ante karlsson jag skulle gärna vilja se sånna tester som bivisar vem som har rätt, har du nåra?
jag har haft 3 olika grenrör på min bil, mackan hadde två grenrör som vi testade rätt noga före efter sen har jonas sandström haft hela 5 olika rör på sin B21, magnus söderlund har haft 2 olika och det modifierat i 3 minst olika steg med utvärderigar imellan efter utväckligen gick frammåt.
magnus boström har testat flera rör på sin B20-B230 också, peter högdhal s bmw 02, har också testat olika colektorer och westgate system,
helan, erik w, ivarsson ..... (listan kan göras hur lång som helst nästan)
för de som inte känner oss så fungerar det det som så i sävar att vi snackar och hjälper varandra och alla fördjupar sig i olika saker lite mer sen sammanför vi det vi lärt oss och diskuterar igenom hur det värkar hänga ihop och vi försöker förstå helheten så gått det går.
genom snart 20 år har vi jobbat så och det har börja komma fram en röd tråd vad som fungera bäst.
men som alla andra fattiga racers så har vi alldrig dynat imellan men vi har försökt att va så seriös som möjligt vid utverderigarna så att vi i alla tester lyckats få allt helt fel gällande grenrören tror jag inte men vad som är 100% rätt det törs jag inte svara på men VEM FAN kan det??
jag är dock säker på att vi har fått ut mer effekt i våra motorer än vad stora firmor som tex GIK turbo har!
mins också att sven på turbosevis (utväcklig och tävligs ansvarig) va rätt inponerad av våra tester på westgete systemen vi hadde utväcklat som motvärkade pulsstörningar och gämnade ut pulerna före turbinen på höga rpm.
jag kan rabbla upp lite sifror på motorer vi bromsat som byggts av dessa erfarenheter med siffror vi är nöjda med men det hjälper ju knappast som argument då de inte bromsats i exakt samma utförande med ett kort grenrör.
allt är så väldigt inväcklat också vad gällande ett konsept som ger först över 100hk/l sug med 2v teknik och ännu högre med 4v sen ska den ge 100% mer effekt från sugmotorn var bar man plusa på.
svårare än vad många som inte provat tror iallafall!
korta svaret vad som är svårt är att motorn både ska gå att köra (optimeras) i den typ av motorsport man utövar sen så ska den hålla med den dåliga soppa vi har här i detta land sen så ska den som sakt svara bra på laddtrycks ökningen som det inte alltid gör med skit turbos och felaktiga rör.
om nu vi skulle ha haft fel i alla år och det är så enkelt att det är korta stumpar som är de bästa grenrören varför har inte alla haft så i alla tider då??
som martin H sa tidigare i denna tråd så fins det inga optimerade fullrace turbogrenrör nästan och det går att få sjuka effekter med helt oberäknade fula grenrör också speciellt med bättre blyad soppa eller metanol och gärna med 4v toppar.
men frågan lär nog kvarstå om hur det optimala röret ska se ut även efter denna diskution dör ut och så länge ingen orkar göra ett ricktigt seriöst test med flera olika grenrör, olika avgastryck, olika kamaxlar, olika topplocks arior, gärna på olika motor typer också så kör jag vidare med vad vi kommit fram fungerar bäst för oss för vi har iallafall försökt prova oss fram så gått vi kunnat med våra resuser och inte bara legat på sofflocket och läst GIK katalogen som om det var den heliga skriften
jag tror att hårt arbete med nya tester lönar sig och att utväckligen går frammåt.
för 15år sen sa gik till mig att 280hk var det apsoluta max gränsen för B20, vi jobbadde på i sävar sen 12år senare så hjälpte sävar turbo forums medlämarna till att skramla till min bromsning där jag fick bevisa att det gick att plocka ut 506WHP om den var trimmad i sävar (tack ännu en gång).
nu håller vi på att bygga en egen broms bänk och utväckligen ska förhoppnings vis kunna gå ännu längre på nyaste B20 motorn. vi har många intresanta saker vi ska jobba med i bänken många som inte kommer kunna läsas om på forumet också
mvh jens