Kadett c 2.3 -79

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cassius
Forumsberoende

Inlägg av Cassius »

De där kommer sluta som amatörbyggt, har du bara sett till att du har tillräckligt grova rör till rörramen så är de nog lugnt :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

:thumbright: klockrent bygge du har. håller själv på med ett likvärdigt fast med en ascona b. har väll lite funderingar om vad man skall ha för bromsar fram o bak. kommer att följa din tråd :D
bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
8200rpm
För mycket laddtryck

Inlägg av 8200rpm »

Cassius: Jo de kommer de att göra får hoppas de kommer gå att köra bil jäveln bara utan att den är allt för krokig :hihi: Vad är de för kadett du har ute i ladan, tillsalu :D ?

smen: Tackar, Jasså vad ska göras på den då ? bara sätta så stora bromsar som möjligt sen beror de på vad du har råd med.
Men ascona är lätta så några orginal skivor från en bmw eller liknande funkar nog utmärkt.

Tex bromsarna jag ska ha är från en bmw e34 och dom är ju gode mycket större än orginal :) Sitter även trummor bak på kadett orginal så nog tror jag mina bromsar räcker gott å väl.
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

8200rpm skrev:Cassius: Jo de kommer de att göra får hoppas de kommer gå att köra bil jäveln bara utan att den är allt för krokig :hihi: Vad är de för kadett du har ute i ladan, tillsalu :D ?

smen: Tackar, Jasså vad ska göras på den då ? bara sätta så stora bromsar som möjligt sen beror de på vad du har råd med.
Men ascona är lätta så några orginal skivor från en bmw eller liknande funkar nog utmärkt.

Tex bromsarna jag ska ha är från en bmw e34 och dom är ju gode mycket större än orginal :) Sitter även trummor bak på kadett orginal så nog tror jag mina bromsar räcker gott å väl.
har en motor som jag har bearbetat under ett par år av och ann som jag tänkte trycka i. urgrunden är ett 230 fk block som kommer från kent karlsson. sitter en 3 liters vev h profil stakar mm. en så kallad festivalmotor från första börgan. regält bearbetad 531 topp. eget byggt insug med dubbla spridare, 3 tums spjällhus. 3 liters plenium kammare mm. snurran jag kör med är ett kkk 27 agg men får se om jag ska byta ut de. där av är väll lite av receptet som kommer att finnas i bilen. använder motorn idag i "bruksbilen". har väll lite fundeingar när det gäller frambromsarna som sagt. om man skall behöva byta ut hela kittet eller om det kan räcka att knö dit större skivor samt andra ok. annser att bromsarna e de viktigaste så de spelar mej ingen större roll va de kommer att kosta men e lite halv less på att göra provisoriska lösningar som sagt. har väll lite funderingar bla använda en kortad 1031 axel som jag redan en gång använt på en tidigare ascona 400 men om man då skall försöka bygga till så man kan ha bromsar från 240 eller 740 rent av. då bör man ju få stopp pån. vikten nu ligger redan under orgintal pga huv skärmar dörrar samt skuff är i plast från www.rpglasfiber.com
bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
matte_88
Ganska mycket laddtryck

Re: Mer bilder

Inlägg av matte_88 »

8200rpm skrev:Lite mer bilder från idag :)

Bild
Ena fjäderbenet på plats

Bild
Fick även dit det andra. Fan vad svårt de var att hålla den exakt på rätt plats sen mäta samtidigt som jag skulle punkta upp det. men gick tillslut.

Bild
På egna ben efter några månader på pallbockar.
Dock ska den väl sänkas 2dm bak och 1.5dm fram xD
tjenare :) är det 240 ben du har användt? lite mer info o bilder om de där tack ;) håller på med samma sak
sveriges häftigaste opel ??
8200rpm
För mycket laddtryck

Inlägg av 8200rpm »

Det är en framvagn från en bmw e34.
Framvagnsbalken är kortad 12cm tror jag de var.

Måste dock flytta upp dämpartornen så mycket som möjligt. för annars kan jag inte sänka den nog mycket fram.
8200rpm
För mycket laddtryck

Inlägg av 8200rpm »

smen skrev: har en motor som jag har bearbetat under ett par år av och ann som jag tänkte trycka i. urgrunden är ett 230 fk block som kommer från kent karlsson. sitter en 3 liters vev h profil stakar mm. en så kallad festivalmotor från första börgan. regält bearbetad 531 topp. eget byggt insug med dubbla spridare, 3 tums spjällhus. 3 liters plenium kammare mm. snurran jag kör med är ett kkk 27 agg men får se om jag ska byta ut de. där av är väll lite av receptet som kommer att finnas i bilen. använder motorn idag i "bruksbilen". har väll lite fundeingar när det gäller frambromsarna som sagt. om man skall behöva byta ut hela kittet eller om det kan räcka att knö dit större skivor samt andra ok. annser att bromsarna e de viktigaste så de spelar mej ingen större roll va de kommer att kosta men e lite halv less på att göra provisoriska lösningar som sagt. har väll lite funderingar bla använda en kortad 1031 axel som jag redan en gång använt på en tidigare ascona 400 men om man då skall försöka bygga till så man kan ha bromsar från 240 eller 740 rent av. då bör man ju få stopp pån. vikten nu ligger redan under orgintal pga huv skärmar dörrar samt skuff är i plast från www.rpglasfiber.com
Låter som ett bra bygge du håller på med :thumbright:

Vill också ha huv osv av glasfiber. Funderar om de är mycket billigare å göra de själv. Jag vill dock ha en flipfront jag
Användarvisningsbild
jiiim
För mycket laddtryck

Inlägg av jiiim »

sluta nu dricka sprit och börja uppdatera för fan :) :thumbright:
8200rpm
För mycket laddtryck

Lite mera bilder

Inlägg av 8200rpm »

Svetsat lite mera idag.

Bild
Flyttade bak stolen och ratten 2dm. Blev mycket bättre så

Bild

Bild

Satt dit styrväxeln också
8200rpm
För mycket laddtryck

Inlägg av 8200rpm »

2 st till bilder

Bild

Svestsa dit 2st till rör idag.

Bild

Mäter in bakdämparna
8200rpm
För mycket laddtryck

Inlägg av 8200rpm »

punkta upp båda övre dämparfästena bak.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende

Inlägg av Kaxxen »

Sjuk breddning ;) ser bra ut :thumbright:
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Inlägg av Daniel-635 »

Har kollat igenom tråden lite nu, frågan är om inte detta projektet vinner.

"Minst original bil kvar 2009" :shock:

Även om Knotan och J Björk är starka "runners up"

Ska blir kul att se detta när det kommer på lite färg och det börjar se färdigt ut :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
8200rpm
För mycket laddtryck

mer

Inlägg av 8200rpm »

Får hoppas de blir bra i slutänden bara.
Det enda jag typ inte kapat i än är väl taket ^^

Bild
Svetsat vidare på breddningen lite idag. orkade inge mera för idag.

Bild

Början på ramen i bagaget.

Bild
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Ganska brutal breddning :thumbright:
Ska bli kul o se resultatet :)
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Skriv svar