rider därför där den gör nu, du kan absolut inte köra med det utan att modda toppen, Har du en slipad orginalventil till toppen? prova isåfall att snurra runt den på sätet så kommer du se skillnaden. Tänkte göra en ritning men hittar inget program att rita i på den här satans apple datan :(

Postat: ons okt 22, 2008 10:10 pm
av NikkO
orginalventil som har suttit där sedan innan, har bara slipat ventilerna 44.5 grader, inget mer. Är det en fräsning som måste göras för att det ska bli rätt?

Postat: ons okt 22, 2008 10:18 pm
av kojima
verkar så om du är säker på att du slipat rätt vinkel på ventilen? om du tänker såhär, om du har ett säte på 45° och du hade en ventil på 46° så är ventilen brantare och skulle därför rida långt ner på anläggningsyttan (på ventilen). om ventilen är 44,5 (flakare vinkel) så rider den högt upp om allt står rätt till.

Postat: ons okt 22, 2008 11:00 pm
av NikkO
Måste ha ställt vinkeln fel då, hade väldigt bråttom så jag la nog graderna vid fel ställe.

Tackar för hjälpen, uppskattas!

Postat: mån nov 10, 2008 4:18 pm
av NikkO
Verkar som om skolans ventilslip inte heller hade helt rak slipskiva :thumbdown: Så jag har köpt mig en egen, Van Dorn ventilslip, det är bara att ni hör av er om ni ska ha några ventiler slipade :hihi:

Fick ett paket idag, extraktorgrenrör och ställbart kamdrev.

/Niklas

Postat: sön nov 23, 2008 10:16 pm
av NikkO
Har inte gjort nått på bilen på länge då det är så j**** kallt ute när man inte har plats i nått garage för bilen... Men då har jag tid för småjobb i garaget istället

Det jag har ägnat mig åt nu är en översyn av en ventilslipmaskin och så har jag portat en 530-topp åt en polare, som ska sitta på en b230f med extraktor och vx3-kam.
Här är några bilder på toppen när den är färdig, gärna synpunkter (det som är bra och dåligt) på hur jag portat!

Bild
Bild

Bild
Bild
Bild

Postat: mån maj 18, 2009 8:38 pm
av G.Nauta
Hur går det med sugmotorn här då :) :thumbright:

Postat: tis maj 19, 2009 2:49 pm
av NikkO
Har inte gjort ett dugg faktiskt... :doh: Köpte en ny cross så där har alla pengar hamnat nu istället, hoppas på att få ihop motorn nu i sommar.

Postat: tis maj 19, 2009 6:19 pm
av subw000fer
trevligt bygge :)

Postat: tis maj 26, 2009 8:49 pm
av NikkO
Tack tack :)
Väckte bilen ur sin vinterdvala i helgen, går ju ganska slött men motorn är också orginal förutom förgasarna... Den ryter i alla fall :hihi:
http://www.youtube.com/watch?v=ja_iMP1IKvs


Just nu funderar jag på kamaxel, och köra med std-tryckare eller fullradie osv osv... :roll:

Postat: ons jun 10, 2009 8:17 pm
av NikkO
Idag har det hänt grejer, kamaxel och bbl är på ingång. Hoppas på provkörning med "nya" toppen om en månad.

Bild

Postat: sön jun 14, 2009 5:23 pm
av NikkO
Fick iaf något gjort idag, tar sin tid då man måste vänta på att epoxyt ska härda...
Funderar på om man ska lämna den på flödestest när den är klar, skulle vara kul o se om man har misslyckats helt och hållet ;)

Bild

Postat: fre jun 19, 2009 4:35 pm
av NikkO
Har handlat bredbandslambda och kamaxel, snart är toppen färdig och då ska den bara planas och monteras ihop.

Plastat och portat lite idag, fyf*n va svårt att få epoxyt där man vill ha det, hur? :evil:

Bild
Bild

Postat: fre jun 19, 2009 4:41 pm
av Mattias J
ser bra ut :)

klart du ska flöda den.. det är alltid kul att se hur kanalen fungerar och beeter sig :thumbright:

Postat: fre jun 19, 2009 4:47 pm
av NikkO
Tackar :)
Blir antagligen att kosta på flödning av en kanal så jag vet om jag ska lägga ner allt som har med portning att göra. :scratch:
Antar att man flödar med insug monterat? För det är ju så det är när man väl kör med motorn...?