Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

v8 planerna las tilfälligt ned på grund av tid och penga brist sen är nog inte detta chassi lämpligt för de effekterna en sån motor skulle kunna leverera (närmare 2000hk/2.2bar )
Ödmjuk inställning :wink:

annars kan man ju överladda en helt standard cheva 350 och plocka ut snälla 6-700hk till en början och bygga ny bottendel då modet infunnit sig... :twisted:

Finns det pulsinställning på svetsen? testa att leka lite med det isf, kan bli närapå lika bra som tigsvetsning....och genombränning gör väl inget, sålänge man inte bränner för stora hål...

Kempi kempomat 180, har sån på jobbet och den går som en dröm, hemma kör jag esab smashweld 180 då jag miggar, men den är inte i närheten av kempomaten....
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Pitebo skrev:
v8 planerna las tilfälligt ned på grund av tid och penga brist sen är nog inte detta chassi lämpligt för de effekterna en sån motor skulle kunna leverera (närmare 2000hk/2.2bar )
Ödmjuk inställning :wink:

....
jag ser inga problem med att plocka den effekten med de toppar, cam, grenrör, turbo, bränsle (E85) kombination jag har.

vist skulle jag kunna fega eller säga en mycket lägre siffra också men jag har börjat få en rätt klar bild hur en sån motor skulle prestera så jag törs stå för ett sånt utalande.

det är blocket jag inte har råd att köpa (nån som vill sponra ett dart block+ lite andra bottendels grejor så kan jag visa hur man bottnar en 2000hk stuska bänk :) )

jag bromsade ju också närmare 300 liter hk med en mycket (väldigt mycke sämre) motor på lägre varv och inte tal om hur mycke bättre toppar detta är, alla komponenter i turbo systemet är faktiskt mycke bättre.

att bygga en turbo laddad prutt-kudde (låg effekts v8,kallas för de i sävar :) ) som varvar 5000rpm och 700 hk käns inte som nån utmaning än om det vore ett enklare konsept för att köra fort.

men det är mer inspererande att bygga en tvåstegs B20 :) ingen har gjort det och jag skulle vilja ta ett steg till med B20 och även lära mig mer om högtrycks överladdning.
Pitebo
För mycket laddtryck
Inlägg: 377
Blev medlem: tor jun 03, 2004 2:21 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Pitebo »

jag ser inga problem med att plocka den effekten med de toppar, cam, grenrör, turbo, bränsle (E85) kombination jag har.

vist skulle jag kunna fega eller säga en mycket lägre siffra också men jag har börjat få en rätt klar bild hur en sån motor skulle prestera så jag törs stå för ett sånt utalande.
Säger inte att det inte går att ta såna effekter ur en smallblock, men det är mkt som ska stämma i praktiken innan man är där....

Sen förstår jag inte vitsen med den effekten eg, varför inte anpassa motorn lite efter chassiet? är ju i slutändan kombinationen som gör tiden...

Håller med dig om att det är intressant och lärorikt projekt med högt tryck på liten "snäll" motor....men tror det blir ett omständigt sätt att åka fort på...

Kul med egen bromsbänk, hade vart trevligt att ha en motor enbart för bänk att testa lite olika teorier på...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Pitebo skrev:
jag ser inga problem med att plocka den effekten med de toppar, cam, grenrör, turbo, bränsle (E85) kombination jag har.

vist skulle jag kunna fega eller säga en mycket lägre siffra också men jag har börjat få en rätt klar bild hur en sån motor skulle prestera så jag törs stå för ett sånt utalande.
Säger inte att det inte går att ta såna effekter ur en smallblock, men det är mkt som ska stämma i praktiken innan man är där....

Sen förstår jag inte vitsen med den effekten eg, varför inte anpassa motorn lite efter chassiet? är ju i slutändan kombinationen som gör tiden...

Håller med dig om att det är intressant och lärorikt projekt med högt tryck på liten "snäll" motor....men tror det blir ett omständigt sätt att åka fort på...

Kul med egen bromsbänk, hade vart trevligt att ha en motor enbart för bänk att testa lite olika teorier på...
lätt har jag alldrig sakt det blir :) bara att det är fullt möjligt, speciellt nu när man har en egn dyno snart så man kan låta motorn sitta i dynon flera veckor så man kan fundera på ett visst drag i flera dar ta ett pull sen fundera och analysera allt ett par dar sen köra igen :thumbright:

men som sakt jag är nog mer en motor nörd än en dragracer eller streeat racer som vill vinna tävligar jag är nöjd bara jag får testa på strippen ett par tävligar per år sen bruka jag va rätt nöjd+ nå natt körning ibland :)
Användarvisningsbild
Driddler
Snake booster
Inlägg: 1503
Blev medlem: ons dec 06, 2006 9:18 pm

Inlägg av Driddler »

Jag har svårt att se Jens åka med en 700hk smallblock på strippen?

