Marco Garver skrev:Skippa strypventilen på returen & sätt en 1bars "tryckvakt" som används på tex expansionskärl. Då reglerar systemtrycket sig själv.
Mvh
jo det är vi inne på också nu.
om du läst tråden på land and see forumet så tror jag de satt en vanlig säkerhets ventil på avlopps kyl vattnet på det "nya" coling tower för att bygga upp tryck i motorn.
jag har länge resonerat som så att man inte ska ta bort termostaten på en volvo motor även om tempen håller sig på rätt grader först och främst för att intärn vatten flödes vägen då motorn är kall läcker varmt vatten runt i motorn även då den är varm (så är det standard på många low tech motorer som cheva v8 och renult 5 motorn mm).
sen så tappar man det extra vatten trycket i toppen som vatten pumpen bygger upp mot termostaten. det går att reglera med en strypning och intärn kall cirkulationen kan man plugga, så har jag kört i min B20 i många år med bra resultat då min kylare är lite för kass för att kyla motorn under 70 grader C ändå och blir den för varm så styrs det ned med el fläkten.
problemet med det övre systemet är att vatten flödet begränsas av stypningen och just vatten flödet är nog viktigare än vad många tror.
hur går man runt det?
jo man flödar upp systemet genom att ta bort strypningen och man flödar även upp röret i toppen så det släpper ut vattnet längst bak i toppen. då ökar man nog vatten flödet genom motorn en hel del då en sån enkel pump inte jobbar så bra på ett högt mottryck.
problemet då är att man tappar extra trycket i toppen som pumpen ger men det gör inget då man kan tillföra trycket direkt i luften i expansions kärlet från en liten kompressor eller från en turbo om man har en sån.
ett sånt system blir nog nära det optimala i en bil men det är mycket svårt att få till ett sånt system med ett kyl torn i en bänk.
ett problem med ett kyltorn liknande det jag ritat på kurt olsson ritningen ovanför är bland annat att delta T tempraturen blir för stor så B20 termostaten öppnar väldigt lite då man står på tomgång sen helt plötsligt släpper lös sög 600hk så hinner inte termostaten öppna och reglera in vatten flödet utifrån kyltornet. jag befarar att toppen intärn kokar rätt hårt då utan att det kanske syns på tempen ut ur motorn.
ska man låta kyl tornet helt styra tempen till motorn så blir det nog också svårt att avväga rätt temp då det blir rätt snabba ändringar.
det fina med en vanlig kylare är att delta tempen in och ur den inte är lika stor så att termostaten håller sig mer öppen hela tiden och att man inte kan över kyla motorn så lätt heller än om man låter el fläcken gå hela tiden.
ja inte lätt att veta hur man ska göra?? vad tror ni?
jag hade svårt att sova i natt tack vare detta så jag försov mig i morse två timmar