Sida 6 av 10

Postat: fre jan 09, 2009 7:26 pm
av Mats_L
Ventilen skrev:tjena.
kul med 140 byggen! :)
vad är de för färg på din 140, färg nummer alltså?


mvh
Har inte en aning. kan kolla i helgen

Postat: tis jan 13, 2009 2:57 pm
av Mats_L
NU har jag gjort lite igen.
Svetsat i golv och balk, honat cylindrar lite och målat motorn.
Bild
Bild
Bild
Bild

Postat: tis jan 13, 2009 3:00 pm
av Mats_L
Och mer bilder.
Bild
Bild
Bild

Postat: ons jan 14, 2009 6:49 pm
av Mats_L
I dag vart det nån timme igen.
Kapade ur lite rost i torpeden på¨hö och vä. sida, har svetsat hö. sida
Bild
Bild
Bild

Postat: ons jan 14, 2009 6:57 pm
av Glufsen
Jag känner igen mig :hihi: Fast du gör ett myyycket seriösare arbete än vad jag har gjort! Sitter det fästen för växellådsbalken i rambalken eller fixar du det sen?

Postat: ons jan 14, 2009 7:01 pm
av Mats_L
Glufsen skrev:Jag känner igen mig :hihi: Fast du gör ett myyycket seriösare arbete än vad jag har gjort! Sitter det fästen för växellådsbalken i rambalken eller fixar du det sen?
Tyckte ditt jobb var riktigt seriöst jag!! :wink:
Allt sånt med inpassning ska jag göra när jag vet att all rost är utbytt till hel plåt. Ska ju dessutom köra med en getrag-låda, :thumbright: det enda som inte är volvo på bilen, hittils :P :P

volvo hela dan

Postat: tor jan 15, 2009 2:29 pm
av johan johansson
den blir nog fet :thumbright: borde nog göra garage besök tror jag

Re: volvo hela dan

Postat: tor jan 15, 2009 2:35 pm
av Mats_L
johan johansson skrev:den blir nog fet :thumbright: borde nog göra garage besök tror jag
He he du är mer en välkommen Johan. Armin vet ju vars det ligger.
Har lite frågor till dig sen också. :hihi: :hihi:

Postat: lör jan 17, 2009 3:10 pm
av Mats_L
Händer inte så mycket just nu.
Har tjejens bil också att hålla på med.
Men var ut en sväng idag och tog bort avgashuset från turbon och målade det:
Bild
Har ej torkat ännu på bilden 8)

Postat: sön jan 18, 2009 7:03 pm
av Mats_L
I dag var jag ut och svetsade på vä. balken.
Fick bygga om den lite på plats, hoppas att det blir bra nu annars så får jag bygga om den helt :( :(
Bild
Bild

Postat: sön jan 18, 2009 7:17 pm
av sleeper pv
citerar: "Men var ut en sväng idag och tog bort avgashuset från turbon och målade det"

Öhhh, varför måla avgshuset och isåfall med vilken sorts färg? Känns som all färg kommer brinna upp. endast "coatimg" lär väl hålla för den temperaturen som blir där?

//F.

Postat: sön jan 18, 2009 7:22 pm
av Mats_L
sleeper pv skrev:citerar: "Men var ut en sväng idag och tog bort avgashuset från turbon och målade det"

Öhhh, varför måla avgshuset och isåfall med vilken sorts färg? Känns som all färg kommer brinna upp. endast "coatimg" lär väl hålla för den temperaturen som blir där?

//F.
Det är zinkfärg och det stoppar för 12oo grader, vet inte om turbon blir nå varmare

Postat: mån jan 19, 2009 8:13 pm
av sleeper pv
Seriöst???!! 1200 grader??? Är det ngt du testad och vet funkar? Mkt intressant isåfall, vilken färg och vart köper man den?

Postat: mån jan 19, 2009 8:22 pm
av accobra
Mats_L skrev:NU har jag gjort lite igen.
Svetsat i golv och balk, honat cylindrar lite och målat motorn.
Bild
Bild
Bild
Bild
Fin färg du fick på motorn. Jag har en generell fråga angående detta med motorfärg..alla motorer jag målat om med alla olika färger - ja, det har aldrig hållit speciellt länge. Jag hade t ex ett b30 block som jag avfettade och blästrade helt rent.. och jag var noga. Grundade med nån dyr spraygrund avsett för motorblock. Sprejade 3 lager med en ännu dyrare färg, en gammeldags fordblå motorfärg som sedan länge inte är godkänd i Sverige. Tror den innehöll bly eller nåt, vet ej. Skit samma, den färgen sades vara den bästa. Det gick väl några dagar, sedan började det lossna vid skarpa kanter, frostpluggar och sånt. Nu kan man dra av den i flagor. Oljan/bensinen/värmen verkar vara något som eftermarknadsfärger inte står pall mot?

Min fråga är: vart vänder man sig om man vill ha "riktiga grejjor"? Dvs någon som har färg med motsvarande "B20-orginal" kvalitét, alltså ungshärdad färg. Någon som vet 1) vad färgen heter 2) vem som säljer den 3) vem som kan utföra ett proffessionellt motorlacksarbete, komplett med härdning i ugn.

Tack,
"Accobra"

Postat: tis jan 20, 2009 3:26 pm
av Mats_L
Jag köpte vanlig motorfärg på mekonomen. :shock: :shock:
Men annars är det väl .ex. nån sån grossistfirma som säljer färg till lackerare.

Sleeper_PV: Inget jag provat, men två av mina garagekompisar har sagt samma sak som jag skrev, runt 1200 grader.
Varav den ena kille har lackat sitt grenrör i zinkfärg, han får ju fart på sin bil innan mig så vi får väl se hur det går för honom.
Jag ska hålla dig underrättad :thumbright: