Volvo 242 b20 turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

jepp
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

Idag jag jag svetsat ihop röret så går från turbon till förgasarn :)
men jag har inte helsvetsat det än för jag vet inte om det kommer få plats i bilen :?

Bild

Bild
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

I helgen så har det hänt lite i garaget :)

Jag har rivit av toppen och ska slipa in ventilerna och plana av den lite, sen tror jag inte att jag ska göra så mycket mer på den.

Jag tänkte jag inte göra nått mer på motorn idag, men hade inget att göra så jag gjorde ett ryck och tog ur kolvarna :)

Det verkar iallafall inte var något fel på kolvarna, men det var rättså skapliga vändkanter i cylindrarna men det kanske går att hona bort hoppas jag.

Om jag hinner i veckan så ska jag ta med kolvarna till skolan och svarva av dom :thumbright:
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

Jag va iväg och fick toppen planad idag, det blev jävligt bra :thumbright:

Bild
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

Nu har jag fått hem packningar och får troligtvis hem vevlager imorgon :thumbright:

Jag tog med kolvarna till skolan idag och svarvade av dom 2mm, så i helgen ska jag skruva ihop motorn igen :)

Bild

Bild
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

Det har varit lungt i garaget ett tag nu.

Men motorn sitter iallafall ihop, men veven glappar så jälva mycket men jag tycker att ramlagrena ser fina ut ut :? men jag tänker inte lägga ut nå mer pengar på lager nu, så jag flyttar över kolvarna och toppen till en annan b20 som jag har ligger. Och den motorn har jag kört med så den vet jag funkar iallafall :)
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

Har öppnat den andra motorn nu. Den satt i en 142 epa som jag bara startade men körde aldrig med den för jag skrotade epan men sparade motorn.

Och det ser ut som att tidigare ägare har rustat den för inte så länge sen, för alla lager ser fina ut och såg att den var borrad en överdim så jag ska svarva av dom kolvarna nån dag i veckan på skolan :)
nalle83
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av nalle83 »

använd förgasaren med det gula loket till förgasaroljan.
Den ska vara bra till förgasar turbo.
Bild
Björn Sandstedt
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

okej bra att du skrev de :thumbright: får ut och leta efter en sån :)
S Iwarson
För mycket laddtryck

Inlägg av S Iwarson »

Ett tips är att bygga en box på ett par liter bakom förgasaren, dels för att den tar luft även från sidorna och dels så slipper motorn dra direkt genom turbon så fort du öppnar spjället, det gör faktiskt en del i gasrespons. Anslut tryckröret underifrån i så fall.
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

jag har funderat på att bygga en sån.

funkar det bäst att ha anslutningen på undersidan eller?
S Iwarson
För mycket laddtryck

Inlägg av S Iwarson »

Ja, förutom av utrymmesskäl tror jag inte heller att det är någon nackdel att inte styra luften axiellt rakt in i förgasaren.
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

Nu är det väldigt länge sen det uppdaterades.

Det har iaf hänt lite grejjer under våren och sommarn. Har spacklat det mesta och motorn sitter i i bilen, ska bara byta soppapump och köpa lite slangar så kan jag provstarta sen.

Har även köpt en portad och planad topp till b20 och webrar och lite andra trimgrejjer till b20 och en b20 motor som behövs renoveras.

Så jag ska bygga en sugmotor nu, turbomotorn kommer troligtvis bara startas och provköras sen blir det nog en annons på den så kör jag med sugmotor sen.

http://img263.imageshack.us/i/dsc00421f.jpg/

http://img32.imageshack.us/i/dsc00422l.jpg/
Användarvisningsbild
Sn@keSh!T Performance
För mycket laddtryck

Inlägg av Sn@keSh!T Performance »

kul projekt du har. Du har gjort det jag har funderat på att göra till min 242 L 76a. Har funderingar på om jag ska slänga på turbo på b20in min.

Är det en tidig eller sen 76a du har? Själv har jag en sen. Likadan lack som din och allt :roll:
I'm not totaly worthless, I can be used as a bad exempel
ElfvinG
För mycket laddtryck

Inlägg av ElfvinG »

Sn@keSh!T Performance skrev:kul projekt du har. Du har gjort det jag har funderat på att göra till min 242 L 76a. Har funderingar på om jag ska slänga på turbo på b20in min.

Är det en tidig eller sen 76a du har? Själv har jag en sen. Likadan lack som din och allt :roll:
Ja släng på en turbo :)

Jag har faktiskt ingen aning och det är en sen eller tidig 76a :? men borde ju vara en sen om din är det och har samma färg
Skriv svar