Jägenmarks E28 M50b28

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Elias_ skrev:det där med biltema kablar förstår jag inte att dom kan vara bra då jag köpte ett gäng med olika längder o mätte upp . gav ju allt från 6k Ohm till 15 k . o kablar ska generellt hålla 5K oavsett längd ?
De blå silikonkablarna från Biltema har kolkärna och har därför en viss resistans per meter. Man kan matcha resistansen på olika långa kablar genom lämpliga motstånd i ändarna.
Det är smart att mäta upp dessa kablar när man installerar dom, och så fort man misstänker något fel i motorns gång så mäter man igen, och kanske i slutet av säsongen om bilen ställs av. Kablarna åldras, speciellt om man har ett häftigare tändsystem.. de är inte lämpade för CDI-tändning, enligt vissa räknar man då livslängden i minuter och inte timmar eller dagar, då är det bättre med "solid core" med avstörningsskydd (typ MSD, Magnecore).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Henka_ »

tack för den infon mattias :) nu har man lite mer kött på benen gällande kablarna. men jag som kommer köra med väldigt centralt placerad fördelare borde i teorin kunna köra med lika långa kablar och därmed slippa olika motstånd? ursäkta OT
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Markus »

Ja körde biltemas blåa kablar ett tag på min volvo med separata biltemaspolar, de funkade inte länge. satte dit några gamla orginal volvokablar och vips funkade allt som de skulle igen1
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

får se hur det kmr funka nu.. mappning bokad på lördag igen, får se hur det funkar..
Bild
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Henka_ »

håller tummarna för de då :D
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

Mappades igår igen.. nya problem dök dock upp.. bilen går kalas till wg:n öppnar och då svajjar laddtrycket som fan.. problemet följer gaten så att säga.. körde först med en fjäder som öppnade vid 0,4 då kom problemen då.. sen hårdare fjäder och problemet döck upp när gaten öppnar.. då svajjar det.. någon som har någon ide ? kan jag har riktat så det är för bra flöde till gaten i grenröret ? el vad kan detta fenomen bero på ?
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

låter ju rimligt att den avlastar för bra som sagt.
elektronisk styrning till sprutet???
isåfall bör nog inställningarna för den ses över, har du inte det så kommer du bli kvitt problemet om du ordnar det, dvs elektronisk styrning :thumbright:
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

Mekaniskt styrt. Men det borde ju gå att få bukt på endå
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

bara på skoj så kan du testa sätta nån typ av restriktor i avlastningsröret efter WGen, blir det bättre då så kan man ju konstatera att den avlasta för mycket....
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

Då borde det ju gå att bara sätta ett mindre rör el en strypning
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

man ska inte strypa wg rören tycker jag.

berätta mer om vad du har för wg och hur den styrs.

jag brukar misstänka kärvningar i wg först för då blir det så där, men jag vet för lite om motorn för att säga att det verkligen är det.

när servade du wg sist och vad har du för spel på ventilen (koppar pasta och polera ventilen)

mvh jens
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

kl:s 50mm wg,
den är helt ny och tätad,

hur menar du med spel i ventilen ?
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21752
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

spelet mellan ventilen och styrningen.

plocka isär den och kontrolera att den inte kärvar på nått sätt sen polera ventilen och smörj in den med koppar eller aluminium pasta.

prova att blås med en kompressor som är nedställd till ca 1.5-2 bar sen ser du om den öppnar steglöst om du sakta släpper på tryck.
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Inlägg av cjagenmark »

Ska den öppna lite hela tiden.. el fullt på en gång ? lite hela tiden antar jag
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
magnusjonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tis jan 13, 2009 5:35 pm
Ort: Älsvbyn

Inlägg av magnusjonsson »

de går ju ställa in hur den ska öppna, men släpp på luft lite försiktigt då ser du ju om den tjärvar.
Skriv svar