Sida 6 av 11
Re: hej
Postat: mån apr 26, 2010 6:28 pm
av Oxidizer
calle Bengtsson skrev:biomech skrev:
det där var fan i mej bland det dummaste jag har hört!

Joo jag är ingen kung på båtar, men snälla förklara varför du annser att det är dumt. Annars lär man sig inget??
Är det att det blir ruskigt varmt i båtar efter som det är ett slutet utrymme??
Jepp , och därför har man vattenmantel för att kyla avgasrören.
Postat: tis apr 27, 2010 6:21 am
av Robin Olivi
Vilka disskussioner de blivit i den här tråden då som jag missat
Bjale_Racing skrev:tjena,tycker tråden din e skitintressant då jag själv gått i lite samma tankar att montera ett LH2.4 på min AQ145, hade du bara tänkt slänga på sprutet o hoppas det funkar lr ska du mappa om boxen??
mvh
A nu blir det så eftersom jag helt plötsligt ligger efter, kan ju bli sommar vilken dag som helst. Det blir även originalinsug så länge. Tills jag färdigställer allt det andra. Är lite rädd för att den kommer gå snålt nu med modifikationerna som gjorts. Man kanske skulle behöva ställa upp bränsletrycket lite.
Bredbandslambda vore nått

Postat: tis apr 27, 2010 6:33 am
av Robin Olivi
Har hänt lite mer under helgen och igår här.
Originalinsug monterat. Det kommer ta lite tid med det andra så detta får gå så länge. Ganska lättmekat i båten iaf
Inkoppling sprut.
Ett djupt svänghjul som inte är det längre efter ett besök i svarven. Har även varit upp i radialen, borrat och gängat djupare i befintliga hål. Annars skulle dom vara borta efter svarvning.
Lambdasond uttaget svetsat i limpan. Lite problem med sprickbildningar.
Monterat svänghjul.
Svängingsdämpare på det.
Nytt lager till utgående axeln.
Redo att lyftas i.

Postat: tis apr 27, 2010 6:50 am
av Daniel Bjälevik
Oliven skrev:
A nu blir det så eftersom jag helt plötsligt ligger efter, kan ju bli sommar vilken dag som helst. Det blir även originalinsug så länge. Tills jag färdigställer allt det andra. Är lite rädd för att den kommer gå snålt nu med modifikationerna som gjorts. Man kanske skulle behöva ställa upp bränsletrycket lite.
Bredbandslambda vore nått

hehe jo,tiden räcker aldrig till riktigt

sprutet borde inte krångla allt för mycket då det känner av luftmassan o du inte höjer effekten nå grymt,men som sagt en bb lambda så man ser hur det lirar vore ju fint

E lite nyfiken på vart i limpan du satt lambda utaget?
hur många knop gjorde din båt innan du börja fixa motorn o va har du för utväxling i drevet?
mvh
Postat: tis apr 27, 2010 10:57 am
av Robin Olivi
Lambdauttaget har jag satt snett uppåt akterspegeln. Det du ser på bilden till vänster om uttaget är anslutningen mot bockhornet (avgasröret).
Vet tyvärr inte hur fort den går då jag köpte den i höstas och det var hål i bälgar m.m. så jag ville aldrig lägga i den, hade ingen båtplats heller.
Tror utväxlingen ligger på 2,15. Vet att det är de till andra volvo penta fyror iaf.
Ska bli skönt att ha en båt som startar och går rent även när den är kall. Förgasare utan choke är ju bra drygt.....
Postat: tis apr 27, 2010 3:07 pm
av Daniel Bjälevik
Oliven skrev:Lambdauttaget har jag satt snett uppåt akterspegeln. Det du ser på bilden till vänster om uttaget är anslutningen mot bockhornet (avgasröret).
Vet tyvärr inte hur fort den går då jag köpte den i höstas och det var hål i bälgar m.m. så jag ville aldrig lägga i den, hade ingen båtplats heller.
Tror utväxlingen ligger på 2,15. Vet att det är de till andra volvo penta fyror iaf.
Ska bli skönt att ha en båt som startar och går rent även när den är kall. Förgasare utan choke är ju bra drygt.....
ok.ja då e det ju lättåtkomligt oxå.
har 2.15 i min med,men jag har lte mindre båt,har funderat på o byta till v6/v8 utrväxlingen,är 1,88 tror jag? så man kan köra med mindre propp o högre varv
jo hehe men sitter ju ax pump i dom förgasarna så e bara dra ett par gånger i spaken innan start så hoppar det igång

