Sida 6 av 7

Postat: mån nov 15, 2010 9:20 pm
av lille-skutt
John vann en valfri vissen blomma för rätt gissning :lol: det stämmer, insug med spjällhus kommer från en bmw740 närmare bestämt med m60b44 motorn!

Tpi insug är så satans dyrt ju, jag vägrar lägga 5k på ett beggat insug, sen e de ju kul att skapa lite själv med, hitta på lite egna lösningar, det ja e mest oroligför är vinkel på spridaren sen, men dd löser sig :?

Re: Volvo 945 v8 turbo

Postat: lör jan 29, 2011 11:16 am
av lille-skutt
efter en längre stunds motivationsbrist så börjar det klia i fingrarna igen :D


grenrör helt färdigt sånäsr som på 2 wastegates, men money issues you know :cry:
Bild
Bild
Bild

börjat pussla ihop fronten samt bygga fästen för vattenkylet
Bild
Bild
Bild

Re: Volvo 945 v8 turbo

Postat: lör jan 29, 2011 2:23 pm
av Deztallica
Rock 'n Roll :D

Re: Volvo 945 v8 turbo

Postat: lör jan 29, 2011 2:31 pm
av David Herbertsson
Ser bra ut :thumbright:

/David

Re: Volvo 945 v8 turbo

Postat: lör jan 29, 2011 8:29 pm
av falcon
smått manlig turbo..:D
detta kan inte bli annat är rått.!

Volvo 945 v8 turbo

Postat: sön jan 30, 2011 6:53 am
av thojo
Undrar lite över grenrören. Har du svetsat vanliga stålrör på originalrören? Svetsade du med mig? Funderat på att göra något liknande.

Re: Volvo 945 v8 turbo

Postat: mån jan 31, 2011 10:38 pm
av lille-skutt
jepp stålrör rätt på orginalgrenrören som verkar vara i nån form av gjutstål å inte blötjärn för dom är hårda nått jävulskt att kapa i!

Svetsmetoden är Tig med rostfritt tillsatsmaterial mellan grenrören å mina övergångar, i alla övriga skarvar så använder ja vanlig kopparbelagd Svartståls tillsatsmaterial i grovlekar om 1,6mm å 2mm

Re: Volvo 945 v8 turbo

Postat: mån jan 31, 2011 10:49 pm
av lille-skutt
håller fortfarande på å lära mig tig-svetsning, sen e de jobbigt att välla ihop en rörböj med 2,5mm godstjocklek vs. amerikanskt gjutstål där dom har tagit till lite "extra" för de skall hålla (7-8mm godstjocklek) å samtidigt inte bränna hål på röret lite knepigt för en nybörjare :?
Bild

Re: Volvo 945 chevy 350 vs. Holset HX60

Postat: tis feb 01, 2011 7:13 am
av __Mackee__
Kul att de händer nåt nu igen !
Ser redigt brutalt ut underhuven :thumbright:
Vågar man hoppas på se denna på vägarna iår :)?

Re: Volvo 945 chevy 350 vs. Holset HX60

Postat: tor feb 03, 2011 11:48 am
av lille-skutt
nja tror inte det dessvärre, men ja har en 744 som skall besiktas å sen göras ett snabbt helgprojekt på, dvs lyfta över gamla motorn/lådan/sprutet från 945an samt göra en snabb karossbreddning på den så den ser lite roligare ut, plockar även över dom vita 16" vända plåtisarna med så duger den till att ta ut mina aggressioner på även denna sommaren :P

Re: Volvo 945 chevy 350 vs. Holset HX60

Postat: tor apr 28, 2011 7:58 am
av lille-skutt
påbörjat att bygga om ett 4-portars insug till insprut med.
Bild
Bild

sen dog motivationen igen :(

Re: Volvo 945 chevy 350 vs. Holset HX60

Postat: lör apr 30, 2011 6:56 pm
av lille-skutt
Ooops!!

Motivationen har visst skjutit i topp igen å pular i garaget som aldrig förr, fäste till mitt monsterstora vattenkyl är färdigt, intercoolerupphängning till 97,4% färdigt.
Mitt insugsbygge har ja skrotat å förpassat till "bra-å-ha-lådan" då ja av en händelse snubblade över ett komplett TPI-insug (insug för insprutning med Bosch standardmått för som inte vet)
Bild

så nu behöver ja i stora drag bara följande stuff för att bli färdig:

" Svänghjul
" koppling
" manuell låda
" kardan
" 4st spridare till från Volvo s40 fas 2
" en till henko soppapump
" tryckrör å vattenrör
" msd 6al med en biffig tändspole
" triggerhjul
" en massa nya bakvagnsdelar (ligger i bra-å-ha-lådan)

Sen skall de mer eller mindre bara va att koppla sprutet å göra ca en miljon andra grejer sen innan start!

Re: Volvo 945 chevy 350 vs. Holset HX60

Postat: lör apr 30, 2011 9:17 pm
av turbodart
tror du grenrøret håller uten flexbit eller løs rør i rør från førarsida til turbo? blir vel ca 1cm lengre den rørstubben?

Re: Volvo 945 chevy 350 vs. Holset HX60

Postat: sön maj 01, 2011 5:05 pm
av lille-skutt
kom på de med precis efter att ja svetsat färdigt de, men det är snabbt åtgärdat med en "flexboll" :wink:

Re: Volvo 945 chevy 350 vs. Holset HX60

Postat: sön maj 01, 2011 7:43 pm
av David Herbertsson
Kul att du är på gång igen! Smidigt med ett TPI-insug, allt är redan klart liksom. Dock är dom väl lite asmatiska har jag hört men det finns ju grövre runners och sånt att köpa till dom. Det gör kanske inte så jäkla mycket heller på en turbomaskin som denna, har du en vass grundmotor eller vad är setupen på den?

/David