Streetrace 142-72 Till salu!!!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

detta har hänt idag:

Bild
Bild
Bild
så blev den
Bild
Bild
Bild
börjar med avgas
Bild
lite av delarna jag tog med till verkstaden för att bygga om
Bild
nya mindre generatorn tv, std 740 th
Bild
Bild
Bild
oljerör
Bild

notera hur dåligt motorn och turbon mår på denna bilden.
Bara en dag efter kraschen i betongpelaren.
usch det gjorde ont....
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

testkört bränslesystemet, inga läkage.

tankar ur kameran så man kan göra en fin film sen:)

blir ingen turbo på uppstarten tyvärr. hinner satan inte..

endast timmar kvar tills motivations höjjaren
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Vad är motivationshöjaren då?
Uppstart? Öl? Provkörning?

Bara det inte blir öl innan provkörning :wink:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

detta är motivationshöjjaren :
http://www.youtube.com/watch?v=NTjEATVY4Oc

äntligen:)

Blir nog en pizza och öl ikväll:)


kablarna är inte riktigt färdig kopplade och så men det kommer gå lättare att göra nu :)

Den vägrade ju att starta först, hade lött "pip" och "saw" kablarna fel i ms,et.

Efter det small den igång direkt.

utan några givare nästan hehe.

Gött känns det nu..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Alltid gött med lite uppstart :thumbright:
Verkade ju rejält lättstartad.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

fan så nice :thumbright:
men det saknas visst nått på grenröret :wink:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

ja den startat sjukt snabbt.
Men jag har backventiler på bränslepumparnaoch väntar på bränsletryck innan jag startar.

Ja turbo är nått alla bör ha på sina grenrör
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

mera arbete utfört.

bytt vattenpump (den andra klämd i krocken)
monterat ventilkåpspackning
byggde ett spakställ som rasade ihop direkt
( här skulle det passa bra med ett åsnehuvud)

Fick mig ny pump till servon, skall plocka ihop det imorgon med alla slangar.

Försöka få tag på styrleder som gör livet lättare
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Idag har det hänt mer saker ändå.

har fått bilen att styra på hjulen med hjälp av ratten..
gött när det bara är 3 rattvarv istället för 11 rattvarv som det är std.

Plockade styrstag från 740, passade som handsken det :thumbright:

Men det är ju som det är sagt, akerman blir ju lidande, det drar med hjulet styggt sista kvartsvarvet på ratten.

Men sällan man kör med fullt rattutslag visserligen, mest i slir och sladd.

Om man gör nya spindlar eller tillverkar adaptrar för akerman som Marmander gjorde kanske man kommer kring problemet.

Sen kollade vi bumpsteer, det blir det lite med, men när jag skruvat på dämparna och fått i en lite hårdare krängare fram så kanske inte det uppenbaras så mycket heller.

Funkar det inte så löser jag ju det helt enkelt:)

Men provar så här nu.
Kortade ju styrväxeln 5mm på varje sida, 1cm är ju alltid nått.

Fått på en 740servopump.
Men en sak jag funderar på så är det oljan.
Det skall vara "vit" olja i bmw styrväxeln och volvo kör ju med atf i sina pumpar.
Då köper jag vit olja helt enkelt och slänger i.
Pumpen är exakt en sådan som sitter på golf, där kör dom vit olja så det funkar nog.

Någon som vet vilket tryck ett servo system arbetar med?
Funkar det med slangklämmor på tryckledningen?
Eller skall man pressa sig en slang och krångla?


Byggt avgassystem med. skall bara svetsas så blir det in klämma på downpipen med.
Sen skall jag bygga om grenröret för en enkel wastegate, tänkte länge på två wastegates, men när kl inte hade någon av den traditionella sorten hemma så får det bli en..

Bild
Bild
Bild

Fiskade lite med kompisar i kväll som avslappning efter lyckad garagedag, en liten bild
Bild

Sen skulle jag vilja ha ett tipps av er.
Bilen skall (om allt går som tänkt) besiktigas på onsdag nästa vecka.

Skall jag plocka ut lagerdel och kompressor och köra den genom bes med avgashuset bara.
Eller skall jag åka med turbon som den är tro?
Står b21et i papprena
Senast redigerad av Tommy Luhr den ons jul 23, 2008 12:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Tommy Luhr skrev:detta är motivationshöjjaren :
http://www.youtube.com/watch?v=NTjEATVY4Oc
Skönt låtval där i början. :thumbright:
Tommy Luhr skrev:byggde ett spakställ som rasade ihop direkt ( här skulle det passa bra med ett åsnehuvud)
:doh:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
alex b
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: tis feb 19, 2008 7:10 am
Ort: Los Angeles

Inlägg av alex b »

Tommy Luhr skrev: Någon som vet vilket tryck ett servo system arbetar med?
Funkar det med slangklämmor på tryckledningen?
Eller skall man pressa sig en slang och krångla?
Vet att servopumpen på en 240 (måste väl vara likadan som på 740) trycker ur sig ungefär 20bar på trycksidan. En vitmotor pump pumpar däremot närmare 80bar.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jag vet bara att när kan kollar kapacitet på en modern styrservopump ska den klara lite över 100bar, 110 eller 120 eller något sådant.

Då låter de likadant som när man vrider fullt rattutslag, så det blir nog en del tryck då..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

då funkar det inte med slangklämmor haha.

Rätt dumt att tro det faktiskt.

Men nu har jag ju en modell av hur en riktig slang skall se ut iaf:)


Mattias: jag svetsade ihop ett aluspakställ på plats i tron om att de skulle funka. haha, vilken flopp.
Blir klassiskt svartstål nu.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende
Inlägg: 1255
Blev medlem: mån aug 29, 2005 4:27 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Jonny Karlberg »

Ser bra mkt bra ut detta bygge..
Lite man tager vad man haver. :thumbright:
Hur har du löst triggerhjulet?
Har du några fler bilder på det? fastsättning mm?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

triggerhjulet har jag ritat till b23 och fått laserskärt.

Det sitter med samma skruv som remskivan fast det skall vara distanser emellan.

Inga problem med centreringen heller.

Är det någon som vill ha så går det att få med 60-2 och 36-1 och 2piggar.

hör av er på pm, min fick jag borra om för att få slippa bygga om triggerfästet.

Men skall lägga in med hål så man kan bygga simplare triggerfästen.
Oftast finns det inte mycket plats för en givare, då är det fint att kunna ändra hjulet ett hack och få det bra.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar