Sida 6 av 15

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: ons jan 21, 2015 9:53 pm
av Pimpolainen
Rören till bärarmar, är det en gammal cykel? :)

Fränt projekt!! Vi vill se mer bilder!! ;)

Edit" såg att de var "mockup"

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: ons jan 21, 2015 10:19 pm
av Mattias Hahlin
Jo precis de var bara till mockup! Pappa kapade sönder en par gamla cyklar och hade lite rör över... :thumbright:

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: lör jan 24, 2015 11:18 pm
av Mattias Hahlin
Nu kommer vi till lite nyare bilder. Dessa är från ungefär fär ett år sedan.

Jag bestämde mig för att bygga ett helt nytt chassie istället för att fortsätta med den ombyggda 140 framvagnen/std chassiet.
Simon hjälpte mig att svetsa i en Finessbur och sedan körde jag ner bilen till mitt nya garage i Södertälje. Jag hade lite grejer liggande från 880in som jag tänkte montera. En ny framvagn med bärarmar i Titan, billetfrästa hjulspindlar och lite annat bling blir det! :hey:


"Lite" urkapat blev det, original chassi går ner ganska långt (ca 50 mm). Corvette C5 bakvagnen sitter kvar

Bild


Nya tvärrär från A och B-stolparna, en skiva agerar plant golv som jag kan mäta från

Bild


En ny framram växer fram och jag provmåttar hjulupphängningen

Bild


Lite mer rör

Bild


Bärarmsinfästningar

Bild


Provmontering av hjulupphängningar och drivlina

Bild


Förhoppningsvis bättre hjulgeometri än original

Bild

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: mån jan 26, 2015 8:29 am
av volvobrage
Vanvittig gromt prosjekt med 142en!:)
Følger med her framover!

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: mån jan 26, 2015 10:33 pm
av Mattias Hahlin
Tack så mycket! :thumbright:

I våras lånade jag min flickväns kamera och fotade lite detaljer på hur bilen såg ut då!


Provade styrväxel och bockade till plåtar till kryssen i dörrarna

Bild


Närbild på framvagn

Bild


Hela drivlinan från fram till bakvagn

Bild


En hyfsad start på räserbygget!

Bild


Transaxel och bakvagn

Bild


Spjällhuset bakåt för framtida turboinstallation

Bild


Jag kopplar ihop båge med kaross för bättre vridstyvhet

Bild


Chassielayout från bak till fram

Bild


Oljetråget ligger i höjd med undersidan

Bild


Nya garaget

Bild

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: mån jan 26, 2015 10:59 pm
av Heggen
Mycket intressant och snyggt bygge :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Kan du inte ge mig en närbild på dina dörrar som du har hängandes på väggen?

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: tis jan 27, 2015 3:59 am
av Karl Buchka
Roligt med någon annan som stoppar Corvettelåda och V8 i en Volvo.

Vad är tanken med de metallbitarna och skruvarna på de övre länkarmsinfästningarna, särskilt på den yttre kulleden?

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: tis jan 27, 2015 9:47 am
av jonas landin
Blir ett riktigt grymt bygge!

Hur blir det med cambergain vid bodyroll med så "lika långa" bärarmar?

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: tis jan 27, 2015 4:30 pm
av Mattias Hahlin
Heggen skrev:Mycket intressant och snyggt bygge :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Kan du inte ge mig en närbild på dina dörrar som du har hängandes på väggen?
Tack så mycket!
Det kommer, försöker samla alla bilder bara.. men dom är läckra.. :hihi:

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: tis jan 27, 2015 4:35 pm
av Mattias Hahlin
Karl Buchka skrev:Roligt med någon annan som stoppar Corvettelåda och V8 i en Volvo.

Vad är tanken med de metallbitarna och skruvarna på de övre länkarmsinfästningarna, särskilt på den yttre kulleden?
Tack så mycket! Jag har kikat på era volvo hybridbyggen också! :thumbright:
Den här har jag dock hållit på med väldigt länge, köpte drivlinan 2008 så det går riiiktigt sakta, haha

Stötdämparna ligger ovanför motorn och jobbar från övre bärarmen, som vi hade på 7an (fast undre där).
Det kommer mer bilder bara jag hinner med..

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: tis jan 27, 2015 4:42 pm
av Mattias Hahlin
jonas landin skrev:Blir ett riktigt grymt bygge!

Hur blir det med cambergain vid bodyroll med så "lika långa" bärarmar?
Härligt att höra! :thumbright:

Såklart blir det mindre, och jag ska inte påstå att jag gjorde någon superanalys 2004 när jag kontruerade dessa bärarmar. Jag har återanvänt dessa så att säga, de var tänkt till Volvo 880in.
Men vad jag kommer ihåg så är förhållandet 0,85 övre/undre så man är inte jättelångt ifrån "riktlinjerna", vi får se hur den beter sig.. Gäller att ha hårda fjädrar så den inte rör sig så mycket.. haha

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: ons jan 28, 2015 5:56 am
av jonas landin
Låter fint! Ibland får man bara köra på å prova sig fram!

Finns det någon tanke bakom bakstöttorna i buren? Tänkte på för/nackdelar jämfört med "vanligt kryss"?

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: ons jan 28, 2015 6:47 am
av Mattias Hahlin
Jag tyckte mest att designen var "snyggare" än traditionella kryss. Men det kanske också finns en chans att krafterna från stötdämparna fungerar bättre!?
Min tanke är också att integrera bågen i bilens chassie så man kan öka vridstyvheten, så bågen är fäst lite överallt mot originalkarossen och inte som en traditionell som bara sitter i sex punkter.

Angående vridstyvhet bygger jag en kraftig transmissionstunnel med fyrkantsrör och trianguleringar lite överallt.. Problemet är att chassiet kommer bli lite extra tungt. Det hade varit kul att CADa upp hela skiten så man inte sätter i rör i onödan, men man kan inte få allt.

Angående säkerhet (från störtbågen) har jag lärt mig lite nytt av Simpson JP så i efterhand hade jag nog byggt bågen lite annorlunda.

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: ons jan 28, 2015 6:56 am
av jonas landin
Ok, håller med om att det ser bättre ut när du har såpass långa och tätt sittande stag bakåt!

Vore ju intressant att veta vad du hade ändrat!?

Re: Hahlin Engineering "Hahlin 142 GTR"

Postat: fre jan 30, 2015 10:22 pm
av Mattias Hahlin
Heggen skrev: närbild på dina dörrar?
Här kommer bilder på lite speedparts! :thumbright:


Kolfiberdörrar som jag köpte av en trevlig kille från Trollhättan för två år sedan, vansinnigt snyggt arbete! Köpte dom för att motivera mig själv att börja jobba på riktigt med bilen igen..

Bild


4 kg styck ungefär! Inte jag som är stark...

Bild


Jag har svarvat Camberjustermuttrar, egentligen bara för att jag råkade ha material liggande!

Bild


Jämförde vikten mot likadana i stål, M18*1,5 skruvar fästs i dessa

Bild