Spruckna ventiltryckare

Diskussioner för erfaret folk
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Jonas Ohlsson »

mycket bra axl :thumbright:
om trådskaparen har fått svar på sina funderingar så kan vi väl gå vidare?
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Tillbaka till den allvarliga och avancerade diskussionen om den interna silen. Mycket intressant må jag säga. Förlåt men jag kunde inte låta bli.

Erland.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok nu har vi alla fått sagt sitt och nu går vi vidare, men vi fick väll aldrig fram nåt på frågorna från tråd skaparen.

axl du kan ju skriva in ditt namn i din signatur sen kör vi vidare.

jo erland den tråden vart väll inte rickigt så intressant som jag hoppats på men det är stora problem som kan ställa till stora haverier så den borde va intressant för många här då många kör liknande koncept men kanse inte tänkt på det.

silen är helt enkelt inte anpassad till de stora flödena som det rör sig om den blir lite smutsig.
B_Christoffersson
Forumsberoende

Inlägg av B_Christoffersson »

Jens Gustavsson skrev: axl du kan ju skriva in ditt namn i din signatur sen kör vi vidare.

.
utan att bli avstängd :hihi:
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Erik Sandström »

axL_ skrev:
Jens Gustavsson skrev: axl du kan ju skriva in ditt namn i din signatur sen kör vi vidare.

.
Prova och se vad som händer :D
Senast redigerad av Erik Sandström den ons jun 30, 2010 9:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

axL_ skrev:

.
ja du törs skriva ditt riktiga namn, du får en ny chans :hihi:
B_Christoffersson
Forumsberoende

Jens Gustavsson skrev:
axL_ skrev: utan att bli avstängd :hihi:
ja du törs skriva ditt riktiga namn, du får en ny chans :hihi:
okej ja de var ju bussigt ;)
jag vet att många redan har vetat om de trotts att jag förnekad de men de är endast pga att jag ville inte bli avstängd igen

då jag kanske inte tyckte att de var helt rättvist att jag blev avstängd förra gången även om jag vet att jag uttryckte mig väldans klumpigt ibland och att de retade upp folk så in i bomben
så här ska jag verkligen försöka förbättra mig i fortsättningen

nåja nu måste jag kika på inställningarna och se vars jag ändrar namn mm
så får jag väl göra en grundlig presentation i en annan tråd av mig själv mm
nåje nu är ju luften rensat lite så då tar vi väl nya tag ;)
dhedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dhedlund »

Återupptar den här tråden.

Hur vart det? Var Parners tryckare inget att ha?
Är det arrows eller liknande som gäller?

Det är aktuellt för mig att köpa ståltryckare.
Kammen är 312 grader, 104 nockvinkel, lyfter ventilerna 14,45mm ifrån nolllyft.

Det är jag ute efter är ren fakta och ingen smutskastning av Parner, jag har min egen uppfattning av han och vill inte höra om någon som har fått vevstakar med olika vikt....
B_Christoffersson
Forumsberoende

köp arrows tryckare då vet du att kvaliten är bland de bästa som går att få till en ganska liten prisskillnad gämfört med andra leverantörer av ståltryckare har att erbjuda

de är väl ett objekttivt svar
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Bengan på Bengans racing kör med Parner tryckare och har aldrig haft något problem med dom till rally och rallycross motorer. Jag har inte vågat använda dom utan har köpt dyrare från KG. Henrik Rosengren provtryckte några men jag kommer inte ihåg vad han kom fram till. Han körde ner några på avgas på en N/A motor. Jag tror det blir problem oavsett vilka man kör om man går mycket över 125kg på nocken särskilt om kammen har liten bascirkel. Rakställda motorer borde få mer problem eftersom toppen är designad så att det står olja över lyftaren när motorn lutar men inte när den står rakt.
DLC coating borde hjälpa men ytan kan också bli så glatt att lyftaren inte roterar, jag läste om det någonstans.

Erland.
dhedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dhedlund »

Tack för svaren!

Lutar åt att köpa "kvalitets" tryckarna å andra sidan om bengan kör med billigare parner tryckare och inte har några problem med dom så vore det ju inga problem alls?
Gissar att min kam är åt rally och rallycross hållet.
Inspänningstrycket bör väl dock ligga kring 125kg om jag ska våga varva den till 8500?
norrback
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Du behöver nog inte varva så mycket. Med den kammen kommer du ha max effekten runt 7000 varv.

Fördelen med arrow eller motsvarande är ju att dom också är lättare.

Om fjäder trycket. Man talar ju om fjädertrycket med ventil stängd, inspänningstryck. Och sen talar man om trycket vid ventil öppen. Det som egentligen är viktigt är att fjäderkonstanten dvs. hur mycket trycket ökar över lyftet.

40 kg inspänning och 120kg på max lyft, som tex är 15mm med spel borttaget. Fjäder konstanten blir (120kg-40kg)/15mm = 5.33 kg/mm.

/Andre'
power
DruTTeN
Forumsberoende

Inlägg av DruTTeN »

norrback skrev:Du behöver nog inte varva så mycket. Med den kammen kommer du ha max effekten runt 7000 varv.

Fördelen med arrow eller motsvarande är ju att dom också är lättare.

Om fjäder trycket. Man talar ju om fjädertrycket med ventil stängd, inspänningstryck. Och sen talar man om trycket vid ventil öppen. Det som egentligen är viktigt är att fjäderkonstanten dvs. hur mycket trycket ökar över lyftet.

40 kg inspänning och 120kg på max lyft, som tex är 15mm med spel borttaget. Fjäder konstanten blir (120kg-40kg)/15mm = 5.33 kg/mm.

/Andre'
Man varvar ju lite extra för fränhetens skull :thumbright:
Inget slår skön sången från Webrar!
B_Christoffersson
Forumsberoende

haha ja sen när du dragit ut den till 8500 så hamnar ju nästa växel ungefär på max effekt vid 7000 så då fortsätter de dra på bra :thumbright:
dhedlund
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dhedlund »

Precis!

Har bestämt mig för den dyrare modellen av samma anledning som Erland, vågar inte chansa helt enkelt.

Har eventuellt får tag på 8st bättre begagnade annars såg jag att Norrback hade en tjusig webbshop med en hel del intressanta grejer!

Tack för hjälpen grabbar!
Skriv svar