Sida 6 av 10

Postat: tor nov 25, 2010 9:17 pm
av Gunnar S
Tjena!
Blir nog en ball bil till slut. Äldre 240:s är ju kult.
Ett tag trodde jag nog ändå att jag glodde på "Vi i Villa's" hemsida... :hihi:
Å målat hade du gjort redan. annars har du en bra länk här:
http://www.acrylicon.se/ Stenhårda golv.

:arrow: Ang. bärarmar bak så säger inte bilprovningen nåt om du kapar o svetsar snyggt, så ingen fog är synlig.
Kan ju inte handla om mer än ett par cm.

Du packar väl in lite bra å ha-maskiner längst bak i verkstan? Cnc-fräs, engelskt hjul, Köping-svarv, pelarborr & rörbock...

Postat: tor nov 25, 2010 10:03 pm
av Filaren
Gunnar S skrev:Tjena!
Blir nog en ball bil till slut. Äldre 240:s är ju kult.
Ett tag trodde jag nog ändå att jag glodde på "Vi i Villa's" hemsida... :hihi:
Å målat hade du gjort redan. annars har du en bra länk här:
http://www.acrylicon.se/ Stenhårda golv.

:arrow: Ang. bärarmar bak så säger inte bilprovningen nåt om du kapar o svetsar snyggt, så ingen fog är synlig.
Kan ju inte handla om mer än ett par cm.

Du packar väl in lite bra å ha-maskiner längst bak i verkstan? Cnc-fräs, engelskt hjul, Köping-svarv, pelarborr & rörbock...
Om man ska korta länkarmen, var är bäst att kapa den?

Hittade något svenskt företag som sålde ledade länkarmsbussningar.
Nu hittar jag ej sidan :(

Jo det blir lite maskiner längst in. Var på gång att köpa en fin manuell
svarv, men fick avslag för den skulle gå till ett bearbetnings företag.

Tig svets blir det oxå i framtiden.


Har kollat lite efter delrinbussninngar, men hittar inget till 240.
bara poly bussningar :?

Annars för man väl ta och göra egna?
Ingen som har ritningar eller länk till någon sida med måtten på bussningarna?


Mvh//AN

Postat: tor nov 25, 2010 10:43 pm
av Nicke Nyman
Du svarvar rätt snabbt fram egna bussningar om du har tillgång till svarv samt har måtten. Men måtten måste du ju kunna ta fram själv annars när du river ner din bakvagn?!

// N.

Postat: tor nov 25, 2010 10:56 pm
av Filaren
Nicke Nyman skrev:Du svarvar rätt snabbt fram egna bussningar om du har tillgång till svarv samt har måtten. Men måtten måste du ju kunna ta fram själv annars när du river ner din bakvagn?!

// N.
Jo, får väl göra egna annars :)

Vilket material är lämpligt (betäckning)?


//AN

Postat: tor nov 25, 2010 11:01 pm
av Gunnar S
Filaren skrev:Om man ska korta länkarmen, var är bäst att kapa den?
Ja, om inte deckarna på bilprovningen ska hitta dina svetsar så är det ju bäst att lägga skarven där radien/omkretsen/profilen diffar så lite som möjligt. Lär ju bli intill i alla fall, med en justering på ett par cm. Om du sen boxar bärarmarna så är det ju ingen risk för hållfastheten heller.
Har varit med om att korta av en bärarm till 140-serien (skulle passa på en 140 före '71 & jag fick inte tag i rätt modell) C:a 2cm kortning vill jag minnas och bara man snefasar kapytorna och fyller jämnt o fint så...

Så här kanske.
Bild

Är kortare hjulbas bara för optiken eller ger det bättre avstamp tror du?

Postat: tor nov 25, 2010 11:08 pm
av Filaren
Mest för att få fram hjulet lite, så man kan åka med breda fälgar.
(sen ser det bätre ut;)

Tackar för bilden :thumbright:
Blir nog nämre det högra exemplet.

Postat: fre nov 26, 2010 12:51 am
av Göte
Filaren skrev:Mest för att få fram hjulet lite, så man kan åka med breda fälgar.
(sen ser det bätre ut;)

Tackar för bilden :thumbright:
Blir nog nämre det högra exemplet.
Exakt vid det högra är mina kortade, slipade av svetsarna boxade under sidan sen blästrade, några lager färg på det så syns det inte att man varit där :thumbright:

Postat: fre nov 26, 2010 7:04 pm
av Filaren
Göte skrev:
Filaren skrev:Mest för att få fram hjulet lite, så man kan åka med breda fälgar.
(sen ser det bätre ut;)

Tackar för bilden :thumbright:
Blir nog nämre det högra exemplet.
Exakt vid det högra är mina kortade, slipade av svetsarna boxade under sidan sen blästrade, några lager färg på det så syns det inte att man varit där :thumbright:
Du kör med poly bussningar?
Var har du för fjädrar/stötdämpare bak?

Har en som ska göra en uppsättning bussningar till sin 240, så nu
blir det nog 2 satser, men vad för material (betäckning)?


Mvh//AN

Postat: fre nov 26, 2010 10:57 pm
av Göte
Filaren skrev:
Göte skrev: Exakt vid det högra är mina kortade, slipade av svetsarna boxade under sidan sen blästrade, några lager färg på det så syns det inte att man varit där :thumbright:
Du kör med poly bussningar?
Var har du för fjädrar/stötdämpare bak?

