F:ma A.Norrbacks garage. cfd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:
Jens Gustavsson skrev:jag har också köpt en kamaxel mätare för nåra månader, kul vilket system kör du?

jag har en audie tech
Jag skall bygga en. Inte köpa en.

Blir men Labjack u3 DAQ (tar in data till datorn).

En linjär givare för att logga lyftet, sen antingen en pulsgivare eller en absolutgivare som tar in med under 0,5 graders nogrannhet.

Fjädertrycks mätaren blir en tryckluftcylinder som trycker ihop fjädern, en linjärgivare som mäter längden och triggar loggning varje 0.5mm, en vågcell + förstäkare som mäter trycket.

Jens, hur noggrant mäter din? altså 0,1 grader och på hundradelen typ?

/Andre'

jag har standard modellen den mäter med denna upplösning......
The standard rotary sensor measures to 1/10 degree. The standard linear sensor can resolve 1 micron (0.00004 inches). Available upgrade sensors boost resolution to 1/40 degree and 1/10 micron.
läs mer här http://www.audietech.com/cam-pro-plus/cam-pro-plus.html

jag köper grejorna av www.jeppes.net i umeå som jag samarbetar lite med vad gällande suporten på flödesbänkarna och kam mätarna som han är generalagent för (audietech).

vilken upplösning man behöver beror nog mest på vad man ska ha mätaren till, jag har som mål att lära mig mer om vad som gör en kam till en dynamiskt bra kam och en som mekaniskt ställer till onödiga problem (kanse kommer en liten avhandlig om det i sävar turbo artikel arkivet sen om jag hinner skriva nån dag?)

jag håller också nu som värst på att testa ut (i värkligheten och i min kam mätare) nåra olika profiler jag kommer att börja sälja senare.

Bild
HenrikGM
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av HenrikGM »

norrback skrev:Länge sen jag hunnit uppdatera er :)

Gör en till Fiat TC topp till en 1600cc motor, plast i botten och bakom ventilstyrning.

2mm 51cfm
4mm 97cfm
6mm 141cfm
8mm 165cfm
10mm 180cfm
12mm 190cfm
14mm 196cfm

Ventilen är 43.5mm och kanalstorleken på minsta stället är 870mm2, skall vara passligt till 190hk.

/Andre'
Hi Andre.

Im doing a similar head, and was wondering about the advantage of the missing vertical section in the bowl could be corrected.

Did a small test, with a lot plastic in the bottom, very wide and flat bottom. Measures 35,8x22.8mm at narrovest section. Equals 640mm2 and 165cfm af 13mm.

Speed is very high over the short side radius, but the cross section area is also very narrow now.

Question would be if the head would like to have a vertical section in the bowl, or not. I will see.

Flow has a tendency to loose grip on the short side, already at 3mm lift but it stil outflows stock setup on smaller area. Wondering what airspeed versus short side radius its possible to safely get away with.

EDIT 1/8-2009:
Tried measuring gasspeed today after enlarging it to 712mm2. Maximum speed tops at 450km/t or 410ft/sek a few mm over the floor. Really fast!
Flow is now 175cfm at 13mm lift.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

nya mätröret börjar ta form, 56,3mm ID, 800mm långt.

Averaging Pitot.

Bild

Anslutningar för 2 pitotrör och en som mäter statiska trycket.

Bild

Inne i röret.

Bild

/Andre'
power
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Rallyfinnen »

Skall du börja spela flöjt? :hihi:
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Rallyfinnen skrev:Skall du börja spela flöjt? :hihi:
jepp :hihi:

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Så här blev det, lite problem med virvlar i mätröret på vid låg hastighet i mätröret. Fast jag håller för mätrörets ända visar u-manometern på väggen 0,5" vp fast det inte finns flöde i röret så det måste vara virvlar, och det blir några tiotal cfm fel mitt mätrör. Måste prova bygga ett plenum före mätröret också, om inte det fungerar så måste jag lägga in "honeycomb flow straightener" i ändorna på mätröret. Programmet jag gjort korrigerar hela tiden mot test trycket, samt att jag har en ingång för pitotröret som räknar om till fps @ 28" hela tiden. Pitotröret ligger på bänken så därför visar det inga vettiga sifror i klippet.

http://www.youtube.com/watch?v=KkTHNZ94aEA

Plattan som mäts skall flöda 272.8cfm, kalibrerad med Erlands plattor som vi skickade runt.

Programmet kalibrerar själv mot spännings förändringen i USB porten samt mot atmosfärstrycket som sparas vid varje mätning och nollas före varje mätning. Kommer också att komma en PT100 temp givare som korrigerar mot luft temp i plenum.

/Andre'
power
GordonE
För mycket laddtryck

Inlägg av GordonE »

Hej André!

Hur går det för dig? Måste säga att du har fått till programmet till flödesbänken riktigt fint!
Det ser ju hur bra ut som helst med den automatiska kompenseringen.
Funkar pitot röret som det ska nu?

Händer det något annat skoj i garaget?

Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

GordonE skrev:Hej André!

Hur går det för dig? Måste säga att du har fått till programmet till flödesbänken riktigt fint!
Det ser ju hur bra ut som helst med den automatiska kompenseringen.
Funkar pitot röret som det ska nu?