"Den" tekniska utmaningen är nog ALLDELES för liten :)



Jaha då har man en pruttkudde då :hihi:
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Driddler skrev:Jag har svårt att se Jens åka med en 700hk smallblock på strippen?

"Den" tekniska utmaningen är nog ALLDELES för liten :)



Jaha då har man en pruttkudde då :hihi:
japp du har en pruttkudde :) men som jag sa så är det den smartaste och hålbaraste/snabbaste motorn men för mig är utmanigen att bygga nått jag inte byggt förut och 120liter hk med turbo är inget intresant rent teckniskt att bygga men kraften att köra en 700hk turbo v8 i en ac cobra är säkert sjukt frän :twisted: gämförbart med en lite nedtrimmad 700kubik tums IHRA prostock big block som har fett register från 2500rpm till 6500 :thumbright:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Om man vill bli kunnig motortrimmare (eller kanske kunnigare) så gäller det nog att våga återuppfinna hjulet och gå den långa vägen istället för att bygga "enkla" motorer. Att bygga småtrimmade halvstandardmotorer är för folk som mig :roll:

Frågan ang betongfyllning: Läste i någon gammal bilsport (tror de var i artikeln om muppen) att cylinderfodren mer ofta sviktar och går sönder pga för dålig cirkulation på kylningen och punktkokning än av rent cylindertryck och att de därför valde att inte betongfylla utan istället ha "crossflow" kylning på motorn. Är det nått som stämmer eller?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Nej, det var nog deras egna teorier. Klena standardblock mår bra av betong men man ska komma ihåg att dra överfallen och dra på en topp medan betongen härdar. Nästa problem är ramlagerbultarna. Många gånger finns det plats att gänga djupare och använda längre bult och det hjälper en hel del. Erland.
Ken-1
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
Ort: Jakobstad, Finland

Inlägg av Ken-1 »

Hur är det med att modifiera blocket så att det går att använda topplocksbultar som går hela vägen genom blocket och klämmer ihop toppen med blocket.

Kommer man inte ut på ett allt gör jobbigt ställe så måste det ju vara bäst, rundstavar i rätt material som man rullat lite gängor på ändarna håller ju garanterat. Finns ju möjligheten att gå upp rätt så bra i diametern också på samma gång. Rundare lopp och mindre elaka krafter i blocket bör ju vara till godo för de som belastar sina cylinderväggar till en högre grad än den gemene mannen.

Nya högprestanda-motorer kör dem denna lösning har jag sätt. Säkert hojmotorer också?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ett av de större problemen med en sådan lösning (i efterhand) är väl att toppbultarna och bultarna till ramlageröverfallen ofta inte linjerar.

Det gör de iaf. inte på volvo som ofta diskuteras här..

Skulle man bygga ett eget block är nog det högintressant :wink:
Användarvisningsbild
* * * NXJ * * *
Forumsberoende
Inlägg: 2435
Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
Kontakt:

Inlägg av * * * NXJ * * * »

Detta blir GRYMT Jens :twisted: :twisted: :twisted:

Kommer att följas med STORA ögon :shock: :shock: :shock:

:arrow: /NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Användarvisningsbild
Gunnar
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tor nov 25, 2004 8:43 pm
Ort: Lule
Kontakt:

Inlägg av Gunnar »

Jens, har det sprukit nått b20 block för dig?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Gunnar skrev:Jens, har det sprukit nått b20 block för dig?
Nej blocken har alldrig varit nått problem överhuvudtaget därför gör jag inga modifierigar där heller.

varför ändra på nått som fungerar :wink:


många hänger upp sig på jätte konstiga modifierigar och glömer helheten. man måste konsentrera sig på vad som är viktigt och inte fippla i sånt som fungerar.


"keep it simple"
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

b20 blocken har tjockare foder än b23-230 blocken och håller nog rätt bra så det är nog inga problem som Jens säger.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

Jens Gustavsson skrev:
"keep it simple"

låter exakt som du jens :hihi:
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Skriv svar