Bandvagns bygge, 2.5L turbodiesel. Filmer på s.7

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
turbodart
För mycket laddtryck

Inlägg av turbodart »

Holm skrev:Man vill alltså att vnt ska stå i ett mittenläge vid tomgång...
Sedan vid fullgas innan laddet kommer ska skenorna vara max åt ena hållet, alltså tight för att spoola upp turbon för att sedan öppna upp skenorna när laddet kommer...
Förstår jag rätt?...
jepp! enkelt,men fungerer...om du skal ha mer kontroll over laddet, blir vel det beste å kjøre pvm med nån typ styrdon.
Daniel Krüger
frantzen
Lite mer laddtryck

Inlägg av frantzen »

Vad gäller begränsning av maxvarvet, så sitter det en stor insex bakom luckan på pumpen, där du ställer på den, det är maxvarvsjusteringen, är bara å justera ner maxvarvet där så är det väl lugnt? 3500rpm ska inte vara nå problem!
Fat people are harder to kidnap!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Nu rensade jag en massa inlägg här, skärpning!
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

Audin ställer dom sig i maxläget så fort den fått upp vacum på tomgång.

å med hjälp av
http://www.youtube.com/watch?v=1_7KRkFO ... re=related
och
http://www.youtube.com/watch?v=J8tW_4n6lx0

så får jag de till att dom ska vara stängda, lr inte in mot kompressorhjulet. :hihi:

men har ett aggregat ligger i garaget som jag kan kolla på, med klocka och hela skiten.

även ta å spela in ljudet som audin ger ifrån sig när man släpper av, låter lite speciellt.. lite woooande
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

frantzen skrev:Vad gäller begränsning av maxvarvet, så sitter det en stor insex bakom luckan på pumpen, där du ställer på den, det är maxvarvsjusteringen, är bara å justera ner maxvarvet där så är det väl lugnt? 3500rpm ska inte vara nå problem!
Okej, så det går att justera ner den så pass mycket... Bra att veta, även om det inte är aktuellt med nåt nytt bygge nu :wink:

Angående vnt på turbon har vi två olika ideer nu...
Måste nog ut och försöka åka lite mer och testa... vet dock ej när jag ska ha tid, ligger på med det mesta nu...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
frantzen
Lite mer laddtryck

Inlägg av frantzen »

Jodå, du ska nog ha tillräckligt med kraft där, sen skall den gå på konstanta varv är det väl kanske ingen höjdare med högre?
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

Har varit ute och testat lite nu ikväll och säger bara... VNT is the shit!

Ställde på pumpen 1.5 varv så den får lite mer bränsle, spände kickdownwiren en hel del så den växlar senare. Justerade vnt-skenorna så att dom är max stängda...

Då hände det grejer vill jag lova...
Har 0.4-0.5 bar ladd vid halvgas ute i snön, 1.0 vid fullgas... Jäklar vad den vakna till då, gammeldieseln...
Kan ge mer bränsle ändå om man vill, det ryker just inget om den nu ändå...
Växlarna kan man justera mer på men det blev mycket bättre, varvar mer nu innan det växlar, men går det lätt så lägger den i en högre växel även om varven är rätt låga... Funkar rätt skapligt iaf...

Angående VNT så ska man nog göra som vår norske vän Turbodart säger...
Man ska ha input från "spjälläge" till vnt:n.
Har man inte det så låter turbon otroligt illa vid halvgas och framförallt vid gassläpp... Det beror på att det inte finns avgaser nog att bygga så högt ladd som turbon försöker göra... Åker man på halvgas låter turbon illa, gasar man då bara mer så blir den att låta helt normal, ett fint vinande...
Man ska därför ha gaswiren med i spelet till vnt så att den öppnar lite vid tomgång och halvgas för att sedan stänga igen när man ger fullt...
Får börja försöka klura lite på detta, men det kan bli lite lurigt att få till mekanismen tror jag...

Ställde tillbaka vnt-armen lite så det blev nåt mellanting, den laddar på ganska bra nu iaf, men låter lite illa...

Jäklar vad kul allt blev plötsligt!
Speciellt när det finns riktigt med snö att mölja runt i...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
Användarvisningsbild
silversurfaren
För mycket laddtryck

Inlägg av silversurfaren »

Grattis till bättre funktion :thumbright: (o framför allt apparaten som sådan :shock: )Makalös manick :hihi:
Löwen
För mycket laddtryck

Inlägg av Löwen »

bra att det funkar fint :thumbright: jag var ju förbi vid dej med min 202 förra veckan men du var inte hemma, har även åkt lite i dinna gammla spår under kraftledningsgatan. Vi måste ju ut på bandvagns tur snart innan snön försvinner.

MVH
Bild
Holm
För mycket laddtryck

Inlägg av Holm »

Ja, tjejen min var nästan skräckslagen när det rullade upp en bandvagn på gården... :D

Såg att du varit ute och kört, vi lär ta en tur innan snön försvinner precis som du säger... Är borta nu i helgen men sen så...
Är ju nyfiken på hur 202:orna går då jag har ett sådant projekt i bakhuvudet...
Audi A4 Tdiq
BMW E36 2.8 Turbo 490whp
Skidoo Summit Freeride
per a
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av per a »

turbodart skrev:så her ska du sette opp en vnt for mekanisk kontroll!

Bild
den va inte dum :thumbright:
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

kan ju hända att vnt fastnar eller kärvar och då blir de gas häng så fort den får ladd! inte så trevligt
frantzen
Lite mer laddtryck

Inlägg av frantzen »

axL_ skrev:kan ju hända att vnt fastnar eller kärvar och då blir de gas häng så fort den får ladd! inte så trevligt
Hur kan de det? VNT har ju absolut ingenting med insprutningspumpen å göra? Har du en motor med vanlig turbo så får ju inte den gashäng så fort turbon börjar ladda direkt?
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

om man bygger styrningen till vnt som de visar på bilden så blir de ju så
K_Nilsson
För mycket laddtryck

Inlägg av K_Nilsson »

axL_ skrev:om man bygger styrningen till vnt som de visar på bilden så blir de ju så
Öhh?? Nej.. Hur tänkte du nu? :?
Skriv svar