kam slitage turbo+ 37mm heltryckare och stora avgasventiler.

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gunnar sa att de nya lyftarna skulle va lika hårda som standard brickorna nästan och djuphärdade så att de skulle kunna slipas om till och med.

men då de görs hårdare så måste de bli tjockare också för att hålla ihop därför blir de tyngre.
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Kartungen skrev: Tryckaren på bilden har inte nötts. Om du tittar tidigare i tråden så skrev jag att plastiskdeformation uppkommit pga för mjuk tryckare och för tunt gods. Vilket betyder att sträckgränsen på materialet har överstigits och kammen trycker märken i materialet.
Så du menar att kammen trycker märken i tryckaren utan att nöta mot den?

Jag tror att vi är inne på samma spår, men att vi uttrycker oss lite olika!
När det blir plastisk(troligen är deformationen elastisk enligt mig då förmodligen tryckaren bucklas tillbaka) Så blir ju tryckarens yta sfärisk istället för plan vilket ger ett stort yttryck mellan nock och tryckare. Detta
gör ju att som du säger kammen trycker märken i lyftaren. Detta kallar jag för nötning, då förmodligen tryckaren även ger märken i kamnocken...

Jag har liknande lyftare som på förstasidan som jag tror är volvo orginal, med en stor yta där endast en 7mm ventil ska trycka. Jag har med fått nojja för att pajja mina kommande kammar :)

Det sjuka är ju att det blir väldigt dyrt att köpa 16st nya tryckare, det vill iaf inte jag göra i onödan!

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

Om du tittar på tryckaren visuellt så ser du att det inte uppstått någon abrasiv nötning på den. Mao det har inte nött bort något material i tryckaren. Utan det är den aggressiva kamprofilen i samband med högt fjädertryck som tryckt in ett märke i tryckaren. Kamprofilen är rätt fyrkantig så vid maxlyft är det liten yta som ligger an mot tryckaren. Ser ut ungefär som om du tagit en kulhammare och dunkat in i en klump med material. Om du förstår hur jag menar :)
Peter Lindberg
0768032059
GordonE
För mycket laddtryck
Inlägg: 310
Blev medlem: ons jul 13, 2005 10:47 pm
Ort: Växjö

Inlägg av GordonE »

Ok, då är jag med, bilden är inte så vass på förstasidan!
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
Användarvisningsbild
Peter L
För mycket laddtryck
Inlägg: 298
Blev medlem: lör okt 06, 2007 6:40 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter L »

GordonE skrev:Ok, då är jag med, bilden är inte så vass på förstasidan!
Nä jag vet trodde också det var nött när jag såg bilden. Men när man hade den i handen såg det helt annorlunda ut. :)
Peter Lindberg
0768032059
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gunnar pratade också om att en stålkam som boström har inte trivdes så bra mot dessa nya hårdare lyftare men att det på en dragrace motor inte skulle nötas nämnvärt första åren iallafall.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Gordon.
Jag undrar om vi behöver svettas speciellt mkt av ett antal orsaker.
Vi har lägre vikter att slåss med genom en fullständigt annan design.
Lägre ladd-bla som en effekt av systemflödet.
Andra profiler på pinnarna,å vad vidare e så har folk före oss varvat "våra" motorer förbi 12 000 å löst en rad av problemen som kommer med det territoriet iaf.

Oavsett en mkt mkt intressant diskussion,å det e imponerande att se hur resultaten kommer fram på den här nivån.
Sagt det förr,säger det igen...det finns fruktansvärt mkt kunnigt å talangfullt folk i det här landet.
*Surkålsspecialisten*
Gösta Eliasson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: fre aug 08, 2008 3:12 pm
Ort: Vilhelmina

Inlägg av Gösta Eliasson »

I v8 världen har ja sett dom som fått gropar i kammen (Rullkam) de ska visst ha berott på att det har varit för stort ventilspel, Det blir kraftigare smäll när nocken träffar lyftaren.
Gösta Eliasson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nya 37mm lyftar problem i en utav mina kund toppar.

enem lyftare som levererades våren -08 samtidigt som lyftarna som skelefte grabbarna med vita 890hk 8v hadde problem med.

det visade sig att jag fick de dära svaga lyftarna också men det han ses i tid och toppen klarade sig men det va små sprickor i väggarna på lyftarna.

nya enem lyftarna väger 60gram/gamla 49gram.

nya lyftarna är 34.64mm höga/ gamla 35.17mm

inner dim underfrån mätt på sargen längst ned nya 34.07mm/ gamla 35.17mm

ca vägg tjocklek nya 1.0mm gamla 0.39mm

men jag såg ett nytt problem med de nya lyftarna :( de hadde fasat kanten längst upp där lyftaren ska va 37mm så mycket så den bara va 36mm där.

det såg vi baksidan på en annan motor där vi har kört med de nya enemlyftana i vinter. kammen hadde helt enkelt varit ute och nosat i avfasningen som inte heller va fint putsad för hand utan med bara en maskin 45graders.

så jag rekomenderar att man hand putsar avgradningen med ett fint sandpapper sen så polerar man hela lyftaren med autosol eller liknande.
obs vi han se problemet i tid så kammen vart bara lite grov i ytan utan att nått vart förstört.

bara hårdheten är rätt nu i de nya så kanse de går att använda?? och att taket inte trycks ihop, de ser ju svagare ut då ploppen i mitten är mindre :thumbdown:

Bild
Mats Ivarson
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm

Inlägg av Mats Ivarson »

Hoppas detta löser problemet. Hade samma problem med Professorns 35mm tryckare på avgassidan i min 16V turbo. Original hydraultryckare, ombyggda till mekaniska, fungerar bra. Använder Professorns tryckare fortsatt på insugssidan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Mats
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

nån som provat supertech tryckare?


/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

hur är det med arrow tryckare då? dom finns både 34.97mm och 36.97mm.

passar volvo 8v och 16v.

och billigare än catcams tex.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vilken höjd är de på dem?

och hur tjocka är de på sidorna och i taket?

fins det nån hårdhet angiven?

jag hittar ingen info på deras sidor. du som är bra på engelska kanse kan maila dem och fråga lite? :)
fidel
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tis apr 28, 2009 5:54 pm
Ort: Ashland, VA, Uninted States
Kontakt:

Inlägg av fidel »

hello,
i have several sets of the supertech cam followers here on my desk,

the height is 26mm

the side thickness is 0.8mm

the ceiling comes in two thicknesses that work for us, 3.68mm and 3.90mm . there is also a 3.30 version

they are fully nitrided. the base material is a 52Rc , with the nitriding they are 60Rc

the 3.30mm weighs 40grs ,the 3.68mm one weighs 40.6grs and the 3.90mm one weighs 40.9grs

hope this helps, let me know if you need more info.
knoxmotorsports.us
Oldog
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: fre apr 17, 2009 7:20 pm

Inlägg av Oldog »

Senast redigerad av Oldog den ons maj 13, 2009 4:29 pm, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar