amazing i think...koenvbr skrev:who's engine was that??
Impellerheadz garagetittar
- Robert Ågren
- Impellerhead
- Kontakt:
Oljetrycket är det inte, moroso torrsump förövrigt
Kolvbulten är hel??!! på en sida, tror inte på den heller riktigt, är inte en lättviktare hursom helst.
Ska man betongfylla tror jag på att fylla längst upp... men om man räknar på trycket är det egentligen inta så där överjäkligt högt, tror helre att det är värmen som gör skadan
Kolvbulten är hel??!! på en sida, tror inte på den heller riktigt, är inte en lättviktare hursom helst.
Ska man betongfylla tror jag på att fylla längst upp... men om man räknar på trycket är det egentligen inta så där överjäkligt högt, tror helre att det är värmen som gör skadan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag är som sakt förut skeptisk till denna E85 blandning. varför inte köpa ren etanol eller E95- E98 och blanda i ca 15 % bättre sortens bensin typ 104 oktan motorsport bränsle, om inte spridarna räcker till för ren etanol?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Visst är det "lite" bättre än vanligt 98 oktan och det är hyffsat lätt att få tag i men det är inget bränsle för turbomotorer med hög effekt/laddtryck. Detta E85-bränsle är anpassat för så kallade hybridbilar som skall kunna gå på 95 oktan likväl på E85, därför har man ingen anledning att få ut över 95 oktan av etanol blandningen (som oftast är klassat som 98oktan RON).emil skrev:jag förstår inte problemet du ser i E85, man får tag i det runt hörnet och för de jag hört som provat det har det fungerat bra.
alternativen att jämföra med är 95, 96 eller 98 oktan på pump, eller då E85.. ifall man ska ha samma tillgänglighet
Då är E85 överlägset.
Därför så är de 15% (bensin?) som de blandar i av sämsta/billigaste kvalite för att hålla nere priset och för att det skall fungera bra till hybrid bilarna.
Markus du som har jobbar med motorutveckling mm. Du kanske kan rätta mig om jag har helt fel!
Senast redigerad av Jens Gustavsson den fre mar 04, 2005 12:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Kontakt:
dessutom kyler etanolen ungefär dubbelt så mycket under förångningen som motsvarande massa bensinemil skrev:kollade upp lite, OKQ8 specar sin E85 till 98 oktan RON,statoil specar sin till 101 oktan
Man kan även väga in att man kan vräka på mer etanol för kylning jämfört mot bensin, utan att tappa effekt

Axel Wall
I praktiken kyler den ännu mer pga den större mängden i förhållande till bensin som krävs för en komplett förbränning.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- marmander
- Forumsberoende
- Kontakt:
Förstår inte riktigt varför våran "turboguru" Jens är så negativ till e85, det har ju perfekta egenskaper för ändamålet.
e85 kyler bättre pga. att den specifika ångbildningsentalpin är mer än dubbelt så hög som för bensin, samt att man vid stökiometriskt blandningsförhållande behöver ca 50% mer bränsle. Detta gör att e85 kyler ca 3 gånger bättre än bensin.
Ett test har visat att vid 1 bars ladd och en temperatur efter turbon på 117 grader C med intercooler och bensin gav en färskgastemp på 27 grader C. Med e85 UTAN intercooler fick man en fäskgastemp på 28 grader C. (har inte sett testet själv, men en doktorerande kompis berättade)
Att man dessutom rent energimässigt får ut ca 10% mer än bensin för samma luft/bränsleförhållande är ju inte heller fel. Med e85 kan man även optimera och få en renare förbränning än med bensin.
Sen kan jag hålla med Jens om att det kan vara lite dålig kvalité på soppan i e85 och att det skulle vara bättre om man körde på 95% bioetanol istället. Nackdelen är att den etanolen kostasr ca 10Kr/l vilket inte är speciellt billigt när man trycker in 50% mer soppa.
Tycker helt klart att e85 är vettigt ihop med turbo och höga effekter!
Men det är ju min personliga åsikt...
MVH/
Simon
e85 kyler bättre pga. att den specifika ångbildningsentalpin är mer än dubbelt så hög som för bensin, samt att man vid stökiometriskt blandningsförhållande behöver ca 50% mer bränsle. Detta gör att e85 kyler ca 3 gånger bättre än bensin.
Ett test har visat att vid 1 bars ladd och en temperatur efter turbon på 117 grader C med intercooler och bensin gav en färskgastemp på 27 grader C. Med e85 UTAN intercooler fick man en fäskgastemp på 28 grader C. (har inte sett testet själv, men en doktorerande kompis berättade)
Att man dessutom rent energimässigt får ut ca 10% mer än bensin för samma luft/bränsleförhållande är ju inte heller fel. Med e85 kan man även optimera och få en renare förbränning än med bensin.
Sen kan jag hålla med Jens om att det kan vara lite dålig kvalité på soppan i e85 och att det skulle vara bättre om man körde på 95% bioetanol istället. Nackdelen är att den etanolen kostasr ca 10Kr/l vilket inte är speciellt billigt när man trycker in 50% mer soppa.
Tycker helt klart att e85 är vettigt ihop med turbo och höga effekter!
Men det är ju min personliga åsikt...
MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Ron talet är alltid högre än mon. vanlig 98 oktan har ca 87mon. jag skulle kunna tro att E85 har ca 90-94 i Mon tal.emil skrev:är det pga denna kyleffekt som MON-talet är högre (Har läst så höga siffror som 110 oktan MON) och ett lågt RON (97-101)?
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
jens: vart har du läst om det? Jag såg en tabell igår vid olika inblandningar där det verkligen stod att MON-talet (motor-oktan, praktiskt) var högre än RON (Research, teoretiskt..)
hittar tyvärr inte länken nu..
ok nämner däremot 88 MON..
ifall det skulle vara sämre än bensin så förstår jag inte varför bi-fuel bilarna som säljs får mer pulver när dom tankar E85 jämfört mot bensin..
saab har 20hk extra i sin..
hittar tyvärr inte länken nu..
ok nämner däremot 88 MON..
ifall det skulle vara sämre än bensin så förstår jag inte varför bi-fuel bilarna som säljs får mer pulver när dom tankar E85 jämfört mot bensin..
saab har 20hk extra i sin..