Turbogrenrör

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck

Inlägg av Kristoffer »

Erland Cox skrev:Jag hittade bara en turbo bok som tog upp avgasgrenröret
Hade du inte Lennart Zanders - förbränningsmotorns gasväxling och uppladdning?
Där tycker jag det står väldigt bra om längder och volymer på turbogrenrör, när längre rör är bra och när man vill ha kortare rör m.m.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Erland Cox skrev: 1. Långt rör, tryckpulsen kommer tillbaka när avgas stängt.
Hur långt (ungefär) krävs det för att ventilen ska hinna stänga innan pulsen kommer tillbaka?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

eland jag skulle gissa att det är samma förklarig som i GIK turbo katalogens teoridel.

PDF format http://www.gikturbo.se/files/Teoridels.82-121.pdf

tyvär så bjuder jag inte mycket av vad som står där, jag skulle inte rekomendera läsningen då både delen om turbo val, grenrör, kompretions beräkning och kamaxel val är mer eller mindre stenålders tänkande eller enkelt utryckt FEL!.

jorden är inte platt längre, det borde till och med de upptäckt nu och skrotat den teoridelen från deras hemsida :)

gik hadde nog sin pik 1981 då de kom med ett turbo kitt till mersedes 220D och ett raja 140hk kit med sug gasare till B20
:hihi:
Jarven
Lite mer laddtryck

Inlägg av Jarven »

Jens Gustavsson skrev:
sleeper pv skrev: Kan du vidareutveckla detta?

Minns jag fel när du tidigare förespråkat delade rör hela vägen in i wastegaten? Eller misstolkar jag denna texten?

//F.
det beror på motor konsept, turbo, antal cylindrar och bilens användnings område.

rätt byggt så vill man oftast ha sepparera pulsena men har man för liten turbo eller om man måste ha långa wg rör så är det bättre att köra öppen colektor.

en rak sexa kör man nog best splittat också.
Jaha.. Det var væl sjælve f**n oxå :P
Så min fina 16V kommer att låta som en slø HD då med mina långa rør till WG + aningen før liten turbo :doh:
Jag går genast å lægger mig på jærnvægs spåret...

Bild

Och en så vacker delad kollektor till WG'n :roll:

Bild

Bild

Ja dær førstørde du min dag...
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

SWR skrev: Men alt det der forutsetter vel at man har høyere avgsstrykk enn ladetrykk..? Og at turbinhuset ikke "tar livet av" returpulsen..?

Dom visar på ett exempel med 6 cylindrig motor hur man får undertryck under överlapp med pulser. Texten är på flera sidor så vi kan diskutera den så fort jag fått upp den.

Kristoffer! Jag har Lennart Zanders bok men han talar ett språk som jag inte förstår. Jag får inte ut mycket av det han skriver. Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Hur långt (ungefär) krävs det för att ventilen ska hinna stänga innan pulsen kommer tillbaka?

Jag har inte räknat på det men jag antar att om din motor ska fungera bra mellan 5000 och 7500 så ska den ha ett avgasrör som i en N/A motor skulle fungera upp till max 4500 varv. Ett ganska långt rör alltså. Erland.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:eland jag skulle gissa att det är samma förklarig som i GIK turbo katalogens teoridel.

tyvär så bjuder jag inte mycket av vad som står där, jag skulle inte rekomendera läsningen då både delen om turbo val, grenrör, kompretions beräkning och kamaxel val är mer eller mindre stenålders tänkande eller enkelt utryckt FEL!.

jorden är inte platt längre, det borde till och med de upptäckt nu och skrotat den teoridelen från deras hemsida :)

gik hadde nog sin pik 1981 då de kom med ett turbo kitt till mersedes 220D och ett raja 140hk kit med sug gasare till B20
Bilderna och bildtexterna som förklarar pulserna är det samma men det är en mycket mera detaljerad beskrivning. Ingen annan turbobok som jag tittat i vågar sig ens på att förklara avgassystemet teoretiskt.

Eftersom du har något att invända mot teorierna så skulle det vara kul om du utvecklade dina teorier här och då menar jag teorier, inte att " jag har provat 15 olika grenrör". Vad har du då teoretiskt kommit fram till att det är som händer? Du borde ju gilla GIK eftersom du fortfarande kör B20. Varför kör du inte sugturbo med förgasare Jens? Erland.
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Burde ikke det at pulsen ikke fasevender fra "compression wave" til "Suction wave" ved første refleksjon siden turbinen "stenger" hullet også påvirke tuningen... eller vender pulsen fase..? :read:
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Du får en suction phase när primärrören går ut i kollektorn följd av en compression wave först från den divergerande kollektorn och slutligen från turbinen. Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Erland Cox skrev:
Jens Gustavsson skrev:eland jag skulle gissa att det är samma förklarig som i GIK turbo katalogens teoridel.

Bilderna och bildtexterna som förklarar pulserna är det samma men det är en mycket mera detaljerad beskrivning. Ingen annan turbobok som jag tittat i vågar sig ens på att förklara avgassystemet teoretiskt.

Eftersom du har något att invända mot teorierna så skulle det vara kul om du utvecklade dina teorier här och då menar jag teorier, inte att " jag har provat 15 olika grenrör". Vad har du då teoretiskt kommit fram till att det är som händer? Du borde ju gilla GIK eftersom du fortfarande kör B20. Varför kör du inte sugturbo med förgasare Jens? Erland.
GIK får gärna fortsätta med sina 140-180hk kitt så bygger jag vidare på mina 600hk B20 konsept :) .

som sakt jag kan inte förklara vad jag kommit fram till i fina teoretiska ord och avanserade matte uträkningar och ärligt talat så skiter jag i det för tillfället :) det käns inte viktigt för mig.

jag låter resultaten i bromsbänken/strippen tala för sig själv istället i mina motorer och i mina kunders motorer.

men det är en intresant diskution jag inväntar vad ni teori nissar kommer fram till ni tycker är det optimala.

mvh jens
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ante Karlsson »

Jens: Lite nyfiken på vad för motorer/strippentider/bromsresultat resultat du hänvisar till? Menar alltså att motorer/bilar du byggt som har långa grenrör går fortare än bilar med korta flödesvänligare grenrör?
Eller fatta jag fel nu? :roll:

Vore kul med praktiska exempel ,eftersom du hänvisar till det. :D

Mvh Ante
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ante karlsson jag skulle gärna vilja se sånna tester som bivisar vem som har rätt, har du nåra?

jag har haft 3 olika grenrör på min bil, mackan hadde två grenrör som vi testade rätt noga före efter sen har jonas sandström haft hela 5 olika rör på sin B21, magnus söderlund har haft 2 olika och det modifierat i 3 minst olika steg med utvärderigar imellan efter utväckligen gick frammåt.

magnus boström har testat flera rör på sin B20-B230 också, peter högdhal s bmw 02, har också testat olika colektorer och westgate system,
helan, erik w, ivarsson ..... (listan kan göras hur lång som helst nästan)

för de som inte känner oss så fungerar det det som så i sävar att vi snackar och hjälper varandra och alla fördjupar sig i olika saker lite mer sen sammanför vi det vi lärt oss och diskuterar igenom hur det värkar hänga ihop och vi försöker förstå helheten så gått det går.
genom snart 20 år har vi jobbat så och det har börja komma fram en röd tråd vad som fungera bäst.

men som alla andra fattiga racers så har vi alldrig dynat imellan men vi har försökt att va så seriös som möjligt vid utverderigarna så att vi i alla tester lyckats få allt helt fel gällande grenrören tror jag inte men vad som är 100% rätt det törs jag inte svara på men VEM FAN kan det?? :)

jag är dock säker på att vi har fått ut mer effekt i våra motorer än vad stora firmor som tex GIK turbo har!

mins också att sven på turbosevis (utväcklig och tävligs ansvarig) va rätt inponerad av våra tester på westgete systemen vi hadde utväcklat som motvärkade pulsstörningar och gämnade ut pulerna före turbinen på höga rpm.

jag kan rabbla upp lite sifror på motorer vi bromsat som byggts av dessa erfarenheter med siffror vi är nöjda med men det hjälper ju knappast som argument då de inte bromsats i exakt samma utförande med ett kort grenrör.

allt är så väldigt inväcklat också vad gällande ett konsept som ger först över 100hk/l sug med 2v teknik och ännu högre med 4v sen ska den ge 100% mer effekt från sugmotorn var bar man plusa på.
svårare än vad många som inte provat tror iallafall!

korta svaret vad som är svårt är att motorn både ska gå att köra (optimeras) i den typ av motorsport man utövar sen så ska den hålla med den dåliga soppa vi har här i detta land sen så ska den som sakt svara bra på laddtrycks ökningen som det inte alltid gör med skit turbos och felaktiga rör.

om nu vi skulle ha haft fel i alla år och det är så enkelt att det är korta stumpar som är de bästa grenrören varför har inte alla haft så i alla tider då??
som martin H sa tidigare i denna tråd så fins det inga optimerade fullrace turbogrenrör nästan och det går att få sjuka effekter med helt oberäknade fula grenrör också speciellt med bättre blyad soppa eller metanol och gärna med 4v toppar.

men frågan lär nog kvarstå om hur det optimala röret ska se ut även efter denna diskution dör ut och så länge ingen orkar göra ett ricktigt seriöst test med flera olika grenrör, olika avgastryck, olika kamaxlar, olika topplocks arior, gärna på olika motor typer också så kör jag vidare med vad vi kommit fram fungerar bäst för oss för vi har iallafall försökt prova oss fram så gått vi kunnat med våra resuser och inte bara legat på sofflocket och läst GIK katalogen som om det var den heliga skriften :hihi:

jag tror att hårt arbete med nya tester lönar sig och att utväckligen går frammåt.

för 15år sen sa gik till mig att 280hk var det apsoluta max gränsen för B20, vi jobbadde på i sävar sen 12år senare så hjälpte sävar turbo forums medlämarna till att skramla till min bromsning där jag fick bevisa att det gick att plocka ut 506WHP om den var trimmad i sävar (tack ännu en gång).

nu håller vi på att bygga en egen broms bänk och utväckligen ska förhoppnings vis kunna gå ännu längre på nyaste B20 motorn. vi har många intresanta saker vi ska jobba med i bänken många som inte kommer kunna läsas om på forumet också :wink:

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Nu är det väl så att GIK komponerade sin sats då B20 var 'modernt'
Och så ville de väl ha en fungerande sats med vissa garantier.
På den tiden användes inte elektroniska sprut i nån stor omfattning alls.

De satte säkert kraven att motorn skulle vara lättkörd utan gummisnoddsketchup, så gemene man skulle kunna lockas av att ha en 'vass' (för den tiden) maskin.

Efter detta har de helt enkelt skitit i att utveckla B20 trim, som många andra i världen.

GIK är inblandad i så mycket mera än bara detta så jag tycker det är synd eller rent av dumt att idiotförklara dem.

Angående den andra företagarens fetisher kring grenrör samt skumma wastegate setuper så har ännu ett skumt grenrör sparkats långt in under arbetsbänken, för att helst glömmas bort av användaren.
Det grenröret var uppbyggt med 'separat' grenrör för wastegaten, med anslutning till vanliga röret i väldig närhet till portarna i toppen.
Det funkade helt enkelt inte tillfredsställande.(satt på en driftingbil i svenska eliten bland dessa,säsongen 2008)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

gik sa att detta konsept skulle fungera bättre på B20 än tryckförgasare och insprutning då det ej var crossflow (nu vad det ha med det att göra?)

responsen med derras kit va nog inte nått att skryta med heller rajor med sug gasare bruka inte va nån hitt.

de sa också att den då topp modärna switser S81 va så dåligt att de knappt fungerade, mest troligt för att de inte sålde de själva då :thumbdown: det är lågt tycker jag iallafall.

GIK hadde en "all out" B21 tävligs motor med elektronisk inprutning på hela 430hk också bara för tävligs bruk :hihi:

du kan väll inte försvara allt konstigt som står i den katalogen?

typ kompretions om räkningen så man vet hur mycke man kam ladda :hihi: jag hammnar ungefär 20cm utanför diagrammet din motor ännu mer utanför skulle jag tro.

kamaxel delen sen :hihi: där det nästan är standard kammar som är det bästa i alla turbomotorer.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

nej jag försvarar inte allt konstigt.

men den katalogen är en bra inkörsport för många, jag började med den.
den katalogen har väl knappt uppdaterats sen tidigt 80 tal?
Skriv svar