Avgasventils storlek på turbo motorer
Det pratas om avgasventiler,Jag mont, 38mm avgasventiler i en
740 182hp fullradie in och ut slipa gjutskägg in porta ut fick upp
up från 120cfm till 150cfm ca, följden vart turbon gick in vid 2000rpm
istället för 2600rpm ,två dess mindre i br,förb,per mil enda kruxet
är att det vart för mycke flöde genom toppen så att spridarna
vart för små,mont en ex,spridar.
som Jag ser det är det som om ju större avgas man har blir som om
man har snävare nock,vinkel på kammen fast man inte har det
den går in på registret fortare.
Erland det vart tal avgasventilens storlek vara eller inte vara
ock om Jens stora avgasventiler,men erland har du sett så stora
AGG, Jens mont, i bilarna jag förstå inte han får dom att snurra.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag va ut på speedtalk och hittade en intressant diskussion om storlekar på toppar vid överladdning.
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... 29&start=0
nåra inlägg som var extra intressanta
jag kan också intyga om att det är svårt att öppna avgasventilerna tidigt och snabbt, lyftarna håller inte än vad man gör på såkallade stor tryckare (37mm)
vi ska prova en långsammare ramp nu som sista test) vi har haft dessa problem på flera 8v B230 motorer.
även SWR hadde ett par bra inlägg angående nock vinklar mm som han kanse kan spinna vidare på lite om han orkar?
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.ph ... 29&start=0
nåra inlägg som var extra intressanta
detta håller jag med om och jag var inne på det också i mina anledningar varför jag vill ha rätt stora avgasventiler.MadBill skrev:An aspect that seems to get less consideration than it should is the fact that high boost engines normally have low compression ratios. A low CR of course means a low expansion ratio during the power stroke. This in turn means that there's still a ton of cylinder pressure as the piston approaches BDC, thus unlike a high compression engine where most of the power is made early in the stroke so a small exhaust valve (leaving room for a bigger intake) can be opened really early with little loss of torque, a supercharged engine benefits from a relatively late EVO, thus driving the need for a large exhaust valve not only to deal with the much greater volume of exhaust gas, but also to achieve effective blow down in the shorter available time.
Hypothetical example (not edited for thermodynamic accuracy):
1. NA engine with 15:1 CR has a peak pressure of 1,200 psi, falling to 100 psi @ 100° BBDC when the exhaust valve opens. It would fall to 50 psi @ 60° BBDC if the opening was delayed, a loss of 50 psi potential.
2. SC engine (10 psi) has a peak pressure of 1,200 psi, falling to 400 psi @ 100° BBDC, 200 psi @ 60° BBDC, a loss of 200 psi, four times as much!
MadBill skrev:One of the problems with TF engines is getting the exhaust valve to open at all, against the residual cylinder pressure of as much as 1,000 psi. I've been told the valve opens not when the cam dictates, but when the pressure drops enough that the 1/2" or more push rod can finally straighten out. A larger valve would make the problem worse.
To this discussion however, I believe a similar displacement PS engine uses a much smaller valve, perhaps only 1.625"...
jag kan också intyga om att det är svårt att öppna avgasventilerna tidigt och snabbt, lyftarna håller inte än vad man gör på såkallade stor tryckare (37mm)

