Sida 6 av 6

Postat: lör jan 16, 2010 11:09 am
av maax
Kjell Niklasson skrev:Det finns ingen "stoppsolenoid" på mercadieslar. Avstängning sköts med en vakuumklocka.

Jag tycker att det låter som om att du får in luft i bränslesystemet. När den väl startar, går den ojämnt en stund då? Isåfall tror jag helt klart på dieselproblem.

Ett ganska vanligt bekymmer är tätningarna på toppen av insprutningspumpen. Kolla så det är riktigt torrt där. Nr 71 på bilden.

Bild

Ett nytt batteri kanske inte hade skadat heller?

det ska väl inte vara nå tryck i tanken? asså suga åt sej luft när man öppnar tanklocket

Postat: lör jan 16, 2010 12:51 pm
av Christoffersson
nä då har du stock i tankventilationen

Postat: lör jan 16, 2010 12:53 pm
av Blom
kolla så sopparöret som går ovanför bakaxeln är ok.. dom brukar rosta hål på 123orna och då suger dom luft där..

Postat: lör jan 16, 2010 1:11 pm
av maax
dom se fina ut men

är nog som hk beroende säger stopp i tankvetalationen.

Postat: lör jan 16, 2010 1:36 pm
av Kjell Niklasson
Tankventilationen går över bakaxeln också, och slutar i en gummigrej under baksätet, på vänster sida.

Har bilen varit diesel ifrån början? Annars måste man byta silen i tanken, den är olika på bensin och diesel. Med en bensinsil blir det för dåligt flöde. Den sitter uppskruvad i tanken på höger sida, ovanför drivaxeln. Tror att det står "Diesel" eller "Benzin" på dom. Den är säkert bytt redan, men det kan vara värt att kolla upp.

Postat: lör jan 16, 2010 3:16 pm
av maax
vad jag vet så är det en diesel och ha varit det.

bilen funkar nu men undrar om det kan ha nått med tank vetilationen att göra, för det va så problemet började när den inte ville starta. jag tvättade bilen under kan det ha kommit in vatten i den dära gummi saken på röret under baksätet? och sen under natten frysit till is? för det va dagen efter som bilen inte startade.

Postat: lör jan 16, 2010 6:01 pm
av Christoffersson
merca har ganska konstig avluftning på tanken tyvär
förra veckan fixade jag en 124 med stock i tankventilationen då tog vi bara trycklyften och blåste och de gav med sig efter ett tag men de sitter någon slags backventil dära inne

sen rensade vi tanken eftr detta pga filtret hade stockad också så de sitter filter på dieslar också

filtret i sig från en mercabensinare är de inget fel på flödet i men däremot är de väldigt litet och de stockar lätt om de är skit

på 124 kombin vi fixade var filtret ungefär lika stort som en 33cl ölburk
på en bensinare är filtret ungfär som ett finger i diameter samt bara typ 3-4 cm högt

hur du dragit åt sakerna på pumpen än med konstiga splines de lter som du har fler saker som spökar en kolla tanken annars är de ju bara kasta bort tanklocket och köra så funkar avluftningen kanon :hihi:

Postat: lör jan 16, 2010 10:00 pm
av maax
hehe okej.

ja jag ha då förtillfället hett dit ett universial tanklock dom håller ju inte tätt för fem öre så om några dagar ska ja he dit det vanliga å se om det dära felet kommer tillbaka. göre de så vet ja va felet är :hihi:

Postat: sön jan 17, 2010 12:29 pm
av Amazon221
123killer skrev:så är det inte.

varför skulle det vara ett lik bara för att man haft lite diesel problem?

nu funkar den iaf tack så mkt för råden.
Ja om du läser va dom skrivit om bilen, sen då du måste lägga upp trehundrafemtielva trådar om dieselproblem

Postat: sön jan 17, 2010 2:07 pm
av maax
ha lagt upp två trådar om start problem.


ja dom skriver mkt men inget av de behöver vara sant för det..


den funkar nu å det är huvudsaken.

Postat: mån jan 18, 2010 9:16 am
av J_Lindgren
123killer skrev:ha lagt upp två trådar om start problem.


ja dom skriver mkt men inget av de behöver vara sant för det..


den funkar nu å det är huvudsaken.
vad hade du för fel då ?

har exakt samma sak på min vectra tdi - 99a

Får dra igång den när den är varm så går den..

Postat: mån jan 18, 2010 10:23 am
av maax
ja största felet va väl tätningarna på toppen på insprutnings pumpen och det andra felet var väl att tankvetilationen va tät