Ska bli kul o se hur det funkar med sprutet
mvh
Postat: tor apr 29, 2010 1:45 pm
av Robin Olivi
Några bilder på gårdagens arbete.
1st distans till tändspolen i sexkants alu, man tar vad man hittar
Monterat
På väg ner i motorrummet.
På plats, kanon tänkte jag.
Såg sedan att mitt utbyggda oljetråg ligger stumt mot ena klossen som motor fästet sitter skruvat i. Blir dagens bekymmer att lyfta ur igen och såga bort hörnet. Tur att klossen är i trä

Postat: lör maj 01, 2010 7:29 pm
av Robin Olivi
Lite nya tändkablar, rotor och fördelarlock. När man nollar motorn ska rotorn peka exakt på 1,ans tändkabel? Den gör nämligen inte de. Antingen lite innan eller efter om man tar ur fördelaren och hoppar ett kugg. Misstänker att kamremmen sitter ett kugg fel på mellan axeln. Någon som kan bekräfta?
Ny avgasbälg mellan limpa och bockhorn.
90graders silikonslang på spjällhuset. Kommer bli tajt. Fan man skulle haft det andra insuget klart.
Fick kapa fästet till oljestickan och vrida den bakåt. Använder bilstickan då båtstickan skulle komma ivägen för en massa annat.
Tändmodul och felkodsdosan monterad.
Boxarna upslängda i ett hörn så länge. Måste lösa detta på något bra vis.
Jobbar vidare imorn o hoppas på en felfri uppstart i veckan

Postat: tor maj 06, 2010 6:53 pm
av Robin Olivi
Efter man fixat det nya soppasystemet så hade man 8mm slang upp till fuelrailen och originalanslutningen är på 6mm. Drog en rövare och åkte över till hydroscand och frågade om dom hade en sån för 8mm slang. Och det hade dom

Kan vara bra för er o veta.
Insugsröret mellan spjällhus och LMM under tillverkning. Det lilla röret är för tomgångsmotorn.
Borrade hål och centrerade röret med en stor bult medans jag satte ett par punkter med svetsen.
Helsvetsat. Blir ju inte jättesnyggt med rostfri tråd i migen. Tyvärr har vi ingen tig-svets på jobbet
Röret färdigt och tillsnyggat.
Nya expanderbrickor i limpan så nu är den också klar för montering.
I helgen ska det fan vridas på nyckeln

Postat: tor maj 06, 2010 8:03 pm
av Jens Gustavsson
ser bra ut men vore jag dig så skulle jag satsa på en BB lamda så du har koll på läget.
en vems lamda har dessutom en extra ingångar för K-temp och en 0-5v som går att ha till nästan vad som helst.
Postat: tor maj 06, 2010 9:20 pm
av Robin Olivi
Mmm det vore ju det optimala. Men det är som sagt ganska begränsat med plats för ytterligare en lambdasond. Eller kan man ersätta originalet med en bredbandare och koppla in mätare vid sidan om?
Frö kopplar man inte in sonden på originalsystemet så går det väl på något nödprogram om jag inte missminner mig.
Har du BB till försäljning Jens?
Postat: tor maj 06, 2010 9:25 pm
av Jens Gustavsson
på techedge BB lamdan jag har i vegan så fins det en 0-1v utgång den borde man kunna skicka till styrenheten.
hör med anders norberg (anorberg tror jag han heter på forumet?kan pm hans nummer om du vill?) han säljer techedge
mattias eller emil kanse har vems lambda hemma?
Postat: tor maj 06, 2010 9:29 pm
av Robin Olivi
Vore ju kanon om det kunde funka med original styrenheten för att baka in en till i limpan vill jag helst slippa. Får se hur det ser ut med ekonomin längre fram. Ska på nytt kapell också, hur enkelt som helst men kommer kosta 6K....

Postat: tor maj 06, 2010 10:50 pm
av mattias
Beroende på hur lätt original-systemet är att lura så fungerar det att köra med en TechEdge eller VEMS-lambdamätare, båda systemen kan skicka ut en smalbands-signal men problemet är att en vanlig sond beter sig inte som man tror utan är rätt nervös kring lambda 1.0 vilket är det styrsystemet tittar på. Men det verkar fungera mot många system ändå för det är oftast frånvaron av signalen (ingen spänning på ingången alls) som orsakar felkoder/nödprogram.
Postat: fre maj 07, 2010 8:42 am
av Robin Olivi
Fan nu blev jag sugen på en bredbandare
Aja vi lär ju se först om den hoppar igång när jag är klar. Det blir säkert en investering när jag färdigställer det andra insuget och tar förmodligen klivet över till E85 då också. Lär ju skilja 5kr litern till sommarn mellan E85 och vanlig bensin