att portningen blir extra viktig vid överladdning är mindre svårt att förstå om man ser sugmotoreffekten + laddtryck= turbo effekt. detta förklarar max rätt bra.maxracesoftware skrev:The statement that the intake is worth 2 to 3 times better then one thought,is to vague. Compared to what?
Didn't mean to be vague.... but Posted the Truth
Judging by the Calls i get on Head Porting for SuperCharger applications
from the general public,...the very 1st thing they want you to do
is Port the Exhaust Port and just leave the Intake Ports along,
their reasoning-> they will just use the Blower
to "force the air in" , so they don't need any Intake Porting.
After getting a ton of these type Calls over 20+ years,
i'd have to say->
With a SuperCharger,
the Intake Port is 2 to 3 times more important
than most think !
.......Compared to spending most of your efforts on the Exh Ports
SuperCharger->the Intake Ports in my opinion and experiences
have shown the Intake Ports are where most of the Power is at,
and is 2 to 3 times more important than Exh Porting.
Typically under normal Atmospheric conditions
a Flow CFM gain of 20 CFM @ 28" will usually be good for = 41 HP
the same Intake Flow gain @ 15 psi will make that 41 HP
at least 82 + HP gain
try and find 82 HP gain on Exh port
Take a "Tip" from all the Professional Racers in
ProMod/Blower+Turbo, Top Fuel Dragster/FunnyCar ,
and Alcohol Dragster/FunnyCar ->
the Intake Port is were the overwhelming majority of HP + TQ gains are
then the exhaust port in that order .
intresant detta också som vi har varit inne på förut.MadBill skrev:Here's a (probably not original, given my penchant for reinventing the wheel) thought about highly supercharged engine cam timing: Since the charge density may be two or three times that of an NA engine, so will be its inertia, thus it should be possible to leave IVC much later without reversion detracting from the trapped V.E. :-k
Along the same lines, although charge density does not affect the speed of sound in the mixture, temperature does and a high boost engine, even with a good intercooler, will almost inevitably have much higher mixture temps. Thus a higher fps port velocity will correspond to a given optimum Mach number and so minimum port areas might need a re-think ...
även SWR hadde ett par bra inlägg angående nock vinklar mm som han kanse kan spinna vidare på lite om han orkar?
SWR skrev:I tend to run intake cams at high LCA numbers in high-rpm,big-boost apps for that very same reason... never seen big power losses as might be expected,often there are substantial gains. Does improve the drivability quite a bit too (30+psi street app's).MadBill skrev:Here's a (probably not original, given my penchant for reinventing the wheel) thought about highly supercharged engine cam timing: Since the charge density may be two or three times that of an NA engine, so will be its inertia, thus it should be possible to leave IVC much later without reversion detracting from the trapped V.E. :-k
Proper IC setups at 30 psi boost on gas most times have inlet temps no higher than the region of 95º to 105ºF..Along the same lines, although charge density does not affect the speed of sound in the mixture, temperature does and a high boost engine, even with a good intercooler, will almost inevitably have much higher mixture temps. Thus a higher fps port velocity will correspond to a given optimum Mach number and so minimum port areas might need a re-think ...
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jag har gjort iårdning en lite snällare B20topp för länge sen med K kam och så och där gav faktiskt en ökning av avgasventils dim till 37mm+portning mer än portning av insug, jag portade i flera omgångar och testade bilen (ibland var toppen fortfarande piss ljummen då man portadeLacke skrev:Det pratas om avgasventiler,Jag mont, 38mm avgasventiler i en

motorn kändes gå bättre genom större delen av registret men mest över 6000rpm, kändes på slutet som om motorn hadde en mycke vassare kam än vad man hadde och ändå ett fint bruks bils rigister.
fick för mig att bränsleförbrukningen vart bättre också.
det vart nog mycke mindre pump förluster

detta är dock bara ett exempel, skulle man haft vassare kam och mer rpm på denna motor så hadde den svarat bättre på insugnings portningen än på avgas portningen skulle jag tro.
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jens! Av dem som du quotade från speedtalk så är ju Larry den enda proffesionella motorbyggaren och faktiskt den på speedtalk som ger de mest genomtänkta och konstruktiva svaren. Jag håller på att försöka köra en turbo motor i Dynomation men jag är inte så van vid det nya programmet så det är lite inkörnings problem. Erland.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
så sant! men det är inresanta tankar och funderigar. jag tar alltid allt man läser på forum med en stor nypa salt eller kanse mer som nåt man kan fundera över än att klassa det som sannigar direkt då få saker är så enkla att man kan göra det nuförtiden men när darin och larry säger nått så kan man va rätt säker på att det är genom tänkta grejor även om själv kan missförstå vad de mena ibland.Erland Cox skrev:Jens! Av dem som du quotade från speedtalk så är ju Larry den enda proffesionella motorbyggaren och faktiskt den på speedtalk som ger de mest genomtänkta och konstruktiva svaren. Jag håller på att försöka köra en turbo motor i Dynomation men jag är inte så van vid det nya programmet så det är lite inkörnings problem. Erland.
hur många gånger har man hört darin morgans inspelade telefon interjuv utan att fatta allt

jag ska ta och läsa tråden Flow coefficient versus pulse strength så fort jag hinner jag har spånat lite i den och det värkar va en intresant tråd

hörde du hadde ett långt snack med teflon mats i går jag har fått en lång läges rapport av samtalet

Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
-
- Sävar Turbo Racing
-
- Sävar Turbo Racing
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
intressant läsning om för mycket tid-area på avgas, detta är om NA motorer.
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=16059
/Andre'
http://speedtalk.com/forum/viewtopic.php?t=16059
/Andre'
Senast redigerad av norrback den tis apr 21, 2009 3:25 am, redigerad totalt 1 gånger.
power
Har ingen inloggning. Någon som kan sammanfatta va som skrevs. Va blir de negativa kort sagt osv. För det här med för stora avgas med dålig balans gentemot insug har jag förståelse för att de kan ställa till en del dåligt i flödena. Går ju dock motkompencera en del med kamtider lyft osv.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.