Händer det något annat skoj i garaget?

Mvh Gordon
Nu fungerar allt som det skall. Mycket bra blev det. jag hade läckage i ett slang skarv :doh: . Struntade i averaging pitot, gjorde ett enkelt med ett hål och så korrigerar jag med programmet istället.

Håller på med kamaxel mätaren sombäst, har lite problem med labjack och streaming av data. Men det skall nog lösa sej.

Har en motor med planetväxel som går sakta, 1 varv på 5 sekunder. Den driver kamaxeln och pulsgivaren.

Bild

Bild

Bild

Fick just 2 fina kammar till Volvo 8v, kräver 37mm tryckare.

den vildare:

Insug med 0.5mm ventilspel 14.5mm lyft på ventilen och 282 grader vid 1.25mm.

Avgas med 0.5mm ventilspel 13.9mm lyft på ventilen och 264 grader vid 1.25mm.

den mildare:

Insug med 0.5mm ventilspel 14.35mm lyft på ventilen och 265 grader vid 1.25mm.

Avgas med 0.5mm ventilspel 13.9mm lyft på ventilen och 264 grader vid 1.25mm.

Den ena skall till en 2.8 och den andra till en 2.2.

Bild

Bild

Dessa kan man också köpa via mej 2 - 3 veckors leverans tid, finns också passande tryckare.

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

HenrikGM skrev:
norrback skrev:Länge sen jag hunnit uppdatera er :)

Gör en till Fiat TC topp till en 1600cc motor, plast i botten och bakom ventilstyrning.

2mm 51cfm
4mm 97cfm
6mm 141cfm
8mm 165cfm
10mm 180cfm
12mm 190cfm
14mm 196cfm

Ventilen är 43.5mm och kanalstorleken på minsta stället är 870mm2, skall vara passligt till 190hk.

/Andre'
Hi Andre.

Im doing a similar head, and was wondering about the advantage of the missing vertical section in the bowl could be corrected.

Did a small test, with a lot plastic in the bottom, very wide and flat bottom. Measures 35,8x22.8mm at narrovest section. Equals 640mm2 and 165cfm af 13mm.

Speed is very high over the short side radius, but the cross section area is also very narrow now.

Question would be if the head would like to have a vertical section in the bowl, or not. I will see.

Flow has a tendency to loose grip on the short side, already at 3mm lift but it stil outflows stock setup on smaller area. Wondering what airspeed versus short side radius its possible to safely get away with.

EDIT 1/8-2009:
Tried measuring gasspeed today after enlarging it to 712mm2. Maximum speed tops at 450km/t or 410ft/sek a few mm over the floor. Really fast!
Flow is now 175cfm at 13mm lift.
Answered on speedtalk.com :)

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mäter du öppnings acc och stängnings acc och pik neg acc nått?

med min mätare så kan man också se vilken minimum lyftar dim är också baserat på lyftarens velosity (går att räkna ut med miniräknare rätt lätt också)

gör du nån fil med graderna vs lyft som du kör i ett exel ark eller?

mvh jens
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jens Gustavsson skrev:mäter du öppnings acc och stängnings acc och pik neg acc nått?

med min mätare så kan man också se vilken minimum lyftar dim är också baserat på lyftarens velosity (går att räkna ut med miniräknare rätt lätt också)

gör du nån fil med graderna vs lyft som du kör i ett exel ark eller?

mvh jens
Jag har för oexakt linjärgivare för att kunna mäta acceleration och hastighet exakt. Denna version kommer bara att mäta duration med 1 grads noggranhet per 0.05mm.

Skall uppgradera den senare med en bättre linjärgivare.

Vad programmet gör är upp till mej :) (programmeraren, not!)

Skall först få det att skriva en fil med grader mot lyft med 1 grads noggranhet, rotationen mäter jag med 360/8196 men som jag sa så är linjärgivaren inte exakt nog för att få exakt data på 1/10 graden.

/Andre'
power
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Kontakt:

hej

Inlägg av calle Bengtsson »

Hej kul att se dina projekt,,, skulle vara kul att köra en orginal kammar från en volvo 5 Alltså RN motorn med Mek tryckare

Intressant tråd :)
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Tillverkade lite nya delar till mätaren och gjorde en första loggning av datat, presenterat i excel. Syns hur mycket brus det är på signalen från linjärgivaren. Skall bygga en OP förstärkare så jag får upp signalnivån från linjärgivaren. Den har bara 1 Volts spännigs skillnad från 0 - 12mm som det är nu. Skall ta upp det till 10 volt så skall jag nog slippa en del av bruset, samt köra medeltal av 10 pulsers mätvärden. Då ligger jag ännu på 0.4 graders noggranhet, vilket räcker bra för mej.

Om nån undrar så är det en A kam :)

Bild

Bild

Bild

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

kan du inte lägga ut excelfilen med alla värde här?
Kurvan borde ju gå att derivera några ggr för att få fram mer data.
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Vist kan jag lägga upp den. Har den i garaget. Skall hämta den bara, 5min.

Har inte kunskapen att derivera osv. Vill du hjälpa mej? Vad kan vi få ut av detta?

Den har inte mm data och grader utan pulser och spänning men det har väl ingen betydelse?

/Andre'
power
Skriv svar