Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motorn sitter på plats

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Cassius »

Ang lådorna. Edvard har rätt i att spakställen har många bussningar, varför? För att det ska vara bekvämt förståss :) Inga problem att bygga om så de blir stumt hela vägen, känslan blir en helt annan!

Sen R25an.. Jag har sålt lådor jag fått över för mellan 500 och 1000kr. Dom funkar helt ok men en trimmad saab motor med mycke vrid tar fort död på dom om man misshandlar dom lite...

R25/28 som skiljer sig från R25 (förutom att den är starkare) genom att den har hydraulkoppling istället för vajer sitter i alla Omega B (94-01) med bensin motor! Sen finns det rykten om att den från V6an ska hålla bättre än dom från en 2 liters och rykten om att det är precis samma låda (vilket nog är de mest troliga)

R25/28an brukar man hitta för 1500 upp till 3000 ca. Ibland hittar man hela bilar för 1500 :) Det fanns en Omega B som körde C20LET (Calibra Turbo motor) och Omega B låda, den lådan sa han börja vina en del rätt fort men den håll för runt 500 häst och en hel del spö! Mycke burnisar å sånt :) Nu ger väl inte en sån motor lika mycke vrid som en 2.3L saab motor men dom borde hänga med ett tag!

Omegans svänghjul är tjockare än Saabens så antingen får man fixa en distans hylsa eller använda 9-5ans 2.3t svänghjul och koppling.

Förövrigt tycker jag de är helrätt med en saab motor i en volvo! :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Granlund »

Dahlhjelm skrev:Trevligt projekt!

Hur ser det ut med plats mellan ramben osv? Får vattenpump/generator osv plats?
Har du klurat nått på hur du ska göra med remdragningen?

Mvh Eric.
Jag ska provmontera när jag fått tag i en växellåda.
Gjorde en visit hos volvo__242 idag, han hade använt sig av transmissionskåpan från en 9-5 och byggt ett fristående fäste för generatorn för att få bättre placering på grejerna.
VÄLDIGT intressant att kika hur han gjort och utbyta lite idéer, sparar in mycket tid och pengar när man kan prata med någon som redan gjort en "trollhätte-konvertering" :)

Mvh
Erik Granlund
Användarvisningsbild
Dahlhjelm
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön jan 30, 2011 9:20 pm
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Dahlhjelm »

Ahh, ok ;)

Jag samlar ihop lite delar just nu till ett liknande projekt men tror jag ska bygga på en Ascona/Kadett eller ev en 242? ;)

Ang vilken bröstkåpa man bör använda så finns det väll delade meningar om detta, Nu har ju du ingen servo så då är det lättare att använda 9000 bröstkåpan. Annars får du göra både fäste för övre löphjul samt generator fäste.
Nedan har du en 9000 motor och det enda som inte är org är löphjulet över vattenpumpen.
Bild
900 -97 2.3T E85, 515HK 604Nm
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Granlund »

Jakten på en växellåda går vidare.
Det finns ju några på bildelsbasen.se men skrotarna har ju inte öppet på helger och det tar emot att behöva ta ledigt en dag från jobbet för att hämta en låda.

Bildemonteringen här i Trollhättan har en iof, men tokarna vill ha 5k för den, så den får de behålla för sig själva.

Har snackat med volvo_242 och jag kommer låna en av hans sönderkörda lådor tillsvidare så jag har något att måtta med.
Om någon här på forumet har en låda över så är jag VÄLDIGT intresserad :)

Svänghjul och koppling från 9-5 så kommer det passa som handsken?
Erik Granlund
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Cassius »

Ska du ha i en Omega låda, prova annonsera på Opelsportclub! Det är även där jag fått fram att svänghjul och koppling från 9-5an ska lira med den lådan!

Alternativet är en hylsa till urtrampen eller att förlänga kulan som kopplingsarmen sitter på, flyttar du ut den lagom så funkar de också!
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Edvard
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 77
Blev medlem: fre nov 20, 2009 9:17 pm
Ort: Linköping/Jönköping

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Edvard »

9-5 ans svänghjul är tyngre än 9000/900. Din bli kommer bli lätt. Vill du verkligen ha onödigt mycket roterande vikt?

Bygg en adapter istället, den gör du av lite plattjärn, en vinkelslip och en borrmaskin. Skaffa en låda ser du snart hur du ska göra den. Äkta low tech=)
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Granlund »

Ska kolla på det med adapterplatta:)

Ringde till skorten förut och tydligen hade de två modeller av lådan:
GJ och JJ
Jag blev lite osäker och bokade inte någon av dem.
Någon här som vet skillnaden?
Kan det vara olika längd på lådorna då det även var skillnad på GJ och JJ kardan?

Mvh
Erik Granlund
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Cassius »

Det ska inte skilja något på lådorna vad jag vet, fick du veta vilka motorer dom kom ifrån? Ryktena säger ju att V6 lådan håller något bättre än 2 liters lådorna... Kan vara därför det skiljer på bokstaveringarna.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Jocke_S
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: tor feb 01, 2007 8:28 pm

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Jocke_S »

ja leta lite och hittade det här men jag vet inte om det kan vara till nån hjälp

http://www.opel-infos.de/getriebe/r5.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Granlund »

Tack för snabba svar killar!
Min tyska är inte vad den en gåg varit men båda modellerna ska enligt tjejen på skroten suttit på 2.0motorn.
Det är samma prisklass påde båda så jag köper väl den som är i bäst skick/rullat minst.
Kardan och växellådsfäste ska jag också köpa om priset är rätt.

Surfar med telefonen på jobbet nu, så jag ursäktar för eventuella stavfel..

Mvh
Erik Granlund
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Granlund »

Hämtade en låda + kardan idag:

Bild
Bild

Jakob sponsrade även med ett insug från en ng900.

Men axeln på opellådan är längre än den på saablådan???
Tar bild på det imorgon..
Erik Granlund
Jakob Stark
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: lör jun 30, 2007 1:42 am
Ort: Vedum

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Jakob Stark »

:thumbright:
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Granlund »

Jakob: så kände jag med på vägen hem, men nu är jsg lite fundersam..
Axeln från saablådan har ju splines i änden..
Opellådan har också splines på samma avstånd, men sen fortsätter axeln några centimeter till utan splines. (för att stabilisera när kopplingen är nedtrampad?)
Dåligt förklarat, men jag ska ta bilder på problemet imorrn som sagt :thumbright:
Erik Granlund
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av Painlake Racing »

Är det inte där det tjockare svänghjulet kommer in i bilden? :wink:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Granlunds 142 -69 - Saabmotor? // Motor ur..

Inlägg av loop »

Granlund skrev:Jakob: så kände jag med på vägen hem, men nu är jsg lite fundersam..
Axeln från saablådan har ju splines i änden..
Opellådan har också splines på samma avstånd, men sen fortsätter axeln några centimeter till utan splines. (för att stabilisera när kopplingen är nedtrampad?)
Dåligt förklarat, men jag ska ta bilder på problemet imorrn som sagt :thumbright:
Ja. Du bör ha ett lager i vevaxeln där den biten går in.
Skriv svar