Har en som ska göra en uppsättning bussningar till sin 240, så nu
blir det nog 2 satser, men vad för material (betäckning)?


Mvh//AN
http://ironbill.se/index.php/cPath/175_61_256
Dessa hade jag till bakvagnen till amazonen de funkade bra.

Japp poly busslinjer och uniballs. Host... Org. Kapat som fan, det skall bli gaz coilovers, tanken är att bygga en ram att bulta de i och bygga om bärarmarna lite. Inte svetsa i karossen.

Lycka till med BMW motor, fast jag tycket ju du skall åka på volvo;)

Postat: lör nov 27, 2010 2:58 pm
av Filaren
Jo tanken var volvo motorn, men har fastnat för bmw m50 motorerna.
Då får man ju oxå en bättre växellåda på köpet :)

Blir nog att beställa materialet ifrån den sidan.

Och svarva rostfria hylsor till bussningarna.


Mvh//AN

Re: Volvo 245DL-75 Turbo 19/11 uppdaterat Bmw M50b25 frågor!

Postat: lör maj 05, 2012 7:22 pm
av Filaren
Dax att uppdatera lite här :wink:
245:an är såld till en kompis, som kanske har mer tid för den :thumbright:

Ändrar därför rubriken i tråden :lol:

Köpte mig en Volvo 740 turbo-88 istället, igentligen skulle jag inte köpa ngn bil nu.
Men kör cross och vurpat, så nu är knäet paj. (menisken o ev. främre korsbandet)
Lägger ner cross körningen. och skruvar lite bil istället :wink:

Garaget är snart klart. Håller på med övervåningen oxå.
Är lite överallt o snickrar:)

Garaget:
Ska upp med dom sista listerna, utslagsbacken och dra rör till tryckluften.
Sätter upp slangvindor för både luft, el och vatten.

Lite bilder:

Infarten.
Bild

Infarten.
Bild

Nya ingången, trappan snart klar, fortsätter imorgon.
Bild

Garaget ifrån baksidan.
Bild

Dörr mot baksidan.
Bild

Förrådet.
Bild

Under trappan till övervåning (här ska det monteras en utslagsback, och trappan är tillfälllig:)
Bild

Ny tvättstuga.
Bild


Nya toan.
Bild


Nya toan 2.
Bild

Tillfällig ingång till övervåningen. (väggen ska rivas framöver)
Bild

Takfönster på övervången (över garaget)
Bild

Stort sovrum på övervåningen (ca 30kvm)
Bild

Samma rum, kupa mot baksidan.
Bild

Ny toa på övervåningen.
Bild

Mot framsidan (infarten) sovrum till ett av barnen.
Bild


Har börjat att plocka lite med Volvo 740:in, ska flytta över mina Rallydämpare (Bilstein) och voc fjädrarna ifrån 940:in.
Monterar även ställbara topplagringar ifrån Sellholm.
Håller på att byta all belysning på bilen. den som sitter är solblekt o ful.
Behöver även lacka om bakluckan.

Kommer uppdatera framöver när jag gjort lite med garaget o bilen :wink:

Re: Garagebygget (och en Volvo 740) 5/5

Postat: tis sep 18, 2012 10:51 pm
av Filaren
Har inte hänt så mkt. med bilbygge och hus. Hann precis bli bättre i knät, då blev jag påhoppad på crossbanan :(
Så blev höger tumme paj.
Har nu sålt av skademaskinen :wink:

Och ska ta tag i 740:in istället :wink:

Blir coilovers istället och rörbärarmar. (En som bygger Volvo 940 gr.H ska bygga dubbla uppsättningar)
Och rör i bakvagnen med uniballs.

Motorn blir en Bmw M50.

Målet är regga till våren eller sommaren. (sugmotor)

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Den här är brutal:
Bild

Kompressorn inkopplad o klar med vattenavskiljare och reg: (står i förrådet)
Bild

Har lite mer bilder på husbygget som läggs upp i veckan.

Ska skaffa en verkstadspress (20t) och en tigsvets nu i vinter.
Så man kan pressa lite bussningar o bygga avgassystem mm.

Re: Garagebygget (och en Volvo 740) 18/9

Postat: tor sep 20, 2012 10:50 pm
av NTCRS1
Ska bli kul o följa!

Re: Garagebygget (och en Volvo 740) 18/9

Postat: tor sep 20, 2012 11:00 pm
av Filaren
Köpte gastub igår, till mig/mag svetsen.
Kul att punga ut med 3500:- för en tub :(

Ska åka o köpa verktyg imorgon.
Blir nog Bacho hylsnyckelsatser.
Först ut blir en 3/8".

Laddar upp inför vintern :wink:

Ny tub:
Bild

Till vänster om tavlan ska verkstadspressen stå:
Bild

Om man kör med m20 svänghjul på m50 motorn, vilken startmotor passar då?
Eller måste man fila upp hålen?


//Andreas

Re: Garagebygget (och en Volvo 740) 18/9

Postat: fre sep 21, 2012 12:38 am
av NTCRS1
Om jag har förstått det rätt så är det m20 startmotor, ska tydligen passa direkt?