kam slitage turbo+ 37mm heltryckare och stora avgasventiler.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
gunnar sa att de nya lyftarna skulle va lika hårda som standard brickorna nästan och djuphärdade så att de skulle kunna slipas om till och med.
men då de görs hårdare så måste de bli tjockare också för att hålla ihop därför blir de tyngre.
men då de görs hårdare så måste de bli tjockare också för att hålla ihop därför blir de tyngre.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Så du menar att kammen trycker märken i tryckaren utan att nöta mot den?Kartungen skrev: Tryckaren på bilden har inte nötts. Om du tittar tidigare i tråden så skrev jag att plastiskdeformation uppkommit pga för mjuk tryckare och för tunt gods. Vilket betyder att sträckgränsen på materialet har överstigits och kammen trycker märken i materialet.
Jag tror att vi är inne på samma spår, men att vi uttrycker oss lite olika!
När det blir plastisk(troligen är deformationen elastisk enligt mig då förmodligen tryckaren bucklas tillbaka) Så blir ju tryckarens yta sfärisk istället för plan vilket ger ett stort yttryck mellan nock och tryckare. Detta
gör ju att som du säger kammen trycker märken i lyftaren. Detta kallar jag för nötning, då förmodligen tryckaren även ger märken i kamnocken...
Jag har liknande lyftare som på förstasidan som jag tror är volvo orginal, med en stor yta där endast en 7mm ventil ska trycka. Jag har med fått nojja för att pajja mina kommande kammar

Det sjuka är ju att det blir väldigt dyrt att köpa 16st nya tryckare, det vill iaf inte jag göra i onödan!
Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
Om du tittar på tryckaren visuellt så ser du att det inte uppstått någon abrasiv nötning på den. Mao det har inte nött bort något material i tryckaren. Utan det är den aggressiva kamprofilen i samband med högt fjädertryck som tryckt in ett märke i tryckaren. Kamprofilen är rätt fyrkantig så vid maxlyft är det liten yta som ligger an mot tryckaren. Ser ut ungefär som om du tagit en kulhammare och dunkat in i en klump med material. Om du förstår hur jag menar 

Peter Lindberg
0768032059
0768032059
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
gunnar pratade också om att en stålkam som boström har inte trivdes så bra mot dessa nya hårdare lyftare men att det på en dragrace motor inte skulle nötas nämnvärt första åren iallafall.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Gordon.
Jag undrar om vi behöver svettas speciellt mkt av ett antal orsaker.
Vi har lägre vikter att slåss med genom en fullständigt annan design.
Lägre ladd-bla som en effekt av systemflödet.
Andra profiler på pinnarna,å vad vidare e så har folk före oss varvat "våra" motorer förbi 12 000 å löst en rad av problemen som kommer med det territoriet iaf.
Oavsett en mkt mkt intressant diskussion,å det e imponerande att se hur resultaten kommer fram på den här nivån.
Sagt det förr,säger det igen...det finns fruktansvärt mkt kunnigt å talangfullt folk i det här landet.
Jag undrar om vi behöver svettas speciellt mkt av ett antal orsaker.
Vi har lägre vikter att slåss med genom en fullständigt annan design.
Lägre ladd-bla som en effekt av systemflödet.
Andra profiler på pinnarna,å vad vidare e så har folk före oss varvat "våra" motorer förbi 12 000 å löst en rad av problemen som kommer med det territoriet iaf.
Oavsett en mkt mkt intressant diskussion,å det e imponerande att se hur resultaten kommer fram på den här nivån.
Sagt det förr,säger det igen...det finns fruktansvärt mkt kunnigt å talangfullt folk i det här landet.
*Surkålsspecialisten*
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: fre aug 08, 2008 3:12 pm
- Ort: Vilhelmina
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
nya 37mm lyftar problem i en utav mina kund toppar.
enem lyftare som levererades våren -08 samtidigt som lyftarna som skelefte grabbarna med vita 890hk 8v hadde problem med.
det visade sig att jag fick de dära svaga lyftarna också men det han ses i tid och toppen klarade sig men det va små sprickor i väggarna på lyftarna.
nya enem lyftarna väger 60gram/gamla 49gram.
nya lyftarna är 34.64mm höga/ gamla 35.17mm
inner dim underfrån mätt på sargen längst ned nya 34.07mm/ gamla 35.17mm
ca vägg tjocklek nya 1.0mm gamla 0.39mm
men jag såg ett nytt problem med de nya lyftarna
de hadde fasat kanten längst upp där lyftaren ska va 37mm så mycket så den bara va 36mm där.
det såg vi baksidan på en annan motor där vi har kört med de nya enemlyftana i vinter. kammen hadde helt enkelt varit ute och nosat i avfasningen som inte heller va fint putsad för hand utan med bara en maskin 45graders.
så jag rekomenderar att man hand putsar avgradningen med ett fint sandpapper sen så polerar man hela lyftaren med autosol eller liknande.
obs vi han se problemet i tid så kammen vart bara lite grov i ytan utan att nått vart förstört.
bara hårdheten är rätt nu i de nya så kanse de går att använda?? och att taket inte trycks ihop, de ser ju svagare ut då ploppen i mitten är mindre

