bygge av sävar stuska dyno (stor servis!)

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

marmander skrev:Nu har man hittat till dom här vattenbromstrådarna, vågar man fråga vad du gett för stuskabromsen? skummade igenom tråden men såg inget om det...

Läste ca.prislistan på en grundfos cr32-3, den kostar ju 25kkr ny! DN65 anslutning, på pumpen och endast 3/4" (DN20), dubbla?, på bromsen. Behövs det så stort flöde för att bromsa tillräckligt, eller räknar dom med att man har relativt varmt vatten på ingående?

För kyleffekten ska man inte behöva det flödet om man bara kan skicka in ca 20-30gradigt vatten.
vet inget exakt pris på alla grejor men jag gissar på cirka 90k i dagsläget allt inräknat sen kommer det behövas ca 50k till innan det slutgiltiga dynorummet med vent, kontroll rum, vatten försörning mm är klart.

i framtiden kanse det blir ett depac styrsystem till svepen det kittet kostar dock ca 15000$ :( inget är direkt gratis. det fins en anledning till att timpriset vid en seriös bromsning ligger där det ligger.




angående 3 stegs grunfors pumpen så skulle kan man säga att över ca 400hk så är det ett måste.

under kan man klara sig med en billigare 1 stegs (500L/M och 2 bar)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Ok,

Smakar det så kostar det. Det bör gå hitta en motsvarande pump billigt om man letar på industriskrotar el.dyl.

DataMite finns ju också, det kör han som jag bromsar hos, funkar fint.
http://performancetrends.com/dtm-dyno.htm
En tredjedel av priset, men det har å andra sidan inte någon utgång för styrning av svepet...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Inlägg av SWR »

marmander skrev:DataMite finns ju också, det kör han som jag bromsar hos, funkar fint.
http://performancetrends.com/dtm-dyno.htm
En tredjedel av priset, men det har å andra sidan inte någon utgång för styrning av svepet...
Hvis det er ønskelig, kan jeg høre med Kevin på PT om muligheten for å bygge ut sånt... er rimelig på fornavn med ham, vært på besøk hjemme hos han etc...
-Bjørn
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Inlägg av primer »

har själv tittat på datamite och det verkar väldigt intressant! man ska tydligen kunna få grejer för 500dollar för att kunna läsa av svep från bromsen med rpm och en lastcell kompenserar tydligen för SAE och DIN standerd effekt mm
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

SWR skrev:
marmander skrev:DataMite finns ju också, det kör han som jag bromsar hos, funkar fint.
http://performancetrends.com/dtm-dyno.htm
En tredjedel av priset, men det har å andra sidan inte någon utgång för styrning av svepet...
Hvis det er ønskelig, kan jeg høre med Kevin på PT om muligheten for å bygge ut sånt... er rimelig på fornavn med ham, vært på besøk hjemme hos han etc...
vi ska titta på det systemet mera om ett par dar då vi ska jobba fram en strategi för nästa fas i bänk bygget :thumbright:

vi hör av oss.

vi vill ha rätt många 0-5v kanaler in då man vill mäta så mycke skumma saker som möjligt :)
Användarvisningsbild
Egmark
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: ons dec 31, 2008 1:12 pm
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Inlägg av Egmark »

Jens Gustavsson skrev:
SWR skrev: Hvis det er ønskelig, kan jeg høre med Kevin på PT om muligheten for å bygge ut sånt... er rimelig på fornavn med ham, vært på besøk hjemme hos han etc...
vi ska titta på det systemet mera om ett par dar då vi ska jobba fram en strategi för nästa fas i bänk bygget :thumbright:

vi hör av oss.

vi vill ha rätt många 0-5v kanaler in då man vill mäta så mycke skumma saker som möjligt :)
Halloj på er.
Följer denna tråd bland andra här på Sävar.
Tänkte att jag skulle tipsa om det mätsystem jag har till rullen.
Det funkar mycke bra och är utbyggbar till 256 kanaler. och väldigt flexibelt.
Prismässigt vet jag inte hur det ligger idag. men väl värt att undersöka.

Gott slut och gott nytt år på er alla.

Tomas Egmark
Motorbromsning med rullande landsväg. Försäljning & Installation av MoTeC Insprutning. Även försäljning av installations material, kontakter mm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi håller på att dribbla olika kylsystem till bänken nu.

jag lägger in en bild

http://images.google.se/imgres?imgurl=h ... s%3Disch:1

jag hittade också lite tankar om olika system på ett forum http://forums.land-and-sea.com/showthread.php?t=551



lite egna teorier, ritning av Kurt Olsson :hihi:
Bild
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Inlägg av turbodart »

hva med en dobbelmantlet varmtvannsbereder til kjøletårnet? :hihi:
Daniel Krüger
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Inlägg av Marco Garver »

Skippa strypventilen på returen & sätt en 1bars "tryckvakt" som används på tex expansionskärl. Då reglerar systemtrycket sig själv.

