Turbo BelAir.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Custom skrev:Ibland är det lustigt..
Satt och läste Gasoline idag och tyckte din bil va riktigt trevlig :thumbright: Blev lite förvånad när jag såg vilken låda du åkte med, alla säger ju att T-5:an pajjar så fort man har lite effekt och nu trodde jag att jag hade hittat någon det höll för. Men sedan insåg jag att det va din bil i denna tråden och läste om dina växellådsras och då blev jag ledsen igen :wink:

Vad hade du för koppling/tryckplatta på din?

/David
Tackar! :)
Det satt någon street&strip 11tums koppling när jag köpte bilen, blev en 10.5tums B&M lamell när jag hade motor ur för renovering.
Kopplingen verkar hålla bra för effekten o vridet men T5lådorna gillar inte så mycket vrid.
Finns någon Ford T5 låda som ska palla 330foot men det är ju för lite med.

Nu blir det automat istället. :)
Thed_J
För mycket laddtryck
Inlägg: 371
Blev medlem: mån nov 26, 2007 2:44 am
Ort: Oslo/Skellefteå

Inlägg av Thed_J »

Fasen va fränt den lät. Blir kul att höra me avgassystemet sen.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

:thumbright: Fint Reportage i Gasoline som kom i brevlådan idag här i Umeå :roll:
Bild
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende
Inlägg: 1312
Blev medlem: ons dec 14, 2005 8:32 pm
Ort: Kristianstad

Inlägg av Klabbe Persson »

T-27 skrev::thumbright: Fint Reportage i Gasoline som kom i brevlådan idag här i Umeå :roll:
Jag kan bara hålla med :thumbright:

Bygget blir bra i övrigt också! :hihi:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Thed_J skrev:Fasen va fränt den lät. Blir kul att höra me avgassystemet sen.
Kommer nog bli bra mycket tystare med tätt avgassystem.
Blir även en drygt 60cm lång 4tums dämpare efter DPn.
Klabbe Persson skrev:
T-27 skrev::thumbright: Fint Reportage i Gasoline som kom i brevlådan idag här i Umeå :roll:
Jag kan bara hålla med :thumbright:

Bygget blir bra i övrigt också! :hihi:
Tackar! :)
Ev. ska det tiggas lite rör ikväll, ska sedan montera avgassystemet igen och koppla in olja från motorn med 2-2.5mm strypning,
provköra och kolla hur mycket olja det går åt på tomgång och lite varv.
Måste lösa oljereturen på någe bra sätt.
Eller om jag ska köra eget oljesystem till turbon.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Nu är avgasrören tigsvetsade, tack Tjoa! :)
Har målat headers med kallgalv, funkar bra som som avagasrörsfärg.
Måste åka och köpa ett par burkar till, tog slut när jag skulle lacka byxröret som går över bakaxeln.

Mekade isär kina HKS wastegate kopian, tyckte att det var lite väl mycket spel mellan styrning och ventil.
25hundringar uppe, 45hundringar i mitten och 35hundringar nere mot ventilen, j_vla kineser.. :hihi:
Desutom är den gjord av någe rostfritt, hålet i huset var 3hundringar större än styrningen utvändigt,
kanske därför dom hade limmat den. :wink:
Svarvade till en ny styrning i lagebrons, la en 3-4hundringars passning mot huset och 7hundringar i spel mot ventilen.
Ska slipa in ventilen mot sätet med ventilslippasta. :)

Kommer bilder imorrn :)
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Bild
Så här blev rören under bilen, ska göra upphängningar på dom idag.

Bild
Målade headers och byxrör med kallgalv.

Bild
Närbild på V-bandflänsen

Bild
Byxröret. :)

Bild
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Ett par bilder på WGn.

Bild
Här synns nya bronsstyrningen.


Bild
Fick även porta ur på utlopssidan, diffade rätt mycket mellan gjutningen och v-bandsflänsen.


Bild
Slipade in ventilen mot sätet med ventilslippasta.


Bild
Sätet var rätt ovalt från början.


Bild
Så där nu är WGn ihop igen. :)
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Skruvade dit avgassystemet, smidigt med v-bandsflänsar. :)
Kennet var förbi och kikade på bygget, passade på och provstarta igen.. :hihi:
Ljudet slås sönder tyvärr, blir bättre med 4tums ljuddämparen..

http://www.youtube.com/watch?v=fWqBT86C2pw
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Alltså det ska ju vara lite spel för att det inte ska fastna när allt blir varmt. Ofta får man slipa upp styrningen lite för att slippa problemet med att det "skär" I alla fall när det är orginalstyrning
Är inget problem att det glappar eftersom det är avgastryck på ena sidan och laddtryck på andra


Fränt bygga hur som helst :thumbright:
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Mikael S skrev:Alltså det ska ju vara lite spel för att det inte ska fastna när allt blir varmt. Ofta får man slipa upp styrningen lite för att slippa problemet med att det "skär" I alla fall när det är orginalstyrning
Är inget problem att det glappar eftersom det är avgastryck på ena sidan och laddtryck på andra


Fränt bygga hur som helst :thumbright:
Tackar! :)

Kanske måste brotcha upp hålet lite till, ingen kul om det om det skär.
Är ännu värre med rostfritt mot rostfritt.
Får provköra ordentligt då lär det märkas. :)
Hammarström
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
Ort: örnsköldsvik

Inlägg av Hammarström »

Pro-Mille skrev:
Thed_J skrev:Fasen va fränt den lät. Blir kul att höra me avgassystemet sen.
Kommer nog bli bra mycket tystare med tätt avgassystem.
Blir även en drygt 60cm lång 4tums dämpare efter DPn.
Klabbe Persson skrev: Jag kan bara hålla med :thumbright:

Bygget blir bra i övrigt också! :hihi:
Tackar! :)
Ev. ska det tiggas lite rör ikväll, ska sedan montera avgassystemet igen och koppla in olja från motorn med 2-2.5mm strypning,
provköra och kolla hur mycket olja det går åt på tomgång och lite varv.
Måste lösa oljereturen på någe bra sätt.
Eller om jag ska köra eget oljesystem till turbon.
Ett tips angående turbo smörjning,
Så åker jag med en Biltema returpump som suger från en liten avluftad tank under agget o sen tillbaka till tråget.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Hammarström skrev:Ett tips angående turbo smörjning,
Så åker jag med en Biltema returpump som suger från en liten avluftad tank under agget o sen tillbaka till tråget.
Det kanske jag måste göra för att få det och lira med oljereturen.

Har fått lite gjort även idag, var till IndrustriPartner idag, Ilar hjälpte till med att pressa en stålomspunnen slang till oljan till turbon.
Tyvärr så hade dom inte mer än en AN4koppling hemma så det fick bli en M10x1.25 banjo till turbons.
Bild


Bild
Fräste sedan till flänsar till oljan in och ut på turbon.

Bild
Blev fläns i alumek till oljan in, med en strypning på 2mm,
hade tyvärr ingen M10x1.25 gängtapp, får det ev. imorrn.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Borrade ett extra hål till flänsen för oljan in i turbon för att kuna mäta ut oljetrycket till turbon.

Har klurat lite på oljereturen, blir som Hammarström kör, en ventilerad "catchtank".
Måttade till en sådan som ska sitta under kompressorhuset, volymen blir närmare en liter.
Tjoa punktade ihop tanken, ska ta och provmontera den imorrn, och kolla hur jag ska dra avluftningsröret.

Pumpen jag ska köra med används som cirkulationspump inom rally o banracing för kylning till bakaxlar mm..
Klarar av 14liter i minuten och ska tåla rätt hög temp.
Tänkte starta bilen och mäta ut oljetrycket i turbon, vad sägs om ca.3bar i tryck?
Samt mäta hur mycket olja det pumpas ut på tomgång och lite varv.
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Inlägg av Fast Templar »

Ball den där turbo instalationen, kan jhu bli ett jävligt juste sleeper stuk! dölj pleniumet/tryckboxen med en org luftburk så är du hemma....
Skriv svar