Sida 6 av 16
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: tis maj 24, 2011 3:37 pm
av J.Lundin
Okej, då är det inte så mycket att hänga i julgranen alltså, man brukar skämtsamt säga att påståenden skall hålla i en domstol om det skall vara något bevänt med dom...

Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: tis maj 24, 2011 4:16 pm
av Kadett4wd
mja.. finns juh ett liv bredvid internet också. kallas juh IRL.
Och sägs det i telefon till mig personligen har jag juh svårt att återspegla det nånstans på nätet.
Men jag har även för mig Christer J skrivit nåt här på Sävar om det nånstans.
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: tis maj 24, 2011 5:18 pm
av J.Lundin
Jag förstår precis läget

Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: tis maj 24, 2011 5:30 pm
av Erland Cox
En fråga bara. Jag har för mig att det finns flera formler för turbo tex inducerdiameter i kvadrat genom 6 för kompressorn.
Inducer exducer förhållande för PR osv. Finns formlerna nånstans här på forumet eller kan nån skriva dom här?
Erland
Postat: tis maj 24, 2011 9:12 pm
av Big Al
-
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 25, 2011 12:18 am
av Erland Cox
Tackar!
Erland
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 25, 2011 10:14 am
av Kadett4wd
de formlerna måste juh bli att fela allt mera juh mera de utvecklar impellrarna nu.
hubben i impellern görs juh mindre och mindre numera så bladarean ökar.
bättre är juh att försöka få fram en formel som räknar på effektiv bladarea.
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 25, 2011 10:25 am
av Ken-1
Kadett4wd i denna tråd på förra sidan skrev:jag vet inte jag,,
Det har juh visat sig i tester att massflödet in i impellern sker ungefär på mitten av bladen, och här har de ökat arean på bladen just där.
Ökad vingarea till minimal viktökning. så ser jag det.
Kovesen längst ut på vingspetsarna har säkert en förklaring som Christer kan ge.
Jag har mina aningar men håller truten om det då jag chansar lite.
I denna tråd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 8&start=15" onclick="window.open(this.href);return false; så lät det såhär:
Kadett4wd skrev:Christer J skrev:kadett4wd,
jag håller inte med just på det, man brukar prata om 80-20 regeln
vilket menar att 80% av massflödet sker på dom yttre 20%:en av hjulet.
Att minska volymen på huben är mest intresant i viktbesparings syfte.
/Christer
Nej jag vet flödet sker mest 'därute'
Men jag inbillar mig att när det börjar bli 'trångt' så används mer och mer av de inre ytorna på bladen.
Därav du kan få lite mera area om 'basen' är lite mindre.
Så uttalandet du sökte efter från Christer var kanske detta? Var han då säger att massflödet sker där ute, var hastigheten är som störst på kompressorn. Borde inte vara så överraskande.
Mvh Kenneth
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 25, 2011 2:40 pm
av Kadett4wd
ja det var det där jag menade, men då kommer jag ihåg fel.
vad jag fick sagt till mig är att några millimeter in på vingen typ 2-4mm från ytterkant samt typ till mitten på vingen rusar det mest luftmassa.
Det är turbulent nära spetsen på vingen pga av luften turbulerar på ytan av kompressorinloppet pga coanda-effekten.
någon millimeter utanför ytan så blir flödet mera laminärt, dock inte helt utan mera laminärt och tillåter högre massflöde.
inne vid hubben är det så liten 'area' samt hastighet som skapar undertryck så luften rusar inte så mycket där.
Man kan se på stora industriimpellrar att de dödar den arean framför skruven effektivt med en slags 'plugg', varav till exempel turbonetics försöker rätta till turbulensen ovanför impellermuttern med deras tuffa mutter som styr ut flödet mot fingarna istället.

Vilket iofs säkert bara blir en förlust i ökad vikt.
Men ändock en tanke på att styra luften dit den ska.
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 25, 2011 5:50 pm
av Erland Cox
Coanda effekten är när luften tvingas i sidled och trycket minskar mot ytan.
Detta får luften att vilja svänga mot motståndet som över knölen på en 531 topp.
Inget flöde inuti en motor är laminärt. Inte ens i en flödesbänk är flödet laminärt på låga lyft.
Allt flöde genom motorer är fullt utvecklat turbulent flöde.
Erland
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 25, 2011 6:05 pm
av Kadett4wd
*suck*
Skrev jag nånstans att det var fullt laminärt?
Coandaeffekten fick jag lära mig är till exempel att luft vill försöka 'tumla' kring en yta.
Man kan se det på avgaserna på ett gammalt propellerplan, typ spitfire eller liknande.
Och det är därför man alltid får röken i ansiktet då man grillar
http://www.youtube.com/watch?v=AvLwqRCbGKY" onclick="window.open(this.href);return false;
Och en rolig detalj kring laminära flöden.....
i inloppet på min turbo(GT3582r) så har det bildats en 'korkskruv' av lort i tratten, typ nästan helt raka linjer men skruvformade ned in i inducern.
typ som att den turbulenta luften skulle ha medelvärde av 'radien' av tumlandet på ca 1 meter eller så.....
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 25, 2011 6:18 pm
av Erland Cox
Det tar en bit för luften att gå från laminärt till turbulent flödeså har du inget rör fram till inloppet på turbon så är luften laminär i inloppet.
Det är inga lätta grejer hur luft beter sig och jag är absolut ingen expert.
Erland
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 25, 2011 6:24 pm
av Kadett4wd
Givetvis har jag rör från filtret till turbon,, ca 70cm långt och 4" grovt.
Stor fullradietratt inuti luftfiltret.

Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 25, 2011 6:34 pm
av Erland Cox
Då har du fullt turbulent rörflöde vid turbon. Men intill kanalytan bildas det ett inaktivt ytskikt som rör sig mycket långsammare.
Erland
Re: BorgWarner EFR turbo
Postat: ons maj 25, 2011 6:45 pm
av Kadett4wd
ja just precis.... därav rör sig luften långsammare precis nere vid vingspetsarna också.
Så jag vet inte varför du skulle vara med å kocka i soppan för...
Edit: Coandaeffekten ser jag som luftlagarnas högerregel.