enem lyftare som levererades våren -08 samtidigt som lyftarna som skelefte grabbarna med vita 890hk 8v hadde problem med.
det visade sig att jag fick de dära svaga lyftarna också men det han ses i tid och toppen klarade sig men det va små sprickor i väggarna på lyftarna.
nya enem lyftarna väger 60gram/gamla 49gram.
nya lyftarna är 34.64mm höga/ gamla 35.17mm
inner dim underfrån mätt på sargen längst ned nya 34.07mm/ gamla 35.17mm
ca vägg tjocklek nya 1.0mm gamla 0.39mm
men jag såg ett nytt problem med de nya lyftarna

det såg vi baksidan på en annan motor där vi har kört med de nya enemlyftana i vinter. kammen hadde helt enkelt varit ute och nosat i avfasningen som inte heller va fint putsad för hand utan med bara en maskin 45graders.
så jag rekomenderar att man hand putsar avgradningen med ett fint sandpapper sen så polerar man hela lyftaren med autosol eller liknande.
obs vi han se problemet i tid så kammen vart bara lite grov i ytan utan att nått vart förstört.
bara hårdheten är rätt nu i de nya så kanse de går att använda?? och att taket inte trycks ihop, de ser ju svagare ut då ploppen i mitten är mindre


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 183
- Blev medlem: lör dec 20, 2003 10:11 pm
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
vilken höjd är de på dem?
och hur tjocka är de på sidorna och i taket?
fins det nån hårdhet angiven?
jag hittar ingen info på deras sidor. du som är bra på engelska kanse kan maila dem och fråga lite?
och hur tjocka är de på sidorna och i taket?
fins det nån hårdhet angiven?
jag hittar ingen info på deras sidor. du som är bra på engelska kanse kan maila dem och fråga lite?

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tis apr 28, 2009 5:54 pm
- Ort: Ashland, VA, Uninted States
- Kontakt:
hello,
i have several sets of the supertech cam followers here on my desk,
the height is 26mm
the side thickness is 0.8mm
the ceiling comes in two thicknesses that work for us, 3.68mm and 3.90mm . there is also a 3.30 version
they are fully nitrided. the base material is a 52Rc , with the nitriding they are 60Rc
the 3.30mm weighs 40grs ,the 3.68mm one weighs 40.6grs and the 3.90mm one weighs 40.9grs
hope this helps, let me know if you need more info.
i have several sets of the supertech cam followers here on my desk,
the height is 26mm
the side thickness is 0.8mm
the ceiling comes in two thicknesses that work for us, 3.68mm and 3.90mm . there is also a 3.30 version
they are fully nitrided. the base material is a 52Rc , with the nitriding they are 60Rc
the 3.30mm weighs 40grs ,the 3.68mm one weighs 40.6grs and the 3.90mm one weighs 40.9grs
hope this helps, let me know if you need more info.
knoxmotorsports.us