Sida 6 av 97
Postat: tis mar 11, 2008 8:41 pm
av Daniel-635
Ser ju helt fantastiskt ut
Är konstruktion på hjulupphängningar mm. klart ?
Blir det centralt placerade , med Pushrods ?
Man är ju inte lite nyfiken på hur detta ska bli
Ang. svetsningen , tror jag helt på din metod dessutom blir ju chassit redan när det är bara ihop punktat , så styvt att det troligen hade varit styvare än en metall jigg .
Att tänka på när man arbetar med trä är dock att det är ett levande material , och att det ändrar sig med tiden , det har jag och en kompis till mig bittert fått erfara vid arbete med formar till glasfiber detaljer , med skeva/ojämna detaljer som resultat
Men med den arbets takten du har hinner ju inte träet ändra sig så att det stör

Postat: ons mar 12, 2008 3:04 am
av Ajden
hjulupphängingen är redan klar konstruerad ska börja med att bygga det efter jag är klar med chassit. Blir med poushrods.
Nuså då var jag klar för i kväll, ska upp om 4 timmar
Anledningen till att det blev så sent var att jag sätter upp delmål för varje dag innan jag kliver upp på morgonen och dagens mål var att helsvetsa klart och sätta dit kryssen i golvet. Men det har gått så jädra långsamt för att det har varit hur många som hällst som har vilja stå och prata om projektetet vilket resulterat i att halva dan har gått åt till det istället för att svetsa, därför blev det en liten försening i dag.
Helsvetsat, ska dit några rör sen, men det måste jag vänta tills hjulupphänging och motorn är där först.
En bild på den röriga framdelen.
Blev ett ställe där 9 rör möttes
Samma ställa fast uppefrån.
Nu ska jag sova....
Postat: ons mar 12, 2008 7:55 am
av 2QIK4U
Ajden skrev:Har fortfarande inte slagit sig något trotts att jag fortsatt svetsandet i dag.
Men det är att jag svetsar inte mycket alls på ett ställe utan svetsar kanske 2-3 cm åt gången sen flyttar jag mig tillmotsatt sida på chassit coh svetsar där. Det tar en jädra tid men då slipper jag att det rör på sig.
Råkade köpa 4 fälgar fälgar till projektet nyss. Blev Corvette fälgar för det var bara sånna som jag lyckades hitta innom rimliga priser men ändå rätta mått på, var även det jag hade tagit med i beräkningarna när jag gjorde hjulupphäningen.
men som synns på bilen saknas det två däck så är det någon som har 2 st slutkörda däck med dimensionen 255/45-17" eller 265/45-17" så köper jag dom av er. Bara det inte är punktering.

Självklart är det växelvis som gäller.....även om man kör i svetsbord
275-40-17 ??? sitter på Corvette -90 fälgar och är gratis....men jag måste ha dem nån månad ytterligare i väntan på de nya fälgarna/däcken
mvh R
Postat: ons mar 12, 2008 8:11 am
av Ajden
2QIK4U skrev:
Självklart är det växelvis som gäller.....även om man kör i svetsborg
275-40-17 ??? sitter på Corvette -90 fälgar och är gratis....men jag måste ha dem nån månad ytterligare i väntan på de nya fälgarna/däcken
mvh R
Det låter ju perfekt

Jag behöver ju inte däcken förens om ett tag iaf.
Postat: ons mar 12, 2008 9:05 am
av tobiasw
Ser ut att rulla på, hoppas du fortsätter uppdatera lika flitigt tills det är klart, kommer följa det helavägen

Jag har byggt ett helt seven chassi på liknande "platta" du använder.. jag körde MDF skiva med reglar under. Mätte sedan att den var rakt/plan överallt. Använde några tvingar ibland att dra fast nedre rören med och det slog sig Väldigt Väldigt lite lite. Även om det slår sig ett par millimeter är det som tidigare sagt oväsentligt sålänge hjulupphängningens infästningar är bra.
Postat: ons mar 12, 2008 3:43 pm
av mh
Så mycket fränare än en ultima!!!!
MÄKTIGT!!
Postat: tor mar 13, 2008 1:23 am
av Ajden
I dag har jag inte hunnit så mycket pga. att den snart är tenta period vilket har blivit att hela dagen har gått åt att försökt pluggat. Men jag har hunnit med att börja med A-armarna i kväll.
Jiggen, ledlager festena som ligger i bakgrunden tog nästan en hel dag att svarva, men det gjorde jag i julas när jag var hemma, där jag hade min egen svarv med bättre presetion. Annars skulle det nog ha tagit det dubbla om jag skulle försökt med skolans svarv.
Nu när det varit så mycket tjatandes om att det slår sig får jag visa på en kontrolerad slagning, efter jag punktat ihop a-armarna bryter jag isär dom lite innan helsvetsningen.
Efter det är helsvetsat är det bara att vänta någon minut så rammlar dom ned i jiggen igen.
Ska dit några plåtar och jag har inte hunnit med att gjort de övre i bak än.
Utlagd vid bilen

Postat: tor mar 13, 2008 7:53 am
av Coaster
Må säga att du har en jävla talang! Snygga fogar, notchningar och projektet är bara för underbart. Kör hårt, följer detta =)
Postat: tor mar 13, 2008 8:06 am
av 2QIK4U
Nu när det varit så mycket tjatandes om att det slår sig får jag visa på en kontrolerad slagning, efter jag punktat ihop a-armarna bryter jag isär dom lite innan helsvetsningen.
*tummen upp*
Postat: tor mar 13, 2008 10:02 am
av Kalf
Du var inte dålig på att TIG-svetsa, riktigt snygga svetsar. Det blir redigt bra. Keep-up
//Kalf
Postat: tor mar 13, 2008 5:50 pm
av tobiasw
Eftersom jag inte är rädd att verka (mer

) korkad så måste jag ställa en fråga
A-armarnas infästning mot ramen, hur fasen ser den lösningen ut för att man ska kunna vrida a-armen upp och ned?.. det enda jag har sett när man byggt sånnadär är med vanliga (gummi/pu)bussningar, uniballs. Men som det ser ut på dina a-armar så är hylsorna mot ramen roterade 90 grader...
edit: googlade lite, klart de går med sånnadär ledlager, samma princip som uniballs ju.
Postat: tor mar 13, 2008 8:28 pm
av j björk
Du bygger fräna grejer du
Bra inspiration att titta på, risken är väl att man får för sig att man kan bygga något liknande..
Du skulle inte ha en 01E låda till en framhjulsdriven i stället?
Lite onödigt att ha hela konkarongen till bakhjulsdriften där, när det inte ska användas.
Jag har en sådan liggande, dock renoveringsobjekt och bara 5 växlad.
Jag skulle ev. kunna renovera den och bygga om till 6vxl. och med oljepump till kylning åt dig, men har inte riktigt tid nu.
Postat: fre mar 14, 2008 1:09 am
av Ajden
Jo egentligen skulle jag ha en sån, men för närvarade finns det inte riktigt pengar till det så jag kör med den lådan jag har tills antingen jag får ekonomi att köpa en annan eller att den rasar så jag blir tvungen att byta.
Kvällen jobb har varit att tillverkat övre A-armarna i bak, boxat ytterbitarna på de undre armarna och satt dit fästen för toe staget på de undre bakra armarna, tyvärr hittade jag inte rätt gägnsnitt för att kunna göra toe staget så det får bli morgondagens projekt.
De övre bak.
Närbild på justeringen
Fästen för toe stag
Boxning.
Alla armarna.

Postat: fre mar 14, 2008 11:49 pm
av Ajden
Får bli en liten uppdatering bara för traditionens skull.
Har monterat ledlagren i kväll, vilket tog en del tid för att hålen behövde brotchas in till rätt tolleranser mot lagren.
Sen har jag även byggt toestagen.

Postat: sön mar 16, 2008 12:23 am
av Ajden
Dagens jobb har varit att försökt kommit på hur jag skulle sätta fast A-arms fästena på bästa sättet. Blev att använda två experimentblock dom har att bygger upp saker på i skolan.
Tog ett antal timmar att sätta upp allt men nu sitter ramen och a-armarna fast i bockarna. Morgondagens jobb blir att göra själva fästena för A-armarna.
