norrback skrev:Jag skall bygga en. Inte köpa en.Jens Gustavsson skrev:jag har också köpt en kamaxel mätare för nåra månader, kul vilket system kör du?
jag har en audie tech
Blir men Labjack u3 DAQ (tar in data till datorn).
En linjär givare för att logga lyftet, sen antingen en pulsgivare eller en absolutgivare som tar in med under 0,5 graders nogrannhet.
Fjädertrycks mätaren blir en tryckluftcylinder som trycker ihop fjädern, en linjärgivare som mäter längden och triggar loggning varje 0.5mm, en vågcell + förstäkare som mäter trycket.
Jens, hur noggrant mäter din? altså 0,1 grader och på hundradelen typ?
/Andre'
jag har standard modellen den mäter med denna upplösning......
läs mer här http://www.audietech.com/cam-pro-plus/cam-pro-plus.htmlThe standard rotary sensor measures to 1/10 degree. The standard linear sensor can resolve 1 micron (0.00004 inches). Available upgrade sensors boost resolution to 1/40 degree and 1/10 micron.
jag köper grejorna av www.jeppes.net i umeå som jag samarbetar lite med vad gällande suporten på flödesbänkarna och kam mätarna som han är generalagent för (audietech).
vilken upplösning man behöver beror nog mest på vad man ska ha mätaren till, jag har som mål att lära mig mer om vad som gör en kam till en dynamiskt bra kam och en som mekaniskt ställer till onödiga problem (kanse kommer en liten avhandlig om det i sävar turbo artikel arkivet sen om jag hinner skriva nån dag?)
jag håller också nu som värst på att testa ut (i värkligheten och i min kam mätare) nåra olika profiler jag kommer att börja sälja senare.