Sida 6 av 34
Postat: tor feb 19, 2009 9:01 pm
av Gustav
Fortsatte mixtra lite ikväll...
Skruvade fast och kollade så att allt stämde med turbin och grejer, det är inte kört volvomotor i bänken som den är nu så det blir alltid lite mixtrande.
Blir nog riktigt bra det här

Hoppas det inte dröjer allt för länge innan man får trycka på start-knappen
Middag på "Blå Huset"

lagomt flottigt...
Sen börjar jag bli lite brydd över insuget...
Här är det monterat lite temporärt för lite mätning i bilen.
Dock så ska det till ca 9cm mer längd på runnersarna så...
Troligtvis svetsar jag ihop det här lite fort och enkelt, skarvar rörbitarna med slang och klammer så man kan testa olika längder.
Sen när jag har tid får jag bygga om lite under huven och göra ett bra insug som passar i bilen.

Postat: tor feb 19, 2009 9:03 pm
av mattias
Långradie-böjar ?
Postat: tor feb 19, 2009 9:04 pm
av Jens Gustavsson
kan du ta nå bilder på drivningen mellan bänk och motor innan du mekar ihop så jag få spionera lite

Postat: tor feb 19, 2009 9:05 pm
av Gustav
mattias skrev:Långradie-böjar ?
Jo! det blir nog så senare..
Vi hade även sånna böjar på lager
Men det känns som att det tar fler timmar att bygga än vad som är lagom..
Jag bygger ett plenum som förhoppningsvis funkar i bilen, så får jag sätta dit böjarna när insuget ska in i bilen och när man har rett ut vilken längd som är mest lämplig...
Postat: tor feb 19, 2009 9:25 pm
av Gustav
Jens Gustavsson skrev:kan du ta nå bilder på drivningen mellan bänk och motor innan du mekar ihop så jag få spionera lite

Jaa.. det kan jag ju göra
Annars är du välkommen att spionera på plats om du vill!
Så får du se hela kittet med kranar, pumpar å sånt jox..
Postat: tor feb 19, 2009 10:15 pm
av Tommy Luhr
Tänker du får dina bultar imorgon

Postat: fre feb 20, 2009 1:27 pm
av Christoffer N
Blå huset har ju inte direkt den sämsta maten enligt mitt tycke

Postat: lör feb 21, 2009 1:26 am
av Gustav
Tommy, Jodå! dom dök upp igår tom.. eller avi:n iaf, men jag hämtade ut dom idag

tack tack!
Blev inte mest gjort med motorn idag då det var lite annat som behövde göras i verkstan..
Men jag grejade lite mer med plenumet iaf.
Ja..
Och smidig anslutning av spjällhuset blir det ju oxå
Behöver bara skaffa ett 90mm avgasklammer

Postat: sön feb 22, 2009 12:09 am
av Gustav
Lördag..
Då är man ju självklart i garaget och grejar
Några timmar motormek idag oxå...
Plenumet är färdigsvetsat!
får väl pensla på lite färg oxå så det inte rostar så jäkligt..
Började bråka lite med gaslänkage och wire-fäste oxå,
måste mäta lite mer i bilen för att göra färdigt det.

Postat: sön feb 22, 2009 12:13 am
av Steve
Snyggt

Postat: sön feb 22, 2009 12:15 am
av Martin H
tjusigt smide!
Postat: sön feb 22, 2009 8:29 pm
av Gustav
Tack tack
Rätt kul att banka lite plåt emellanåt..
Nåväl.
Rotade fram alla prylar som ska sitta i toppen idag, tvättade av allt igen.
Och monterade ihop prylarna...
Rätt så smidigt med en sånhär fjäderpress!
Bara att pillra dit knasterna.
Skruvade fast toppen på blocket..
Orkade inte vänta på kamaxeln för att ventiljustera.
Hoppas verkligen att jag inte behöver ändra längden på ventilerna vid justeringen...
En till bild
Hängde på insuget oxå lite temporärt.
Känns precis som att det inte skulle räcka med bara ett litet hål i huven...
Men men, när längden på runnersarna är utredda så blixtrar jag dit långradieböjar och helsvetsar allt så det förhoppningsvis rymms i bilen.

Postat: sön feb 22, 2009 11:38 pm
av G.Nauta
Trego fjäderpressen och såna knaster hållare är guld värt
Ser riktigt riktigt bra ut
Längtar tills du ska plåga den i bänken

Postat: tis feb 24, 2009 6:06 pm
av Gustav
Dagas att uppdatera igen då!
Blev onödigt sent i garaget igår...
Glömde dessvärre telefonen hemma så det blev inte så många bilder.
men det gör inte så mycket, grejade mest med annat än med motorn, sen tittade GL racing förbi och levererade kamaxeln, självklart blev det ju massor med struntprat då oxå.
Nåja..
Kamaxeln!

nyslipad och fin...
Och idag dök även extractorröret upp på posten!
Var inte sen med att hämta ut det
Sen roade jag mig med det otroligt trevliga momentet att justera ventilspel... man blir ju inte alls less efter en stund
Var tvungen att sätta sånnahär små pluttar på ventilerna.
Tur vi hade ett gäng liggandes i lådorna.
Dessa fick ju sedan slipas till lämplig tjocklek beroende på vilka ventilbrickor som fanns att tillgå
Well!
Ser ju mer å mer ut som en motor det här!

Postat: tis feb 24, 2009 6:17 pm
av super7
Gustav skrev:Hehe.. men altså, det blir ju ingen 300hästars puffra det här
Med den snikiga 530 toppen som jag säkert inte orkar porta tillräkligt och kamaxel för husvagnsdragning så är jag glad om det blir över 200
Det enda som talar för effekt just nu är ju volymen.
Hmm....bilden på kammen är väl inte direkt nån husvagnskam
Hamnar nog närmare 300 än 200hk