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Marco Garver skrev:Skippa strypventilen på returen & sätt en 1bars "tryckvakt" som används på tex expansionskärl. Då reglerar systemtrycket sig själv.

Mvh
jo det är vi inne på också nu.

om du läst tråden på land and see forumet så tror jag de satt en vanlig säkerhets ventil på avlopps kyl vattnet på det "nya" coling tower för att bygga upp tryck i motorn.



jag har länge resonerat som så att man inte ska ta bort termostaten på en volvo motor även om tempen håller sig på rätt grader först och främst för att intärn vatten flödes vägen då motorn är kall läcker varmt vatten runt i motorn även då den är varm (så är det standard på många low tech motorer som cheva v8 och renult 5 motorn mm).

sen så tappar man det extra vatten trycket i toppen som vatten pumpen bygger upp mot termostaten. det går att reglera med en strypning och intärn kall cirkulationen kan man plugga, så har jag kört i min B20 i många år med bra resultat då min kylare är lite för kass för att kyla motorn under 70 grader C ändå och blir den för varm så styrs det ned med el fläkten.

problemet med det övre systemet är att vatten flödet begränsas av stypningen och just vatten flödet är nog viktigare än vad många tror.

hur går man runt det?

jo man flödar upp systemet genom att ta bort strypningen och man flödar även upp röret i toppen så det släpper ut vattnet längst bak i toppen. då ökar man nog vatten flödet genom motorn en hel del då en sån enkel pump inte jobbar så bra på ett högt mottryck.

problemet då är att man tappar extra trycket i toppen som pumpen ger men det gör inget då man kan tillföra trycket direkt i luften i expansions kärlet från en liten kompressor eller från en turbo om man har en sån.

ett sånt system blir nog nära det optimala i en bil men det är mycket svårt att få till ett sånt system med ett kyl torn i en bänk.


ett problem med ett kyltorn liknande det jag ritat på kurt olsson ritningen ovanför är bland annat att delta T tempraturen blir för stor så B20 termostaten öppnar väldigt lite då man står på tomgång sen helt plötsligt släpper lös sög 600hk så hinner inte termostaten öppna och reglera in vatten flödet utifrån kyltornet. jag befarar att toppen intärn kokar rätt hårt då utan att det kanske syns på tempen ut ur motorn.


ska man låta kyl tornet helt styra tempen till motorn så blir det nog också svårt att avväga rätt temp då det blir rätt snabba ändringar.


det fina med en vanlig kylare är att delta tempen in och ur den inte är lika stor så att termostaten håller sig mer öppen hela tiden och att man inte kan över kyla motorn så lätt heller än om man låter el fläcken gå hela tiden.

ja inte lätt att veta hur man ska göra?? vad tror ni?

jag hade svårt att sova i natt tack vare detta så jag försov mig i morse två timmar :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

robert hur fungerar kyl tornet på din super flow (såg du va på forumet)
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Du kanske skulle ha något liknande denna.
http://www.summitracing.com/parts/PRM-1060/?rtype=10

Bild

Det är en termostat man kopplar på slangarna till oljekylet. Är oljan kall går oljan direkt i retur till motorn. Är den varm går den genom kylaren istället.

Problemet med denna är väl att den inte flödar tillräckligt.

Det går ju att bygga en liknande pryl av en shuntventil för värmepannor men då vill man ju ha någon automatik som reglerar vattentempen tillbaka till motorn. Det behöver kanske inte bli så komplicerat.

Bild

Ventilen bestämmer alltså blandningen av varmt och kylt vatten man skickar tillbaka till motorn.
Jonas Bylund
Bild
Marco Garver
För mycket laddtryck
Inlägg: 145
Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am

Inlägg av Marco Garver »

På kyltornet jag använder sitter det termostatreglering som släpper in kallt vatten då tempen når önskad nivå, innan dess är påfyllningen stängd och vattnet cirkulerar genom tornet med hjälp av motorns vattenpump.

I detta läget "interncirkulerar" vattnet i motorn(genom kyltornet oxå) precis som om termostaten är stängd.

När önskad temp är uppnådd släpper kyltornets termostat på kallt vatten för att reglera ner temp. För att hålla trycket i kylsystemet måste dett sitta en tryckregulator(typ den jag nämde tidigare) på utloppet från tornet.

På detta sätt slipper du problem med att motorns egna termostat inte hinner öppna då man använder kyltornets egen termostat för att reglera temp samt att bufferten i kyltornet gör att tempen inte skenar vid snabba förändringar i effektuttag.

Detta fungerar bra på de maskiner jag testat även under långa körningar på låst varvtal samt hög effekt, dock har jag ej testat det på rödblock.

Mvh Marco
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du några blider på det kyltornet?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nån som har en ingående axel till nån cheva låda? 10 splinse 1 3/8" ska det va. typ en sån hära http://www.driveshaftsuperstore.com/images/spline2.jpg
Skriv svar