Sida 6 av 7
Re: avgasmottryck
Postat: ons aug 21, 2013 2:58 pm
av Kristoffer Helle
Får du trykk i downpipen bör du bygga nytt avgas

Re: avgasmottryck
Postat: ons aug 21, 2013 3:42 pm
av x_fighter
ja antagligen.. men anledningen jag undra va för att jag har 2 jävla ljuddämpare. och undrar hur mycket de minskar OM de minskar flödet
Re: avgasmottryck
Postat: sön aug 25, 2013 8:54 am
av Tore Bjerke
I baneracing er høgt eksostrykk en fiende pga varme og effekttap på høge varvtal. Å øke A/R forholdet på turbinen er ikke alltid like vellykket.
Er det noen som har erfaring med å bygge om til en litt større turbin, eller er det like bra å bare bytte til et større aggregat?
Re: avgasmottryck
Postat: sön aug 25, 2013 11:25 am
av SWR
Hvis en ser på f. eks. en GTX3076R og en GTX3576R så er de akkurat slik du skriver. Samme kompressor, større turbin på '35'en. Større turbin, mindre avgashus, mye mer effekt i bunn uten mye baktrykk i toppen.
Re: avgasmottryck
Postat: sön aug 25, 2013 12:50 pm
av Tore Bjerke
Når du leser bremsepapirer på div motorer så forteller dette hvor tidlig ladetrykket kommer men det sier nødvendigvis ikke alt om gassrespons på høge varv. Alt er jo kraft x arm. Hvordan er responsen på høge varv 3076 vs 3576 ? PTE 5858 vs 5866 ? osv
Re: avgasmottryck
Postat: sön aug 25, 2013 12:58 pm
av SWR
Mer turbindiameter + mindre hus = mer konsentrert kraft på lenger arm. Bygger sånt på nesten alt av driftingbiler om dagen, og hvis det er noen som trenger respons er det vel de..

Re: avgasmottryck
Postat: ons aug 28, 2013 3:09 pm
av Tore Bjerke
Re: avgasmottryck
Postat: ons aug 28, 2013 4:27 pm
av SWR
Jeg vet om folk som har prøvd de med godt resultat, 1500+ rpm tidligere spool.. på E85 dog, ikke bensin..
Re: avgasmottryck
Postat: ons aug 28, 2013 7:28 pm
av Tore Bjerke
Forbedrer denne ventilen respons på høge varvtal ?
Re: avgasmottryck
Postat: ons aug 28, 2013 8:04 pm
av SWR
nei, da er den åpen og gjør ingenting... men er motoren din sløv mellom giringer, eller hva er problemet?
Re: avgasmottryck
Postat: ons aug 28, 2013 9:18 pm
av Tore Bjerke
Skal bygge ny motor og søker informasjon om det meste.
Re: avgasmottryck
Postat: ons aug 28, 2013 10:31 pm
av SWR
Hva skal du bygge den til? Og hva er effektmål, motortype, etc? Mye lettere å tipse om ting når en vet mer spesifikt..
Re: avgasmottryck
Postat: lör aug 31, 2013 9:48 am
av Tore Bjerke
Holder på og bygger Volvo 5 cyl 81 bor/77 slag. Motoren skal brukes i baneracing og kjørbarhet / respons er mye viktigere enn høg effekt. Eksosgrenrør er under arbeid, Bruker 35 mm (innv) rør og merge collector . Primærrørene blir ca 35 cm + collector 15 cm + eksoskanal. Jeg er veldig usikker om jeg skal bygge lengre primærrør. Er dessuten på leting etter kamakslinger 12 mm løft/ 34 mm basesirkel. Det er veldig dårlig utvalg i kamakslinger til de nyeste motorene. Effektmål er 500Nm fra 4500 - 8500 rpm.
,
Re: avgasmottryck
Postat: lör aug 31, 2013 10:25 am
av SWR
Jeg lurer på om ikke jeg har en kamprofil nær det der liggende her til en 6'er Volvotopp.. går da å få slipt nesten alt...
Re: avgasmottryck
Postat: lör aug 31, 2013 11:41 am
av Tore Bjerke
Er det 34 mm basesirkel på 6cyl ? Har forstått det slik ingen av de kjente kamakselsliperne har råemne som klarer slikt løft kombinert med 34 mm basesirkel. Alle må redusere basesirkel til 32 mm.